اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - 09 December 2023
مدیرکل بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت قطر عنوان‌کرد:
مدیرکل بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت قطر گفت: مبادلات تجاری ایران و قطر در سال‌های اخیر ۴۳ درصد افزایش‌ یافته است.
افزایش ۴۳ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و قطر در سال‌های اخیربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت نیرو، صالح المانع در آیین افتتاح نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر ابراز امیدواری کرد: با تشریک‌مساعی و تلاش وافر، روابط بین ایران و قطر در نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور هرچه بیشتر به جلو پیش برود و از این محل بتوان به توافق‌های خوبی دست‌ یافت.

وی ادامه‌داد: تحولات اقتصادی و ژئوپلیتیک موجود در منطقه و جهان، ما را بر آن می‌دارد که با همکاری‌های روزافزون هرچه بیشتر بتوانیم به سمت توسعه روابط و مناسبات بازرگانی و سرمایه‌گذاری گام برداریم.

این مقام قطری خاطرنشان‌کرد: انتظار می‌رود با توجه‌ به مبانی بسیار مستحکم روابط بین دو کشور، بتوان هر چه بیشتر دست در دست یکدیگر گذاشته و به اهداف بسیار مهم، قابل‌توجه و سازنده برسیم.

المانع گفت: با نگاه به حجم مبادلات و داد و ستدهای تجاری بین دو طرف به این نتیجه می‌رسیم که رشد مبادلات بین دو کشور در سال‌های اخیر ۴۳ درصد افزایش‌ یافته است و این مهم بیانگر رشد بیش‌ از پیش مبادلات بین دو کشور است.

وی اضافه‌کرد: البته این رقم بیانگر رویاهای دو کشور برای دستیابی به اهداف نیست و به‌طور قطع علاقه‌مندی مشترک فی‌مابین و نیز چالش‌های پیش‌رو ما را بر آن می‌دارد که بتوانیم به سطوح بیشتر دادوستدهای بازرگانی برسیم و باید بتوانیم این روند را هرچه بیشتر توسعه دهیم.

حضور فعال ۸۴۵ شرکت ایرانی در قطر

دبیر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر به نقش محوری بخش خصوصی در این زمینه اشاره کرد و گفت: اکنون ۸۴۵ شرکت ایرانی در قطر حضور فعال دارند که این مهم بیانگر این است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میزان حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در قطر به شکل چشمگیری افزایش‌یافته است، همچنین ۱۲ شرکت زیر نظر مرکز مالی قطر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های بین دو طرف با تقویت و تحکیم روابط تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و قطر همراه شده است، افزود: در این زمینه می‌توان به موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مشترک و نیز یادداشت تفاهم مربوط به تسهیل حمل‌ونقل و روند جابه‌جایی کالا اشاره کرد.

رئیس امور بین‌الملل وزارت برق قطر به نتایج بسیار مهم حاصل از برگزاری اجلاس‌های گذشته بین دو کشور ایران و قطر اشاره و خاطرنشان‌کرد: تجارت بخش بسیار مهمی از تجارت استراتژیک کشورها به شمار می‌رود، در این باره دولت قطر تلاش وافری دارد تا از این طریق بتواند پیوندها و ارتباطات خود را با شرکای تجاری خود در سراسر جهان ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه قطر به زنجیره واردات و نیز استفاده از فرصت‌های برابر در راستای توسعه پایدار و متقابل اهمیت بسزایی می‌دهد، خاطرنشان‌کرد: این امر می‌تواند به پشتوانه بسیار خوبی در زمینه تقویت روابط با کشورهای همسایه، دوست و برادر به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

المانع از بخش خصوصی به‌منظور حمایت و پشتیبانی از تلاش دولت‌ها و حمایت از شرکت‌های تجاری برای حضور در این عرصه دعوت کرد و گفت: برپایی پروژه‌های مشترک می‌تواند با افزایش بهره‌وری و انگیزه همکاری همراه باشد.

دبیر کمیسیون مشترک ایران و قطر خاطرنشان‌کرد: بی‌تردید این سرمایه‌گذاری خارجی با توجه‌ به حمایت مرجع ذی‌ربط قطری می‌تواند خاستگاه خوبی در راستای تحقق توسعه و شکوفایی باشد و سرمایه‌گذاران می‌توانند بر ساختار زیربنایی بسیار مستحکم که در قطر با بالاترین استانداردها ایجاد شده تکیه کنند؛ در این باره می‌توان به بنادر، فرودگاه بین‌المللی «حمد»، مناطق آزاد بازرگانی و مناطق پشتیبانی و خصوصی ویژه در قطر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص ملی کشور قطر در سال ۲۰۲۳ به ۳.۳ درصد برسد، ادامه‌داد: این امر بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول بوده است؛ این میزان یکی از میانگین‌های بسیار بالای رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با شمار می‌رود.

این مقام مسوول قطری گفت: دستور کار نهمین اجلاس همکاری‌های مشترک ایران و قطر موضوعات زیادی را در بر گرفته است که از جمله آنها می‌توان به همکاری در زمینه‌های تجارت، صنعت، اتاق‌های بازرگانی، فرهنگ، امور ورزشی، حمل‌ونقل دریایی و زمینی و مسائل موردتوجه دو کشور اشاره کرد.

المانع تاکید کرد: برای دستیابی به نتایج ثمربخش و دستاوردهای بسیار خوب این دوره از اجلاس، چشم امید به این تفاهمات بسته‌ایم و این امر می‌تواند به رشد اقتصادی دو کشور برادر کمک بسزایی داشته باشد.

براساس این گزارش، نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر از صبح امروز (شنبه، ۱۸ آذر) به ریاست «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قطر در تهران کار خود را آغاز کرد که هیات قطری به ریاست «شیخ محمد بن حمد بن قاسم العبدالله آل ثانی» وزیر صنعت و تجارت قطر حضور یافته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: