اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۶۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۰۹ دی ۱۴۰۲ - 30 December 2023
آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ میلادی در حالی برگزار شد که اعضای این شورا از گسترش جنگ اسرائیل در غزه به کرانه باختری و سایر نقاط خاورمیانه ابراز نگرانی کردند اما آمریکا، مخالف اصلی برقراری آتش بس در غزه و توقف بمباران های بی وقفه رژیم اسرائیل بار دیگر اذعان کرد که به دنبال خاتمه این جنگ نیست بلکه در پی "جنگ با شدت کمتر" است.
آخرین نشست شورای امنیت درباره غزه در سال ۲۰۲۳به گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از سازمان ملل، خالد محمد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه روز جمعه به وقت محلی در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ درباره وضعیت فلسطین درخواست دبیرکل سازمان ملل برای آتش بس فوری بشردوستانه را تکرار کرد و در مورد "گسترش منطقه ای درگیری ها" به دلیل "اشتباه محاسباتی" ناشی از درگیری ها در سراسر "خط آبی لبنان و اسرائیل" هشدار داد.

دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه افزود: وضعیت انسانی در نوار غزه در حال بدتر شدن است. حملات از عراق و سوریه، اکنون به صورت روزانه انجام می شود. حملات حوثی ها (انصارالله یمن) در دریای سرخ بر ناوبری بین المللی تاثیر می گذارد.

خالد الخیاری به حملات به کشتی ها در دریای سرخ اشاره کرد اما گفت خطوط کشتیرانی در دریای سرخ از ثبات نسبی برخودار هستند.

وی از افزایش تلفات در کرانه باختری، از جمله در میان کودکان از ۷ اکتبر پس از آغاز درگیری ها میان اسرائیل و حماس, ابراز تاسف کرد و گفت: بسیاری از فلسطینیان در کرانه باختری کشته شده اند. بسیاری از فلسطینی ها به ویژه در طولکرم و جنین بر اثر تیراندازی اسرائیل کشته شدند و تمام درگیری ها و خصومت ها در کرانه باختری باید متوقف شود.

وی به «صرافی ها»یی که رژیم اسرائیل ادعا می‌کند به عنوان پوششی برای تأمین مالی خشونت‌های فلسطینی استفاده می‌شود، اشاره کرد و بار دیگر بر راه کار دو کشوری تاکید کرد.

مروان معاشر نماینده کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در آخرین نشست شورای امنیت در سال ۲۰۲۳ میلادی درباره وضعیت فلسطین گفت: "عناصر" یک روند جدی سیاسی وجود ندارد و در واقع، "به نظر نمی رسد" که طرفین از جمله آمریکا برای صلح آماده باشند.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد که کابینه کنونی اسرائیل (بنیامین نتانیاهو) از انتخابات دیگری جان سالم به در نخواهد برد.

معاشر تصریح کرد: "طرف ها برای یک تعامل سیاسی جدی همسو نیستند" و شهرک سازی اسرائیل هرگونه حرکت «جدی» به سوی راه کار دو دولتی و در نهایت پایان دادن به اشغال را به شدت به خطر انداخته است.

وی "انتظار برای زمان بهتر" به منظور مذاکره را رد کرد و یادآور شد این جنگ تنها آوردن طرفین به میز مذاکره را دشوارتر خواهد کرد.

او به مسائل جمعیتی پیش روی اسرائیل اشاره کرد و گفت که تعداد فلسطینیان حتی در داخل خود اسرائیل، بسیار بیشتر از تعداد یهودیان اسرائیلی است و "انتقال انبوه" مردم فلسطین توسط اسرائیل امکان پذیر نخواهد بود.

این مقام سازمان ملل این سوال را مطرح کرد که در غیاب پیشرفت سیاسی، اسرائیل چگونه به خواسته های فلسطینی ها، به ویژه آنهایی که در داخل اسرائیل هستند، در مورد حقوق برابر با اسرائیلی ها پاسخ خواهد داد؟

وی تصریح کرد که عدم رسیدگی به اشغال فلسطین، جامعه بین المللی را مجبور خواهد کرد به مسئله دشوار آپارتاید بپردازد.

نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در آخرین شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت فلسطین در سال ۲۰۲۳ میلادی با اشاره به جنایات رژیم اسرائیل، به ادعای این رژیم مبنی بر اینکه «اخلاق‌ترین ارتش» جهان است، بشدت انتقاد کرد و گفت اسرائیل منتقدان اقدامات خود را یک مشکل می‌داند، اما به عملکرد خود هیچ نگاهی نمی کند.

این دیپلمات فلسطینی گفت تمام خواسته‌های شورای امنیت مستلزم آتش‌بس است که اسرائیل از آن حمایت نکرده است.

نماینده فلسطین خاطرنشان کرد که خشونت در نهایت پایان خواهد یافت، اما چگونه نسل کشی فراموش خواهد شد؟ چگونه به درخواست های "نژادپرستانه" برای شمارش مردگان خود و فراموش کردن آنها پاسخ خواهیم داد؟

این مقام فلسطینی تاکید کرد: نباید اجازه داد که اسرائیل از عواقب حملاتش مصون بماند و اگر از فلسطینی ها انتظار می رود که «از انتقام جویی بپرهیزند»، باید عدالت ملموس برقرار شود.

دیپلمات فلسطینی تصریح کرد: اسرائیل "به امید حمله می کند" اما امید زنده خواهد ماند.

نماینده فلسطین با اشاره به خشونت‌های اخیر و بی‌سابقه در کرانه باختری، گفت: اسرائیل به‌جای اتخاذ تدابیری برای پایان دادن به آن، سازمان ملل را به دلیل گزارش این خشونت‌ها مورد انتقاد قرار می دهد و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل صلح را برای همه به خطر می اندازد.

این دیپلمات فلسطینی تاکید کرد که حقوق و تعهدات باید ادغام شوند و فلسطینی ها یک بار دیگر از قتل عام جان سالم بدر خواهند برد اما هیچ راهی برای بازگرداندن کودکان مرده وجود ندارد. اگر آزادی تضمین نشود، دور بعدی خشونت احتمالاً بدتر خواهد بود.

سفیر و نماینده رژیم اسرائیل روز جمعه به وقت محلی در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ میلادی درباره وضعیت فلسطین مدعی شد که شورای امنیت در حال «تلف کردن وقت» بر روی یک درگیری بدون توجه به حملات به اسرائیل است.

او شورای امنیت را که بدلیل حمایت های همه جانبه و مخالفت ها و وتوی آمریکا از رژیم اسرائیل تاکنون نتوانسته است قطعنامه ای برای برقراری آتش بس فوری در غزه و توقف بمباران های بی وقفه رژیم اسرائیل تصویب کند، متهم کرد به مسائل بی‌ربط می پردازد.

این دیپلمات اسرائیلی ادعا کرد که سازمان ملل "سپر" محافظ لبنان و سوریه است. سفیر اسرائیل بدون اشاره به کشتار مردم غزه و نیز بازتاب های جهانی بمباران های بی وقفه تل آویو گفت: چرا از لبنان خواسته نمی شود حزب الله را در مرزهای جنوبی این کشور کنترل کند؟ حملات حزب الله می تواند به "جنگ تمام عیار" منجر شود.

این دیپلمات اسرائیلی همچنین ادعا کرد که خشونت شهرک نشینان رو به کاهش است و چنین خشونتی قاطعانه توسط اسرائیل محکوم می شود و منجر به پیگرد قانونی می شود.

سفیر اسرائیل در عین حال مساله خشونت شهرک نشینان صهیونیستی علیه فلسطینیان را یک مساله کوچک دانست.

وی همچنین ادعا کرد که آژانس‌های سازمان ملل که مسئول گزارش‌دهی درباره غزه و کرانه باختری هستند، به شورای امنیت دروغ می‌گویند. نماینده اسرائیل سازمان ملل را به "همدستی" با "تروریست ها" متهم کرد.

سفیر اسرائیل با انتقاد از سازمان ملل ادعا کرد که این سازمان آمار تلفات اعلام شده از سوی حماس را خیلی راحت می پذیرد. او همچنین مدعی شد سازمان ملل به شکلی "خطرناک" "آمار اغراق آمیز" تلفات ناشی از حملات اسرائیل را منتشر می کند.

این دیپلمات اسرائیلی در عین حال با تایید جنایات رژیم اسرائیل گفت که اسرائیل با توجه به انفعال شورای امنیت آماده و مایل به دفاع از خود است و ادعا کرد که اگر اسرائیل سلاح های خود را کنار بگذارد به زودی دیگر اسرائیل وجود نخواهد داشت.

نماینده اسرائیل همچنین شورای امنیت را به «انفعال» در رابطه با آزادی «گروگان های در اختیار حماس» و سازمان ملل را "بی تفاوتی" متهم و محکوم کرد.

او بار دیگر ادعاهای ضد ایرانی خود را تکرار کرد و مدعی شد شورای امنیت باید به «حوثی‌ها و سایر گروه‌های نیابتی» ایران توجه و با آنها مقابله کند.

نماینده امارات در این نشست در پی انتقادات نماینده رژیم اسرائیل خطاب به او یادآور شد که هر جلسه شورای امنیت خواستار آزادی فوری گروگان ها در غزه شده است. او ادامه داد که این شورا «تصمیمات سختی» گرفته است تا «جهنم» غزه به کرانه باختری و فراتر از آن گسترش نیابد.

نماینده امارات از اسرائیل به خاطر عدم پیروی از تعهداتش در خصوص «هدف روشن» از جنگ و تعهدش به حمایت از قوانین بین‌المللی انتقاد کرد و گفت: در صورتی که تخریب پایان یابد، شور و شوق برای راه کار دو کشور افزایش می یابد.

دیپلمات اماراتی افزود که درحال حاضر "تغییرات عمده" بیشتری در جریان است که فراتر از غزه است. این "جنگ متفاوت است" و برنامه های پایان دادن به آن نیز باید متفاوت باشد. هیچ توجیهی برای استفاده از لفظ "دفاع از خود" در اینجا وجود ندارد.

نماینده امارات یادآور شد که هیچ امری در مورد این درگیری اجتناب‌ناپذیر نبوده و هیچ امری نیز در آینده اجتناب‌ناپذیر نخواهد بود و پوچ گرایی باید کاملا رد شود.

اما نماینده آمریکا در این نشست شورای امنیت، تمرکز بر سطوح "بی سابقه" خشونت در کرانه باختری را یادآوری کرد و گفت فعالیت شهرک سازی همچنان به "تضعیف" راه حل سیاسی بادوام ادامه می دهد.

دیپلمات آمریکایی در حالیکه کشورش مدعی ژست های حقوق بشری است اما در بمباران بی وقفه غزه از سوی اسرائیل با حمایت های نظامی، امنیتی و سیاسی نقش اساسی دارد، مدعی شد که "لفاظی های غیرانسانی" از سوی همه طرف ها محکوم است.

نماینده آمریکا از اعضای شورای امنیت خواست تا حماس را محکوم کنند و به صراحت اعلام کرد که واشنگتن به دنبال یک " جنگ با شدت کمتر" از سوی اسرائیل در غزه است.

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: اسرائیل باید تدابیر بیشتری برای جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان اتخاذ کند. این دیپلمات آمریکایی سپس ادامه داد که آیا حماس حاضر است برای آزادی گروگان های باقی مانده مذاکره کند یا خیر.

نماینده آمریکا بدون اشاره به نقش کشورش در جنگ کنونی اسرائیل علیه غزه، نسبت به یک درگیری منطقه ای گسترده تر هشدار داد. اما واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در این نشست گفت که خشونت اسرائیل علیه فلسطینی‌ها مدت‌ها قبل از ۷ اکتبر وجود داشته است .
سفیر روسیه تاکید کرد که فوری ترین کار در حال حاضر «توقف خونریزی» است، اما این امر با «مخالفت شدید» آمریکا مواجه شده است. او ادامه داد که «رویکردها» نسبت به منطقه و مردم آن تغییر نمی کند و هم گروگان‌گیری حماس و هم «مجازات دسته‌جمعی» اسرائیل را رد کرد.

این دیپلمات روسیه تاکید کرد که باید روی دیپلماسی کار کنیم و نماینده چین نیز گفت که با محاصره غزه و «مجازات دسته جمعی»، خشونت ها ادامه خواهد داشت.

نماینده کشور چین نیز در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت فلسطین تاکید کرد که بمباران غزه توسط اسرائیل امدادرسانی بشردوستانه سازمان ملل را تحت تاثیر قرار می دهند.

نماینده چین همچنین بر سوءتغذیه فزاینده با تأثیرات منفی گوناگون از جمله نوزادانی که قادر به تغذیه از شیر مادر نیستند و مبتلا به سوء تغذیه هستند، تاکید کرد و خواستار بررسی کامل افزایش خشونت شهرک نشینان صهیونیستی علیه مردم کرانه باختری شد.

نماینده انگلیس نیز در این نشست خواستار احتیاط در مورد تشدید تنش ها در امتداد "خط آبی" که می تواند مبنای یک درگیری منطقه ای باشد، شد و تاکید کرد که برای «توقف پایدار خشونت» تلاش ها باید دوبرابر شوند.

نماینده سوئیس نیز به نیاز فوری برای حل این خشونت در سال ۲۰۲۴ با پیکربندی جدید شورای امنیت اشاره کرد و گفت چنین قطعنامه ای برای شهرک نشینان کشته شده و کودکان مدفون در زیر آوار بسیار دیر تصویب خواهد شد.

اما نماینده فرانسه در این شورای امنیت گفت: اولویت باید آتش بس با حمایت همه طرف ها باشد. او از انتصاب خانم سیگرید کاگ، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای غزه استقبال و بر ضرورت تشکیل کشور فلسطین تاکید کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: