اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - 05 December 2023
قالیباف در نشست مشترک مجلس و دولت:
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک مجلس و دولت با بیان اینکه امروز همدلی و همکاری بین دولت و مجلس یک ضرورت و وظیفه است که خواست رهبر معظم انقلاب و مردم در شرایط و مشکلات امروز است گفت: افرادی هستند که اختلاف سلیقه و مباحثه کارشناسی میان دولت و مجلس را به غلط اختلاف میان قوا عنوان می‌کنند، برخلاف این تصور هرگز اختلاف میان قوا در جبهه انقلاب اتفاق نخواهد افتاد.
امروز همدلی دولت و مجلس یک ضرورت استبه‌ گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک مجلس و دولت که صبح امروز (سه‌شنبه، 14 آذر ماه 1402) در محل صحن مجلس با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، اعضای کابینه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز مجلس برگزار شد، ضمن تشکر و قدردانی از رئیس جمهور و اعضای کابینه دولت سیزدهم برای حضور در این جلسه، گفت: یکی از ویژگی‌های این دولت این است که در مناسبت‌های مختلف در مجلس حضور پیدا کرده است که از این باب تشکر ویژه داریم.

قالیباف در ادامه با اشاره به سخنان رئیس جمهور عنوان کرد: امروز همدلی و همکاری بین دولت و مجلس یک ضرورت و وظیفه است که خواست رهبر معظم انقلاب و مردم در شرایط و مشکلات امروز است و البته همینطور هم است و حتماً کسانی هستند که دوست داشته باشند اختلاف سلیقه و مباحثه کارشناسی را به اختلاف میان قوا تبدیل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: هرگز چنین چیزی(اختلاف میان قوا) در جبهه انقلاب اتفاق نخواهد افتاد چرا که ما وظیفه‌ای جز این نداریم که به آن عمل کنیم. از سوی دیگر هم دوستان من در مجلس شاهدند که این موضوع را وظیفه دینی و اخلاقی خود در مجلس می‌دانم.

وی در ادامه با بیان اینکه این نشست در مقطع خاص زمانی شکل گرفته، یادآور شد: یاد شهید مدرس(ره) به جا و حتمی از دلایل تشکیل این نشست است اما از جهت بین‌المللی و به خصوص جهان اسلام با یک فاجعه بزرگ و جنایت‌بار از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی روبرو هستیم که باید نسبت به آن حساس باشیم چرا که موضوعی نیست که به راحتی از کنار آن عبور کنیم و باید بدانیم که هم اکنون در شرایط خطیری قرار داریم.

دکتر قالیباف با بیان اینکه در حال حاضر لایحه برنامه هفتم در حال طی کردن مراحل نهایی است که در شورای نگهبان قرار دارد، عنوان کرد: همانطور که از ابتدای تنظیم این لایحه شاهد بودید، در زمان تدوین آن در دولت و تصویب در صحن با در نظر گرفتن ملاحظات و صورت دادن به مباحثات تخصصی کار را پیش برده و با اتفاق نظر در کمیسیون و صحن، احکام برنامه را بررسی کردیم که در ادامه کار به زودی نهایی خواهد شد.

یکی از راه‌های رسیدن به تحول این است که برنامه هفتم را میثاق ملی بدانیم/ مجلس یازدهم و دولت سیزدهم برای تأمین منابع اجرای احکام برنامه، دست در جیب مردم نکرده‌اند

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان بر همین اساس تصریح کرد: اکنون در اول کار قرار داریم و امروز نیز رئیس جمهور محترم لایحه بودجه اولین سال برنامه را تقدیم مجلس کردند یعنی 20 درصد کار انجام شد لذا در حال حاضر باید گام اول را برداریم و بدانیم که کار امروز کشور فقط اداره کردن نیست بلکه باید در کنار خوب اداره کردن، باعث تحقق تحول نیز شویم که خواسته رهبر معظم انقلاب، مردم و یکایک ما است که باید آن را دنبال کنیم و در مسیر آن پیش برویم.

وی در ادامه با بیان اینکه راه رسیدن به تحول این است که قانون برنامه هفتم را میثاق ملی بدانیم، گفت: باید عهد کنیم خارج از برنامه اقدامی نکنیم. ما نیازمند تأمین منابع لازم برای اجرای احکام برنامه هستیم و هرچه اصل 75 قانون اساسی را رعایت کنیم باز هم فعالیت‌ها نیازمند منابع بوده و راهی جز این نیست. برای تأمین منابع نیز دولت و مجلس باید در اوج همکاری باشند و نباید با دست در جیب مردم کردن آن را تأمین کنیم که البته دولت و مجلس فعلی تمام تلاش خود را در این زمینه کرده و تا کنون دست در جیب مردم نکرده‌اند.

ناترازی در حوزه انرژی یک تهدید و یک فرصت بزرگ است

قالیباف در ادامه با اشاره به ناترازی که در برخی حوزه‌ها مانند انرژی وجود دارد که تهدیدی بزرگ است، ابراز داشت: باید در نظر داشت که همینجا هم بزرگ‌ترین فرصت ما برای تأمین منابع محسوب می‌شود که هم مردم از آن منفعت ببرند و هم دولت از این طریق بتواند با تأمین منابع، پروژه‌های خود را پیش ببرد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که در نگاه مولدسازی بنا نیست همه پروژه‌های نیمه تمام را تمام کنیم بلکه ممکن است دنبال کردن برخی از آنها ضرورت نداشته باشد از این رو نماینده‌ها و وزارتخانه ها نباید برای اتمام هر پروژه‌ای فشار بیاورند بلکه باید آنها را اولویت بندی کنند.

منابع باید جایی سرمایه‌گذاری شود که برگشت آورده داشته باشد

قالیباف در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه ضمن تأمین منابع باید آنها را جایی سرمایه‌گذاری کنیم که برگشت آورده داشته باشد، خاطرنشان کرد: بنده با تجربه‌ای که دارم بر این باورم اگر به قانون برنامه‌ای که میثاق ملی همه ما است توجه کرده و برای اجرای احکام آن هماهنگ باشیم، قطعاً آنقدر منابع در کشور داریم که برای تأمین منابع مشکل پیدا نکنیم و خواهید دید به فضل‌الهی با برنامه هفتم روز به روز از مشکلات اقتصادی مردم کاسته شده و به ثبات اقتصادی می رسیم تا آینده‌ای با افقی روشن نزد ملت عزیز و جوانان داشته باشیم.

در نشست صمیمانه مجلس و دولت که به‌مناسبت هفته مجلس برگزار شد داود منظور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی به نمایندگی از دولت و حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم، احمد راستینه هفشجانی نماینده مردم شهرکرد و بن سامان و احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی نکات و پیشنهادات خود مطرح کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر: