اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۳۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۷ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - 04 December 2023
رییس سازمان شیلات ایران:
رییس سازمان شیلات ایران یا تاکید براینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۱ هزار تن میگو از بوشهر صادر شده و هیچ محموله‌ای برگشت نخورده است، گفت: صید ترال ابزاری برای صید در آبهای عمیق است که بر اساس مکان و زمان می‌تواند مناسب یا مخرب باشد، بنابراین آیین نامه برداشت آن در حال تدوین است.
آیین‌نامه صید ترال درحال تدوین استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،سید حسین حسینی در حاشیه افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای ایرانی و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران درباره خبری که طی روزهای اخیر مبنی بر برگشت میگو ایران از چین منتشر شد، گفت: این خبر مبنای درستی نداشته و تکذیب شده است.

رییس سازمان شیلات ایران اظهار داشت: برای صادرات همه محصولات خوراکی سازمان های نظارتی گواهینامه های سلامت امضا می کنند، بنابراین سازمان دامپزشکی نیز گواهی نامه سلامت این محصولات را امضا کرده است.

وی تصریح‌کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۱ هزار تن میگو از بوشهر صادر شده و هیچ محموله‌ای برگشت نخورده است.

حسینی گفت: میگوی ایران با کیفیت ترین و بهترین میگوی پرورشی جهان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: استانداردهای ایمنی و سلامت غذا برای ما اهمیت دارد و به طور قطع احصا می شود.

رییس سازمان شیلات ایران چنین مسائلی را جریان نفوذ دانست که به دنبال ضربه به تولید ملی هستند گفت: به طور حتم از رسانه‌ ای که در این ارتباط اقدام به نشر اکاذیب کرده شکایت خواهیم کرد.

وی با اشاره به شعار نمایشگاه مبنی بر« نقش آفرینی شیلات برای توسعه دریا محور» اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های اقلیمی و زیستی کشور و پتانسیل های شیلاتی در حوزه صید و صیادی و آبزی پروری شیلات می تواند نقش آفرینی مهمی در این حوزه داشته باشد که نگاه معیشتی به پنج استان ساحلی مولد برپایه شیلات و آبزیان نشان از قدرت مانور شیلات در این صنعت دارد.

توسعه پرورش آبزیان در سواحل و جزایر

حسینی با اشاره به اینکه به دنبال توسعه سواحل و جزایر برای پرورش آبزیان در کشور هستیم تصریح کرد: طبق دستور مقام معظم رهبری به دلیل سواحلی که کشور دارد باید این مهم  در سواحل و جزایر گسترش یابد.

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده ظرفیت تولید ۴.۶ میلیون تن آبزی پروری در دریا و بیش از ۸۰۰  هزارتن پرورش میگو در سواحل وجود دارد که یک پتانسیل بالقوه است.

به گفته وی، طبق برنامه تولید ۴۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس طی ۱۰ سال و ۱۰۰ هزار تن در پنج سال و حدود ۱۶۰ هزارتن پرورش میگو را در دستور کار داریم که این بحث کاملا با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه ایجاد ثروت، توسعه سواحل و جزایر و کسب رتبه در منطقه است.

وی درباره  تنظیم بازار در حوزه شیلات اظهارداشت: با واردات به‌ ازای صادرات برای تنظیم بازار تولیدات حوزه آبزیان و تعدیل قیمت‌ ها اقدام می‌ کنیم و برنامه‌ ریزی‌ هایی در این خصوص در دستور کار داریم.

آیین‌نامه صید ترال درحال تدوین است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: صید ترال ابزاری برای صید در آبهای عمیق است که بر اساس مکان و زمان می‌تواند مناسب یا مخرب باشد به طور مثال برای صید فانوس ماهیان که مواد اولیه خوراک آبزیان به شمار می رود، مناسب است بنابراین  آیین نامه برداشت آن در حال تدوین است.

به گفته وی، در دنیا از ۹۲میلیون تن تولید لنترفیش ها در صید و صیادی بیش از ۲۵ درصد از آبهای عمیق و با صید ترال انجام می شود.

حسینی با بیان اینکه امسال صید ترال برای تامین مواد اولیه خوراک آبزیان صورت می گیرد افزود: این صید برای تولید پودر ماهی از ذخایر ۲.۳ میلیون تنی برداشت فانوس ماهیان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صید ترال توسط هشت تا ۱۰ فروند شناور ایرانی انجام می شود گفت: با توجه به زنجیره ای  بودن سالانه هرکدام میی توانند هزارتا دو هزارتن برداشت محصول کنند، البته صید ترال ضعف هایی دارد که یکی از آنها آسیب به بستر و دیگری انتخابی نبودن صید است که اگر آسیب بستر را حذف کنیم و انتخابی بیش از ۹۰ درصد صید هدف باشد، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

حسینی ابراز امیدواری کرد بتوانیم با کمک رسانه ها بین مخرب و غیر مخرب بودن صید ترال تمیز ایجاد کنیم تا از این منبع طبیعی با رفع موانع امسال بهره برداری کنیم.

حذف محدودیت‌های زیست‌ محیطی تولید تیلاپیا در کشور

رییس سازمان شیلات ایران با تاکید براینکه با اقدامات صورت گرفته، محدودیت‌ های تولید ماهی تیلاپیا در کشور حذف شد گفت: بنابراین تولید این محصول در کشور روبخه افزایش خواهد بود  تا جایی که مانند ماهی قزل‌ آلا تجاری سازی شود.

وی با بیان اینکه ۶.۲ میلیون تن تیلاپیا در ۱۴۴ کشور دنیا تولید می شود افزود: این گونه دومین گونه تولیدی جهان است بنابراین ظرفیت‌ های زیادی نیز برای تولید این محصول در کشور وجود دارد که با تلاش‌ های انجام‌شده دغدغه های زیست‌ محیطی تولید این‌گونه آبزی در کشور برداشته شده است.

این مقام مسوول اظهار داشت: اکنون استان‌ های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم‌، یزد و سمنان مجوزهای زیست‌ محیطی برای تولید ماهی تیلاپیا دریافت کرده‌ اند که با پیگیری تولید این گونه در استان‌ های مشابه نیز انجام خواهد شد.

حسینی تصریح‌کرد: به طور قطع تولید تیلاپیا در محیط های بسته و با رعایت ملاحظات زیست‌ محیطی انجام می‌شود یعنی در گام اول تولید این محصول در تمام استان‌ هایی که به آب‌ های منابع طبیعی دسترسی ندارند تولید خواهد شد و در مراحل بعد در سایر استان‌ ها نیز با رعایت دستورالعمل‌ ها تولید می‌شود.

سرانه مصرف آبزیان ۱۴ کیلوگرم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق آمارها سرانه مصرف آبزیان برای هر نفر ۱۴.۱ کیلوگرم است که این رقم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک کیلوگرم بوده است.

۶۰۵ میلیون دلار ارزش صادراتی آبزیان

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان تولید و صادرات گفت: طبق آمارها یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن تولید آبزیان در کشور داریم که از این میزان ۷۵۱ هزار تن در حوزه صید صیادی و  ۳۰۱ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری است.

وی اضافه کرد: از این میزان تولید، ۱۸۱ هزار تن صادرات محصولات شیلاتی به ارزش ۶۰۵ میلیون دلار انجام شده است.

حسینی افزود: در حال حاضر ۲۵۰ هزار نفر در حوزه شیلات شاغل هستند که از این تعداد ۱۳۶ هزار نفر در صید و صیادی فعالیت دارند.

وی اظهارداشت: در بخش تولید ماهیان زینتی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته ایم به نحوی که سالانه حدود  ۳۲۳میلیون قطعه تولید انجام می شود که ۴۷۵ هزار دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: