اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۶ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - 04 December 2023
قالیباف:
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خروجی برنامه هفتم نتیجه زحمات دولت و مجلس بوده و ما تلاش کردیم تا برای پیشرفت کشور برنامه ای آرمان گرایانه و در عین حال واقع بینانه به تصویب برسانیم.
خروجی برنامه هفتم نتیجه زحمات دولت و مجلس استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، محمدباقر قالیباف در گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم به مناسبت فرا رسیدن هفته مجلس، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه کشور بیان کرد:همان طوری که مجلس خانه ملت است، روز مجلس نیز روز مردم است. خروجی برنامه هفتم نتیجه زحمات دولت و مجلس است. من شاهد بودم از روزهای ابتدا تشکیل دولت و شاید قبل شکل گیری هیات دولت برنامه هفتم در دستور کار دولت بود. برنامه بسیار مهم و اساسی است. اداره کشور منجر به پیشرفت نمی شود بلکه یک نگاه و برنامه تحولی می خواهد که هم باید آرمان گرایانه و هم واقع بینانه باشد تا به سرنوشت برنامه های قبلی دچار نشود.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از ویژگی های خوب این مجلس در تصویب برنامه هفتم توسعه این بود که نمایندگانی از ادوار داشت که تجربه خوبی داشتند. هم نیروهای جوان و با سواد خوبی داشتیم. بخشی از مجلس نیز مدیران اجرایی قوی کشور در سطوح وزیر، معاون وزیر و معاون رئیس جمهور بودند. ترکیب این مجلس انقلابی بوده و برنامه را به تصویب رساند. امیدواریم برنامه هفتم بتواند برای مردم لذت بخش بوده و آنها را بهشتی تر کند و بتواند یک آسایش و آرامشی برای آنان رقم بزند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم یک نگاهی به افق پنج سال آینده داشته باشیم، اولین موضوعی که باید توجه کنیم خود دولت است. بار اصلی اجرای برنامه بر دوش دولت است. منظور صرفا هیات دولت نیست. همه دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی و هر ظرفیتی در کشور وظیفه ای برای اجرای برنامه هفتم توسعه را دارند. اما رسالت اصلی بر عهده دولت است. کارآمدی و روحیه تحول و اراده در دولت برای اجرای برنامه بسیاری کلیدی است. ما در برنامه هفتم توسعه توجه جدی به بودجه داشتیم و خواستیم بودجه منضبط باشد و کسری تراز عملیاتی اتفاق نیافتد. وقتی حرف از رشد اقتصادی می زنیم بحث بهره وری نیز به میدان می آید. در حوزه بهره وری و مدیریت نیز گام برداشتیم. یک دولت هوشمند و چابک در بالابردن بهره وری نقش دارد. از سوی دیگر باید از دارایی های سودآور دولت استفاده شود.مولد سازی یکی از موضوعات مهم است. روش تامین منابع خیلی مهم است. جلوگیری از بنگاه داری بخش ها دولتی مهم است. یکی از نکات که خیلی مهم است و ما در برنامه هفتم دیدیم رابطه دولت و نفت است. نفت اموال ما و یک سرمایه ما است که باید آن را تبدیل به ثروت کنیم به نحوی که روز به روز برای ما ارزش افزوده ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما هر سال در احکام دائمی بودجه و سیاست های کلان به خاطر اینکه وابستگی به نفت را کم کنیم، درصدی از بودجه نفت را به صندوق توسعه ملی می دهیم. اکنون ۴۲ درصد از محل فروش نفت و میعانات گازی به صندوق توسعه ملی داده می شود. تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در طول سالیان گذشته پول به صندوق توسعه ملی رفته و دوباره حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از این به دلیل نیازهای مختلف دوباره به دولت برگشته است. و بخشی از ان به بخش خصوصی داده شده و بخشی نیز اکنون در صندوق توسعه ملی است.

وی افزود: ما در برنامه یک تصمیم جدی و اساسی گرفتیم. در یکی از احکام برنامه این را دیدیم که بابت طلبی که صندوق توسعه ملی دارد؛ با اولویت میادین مشترک نفتی و گازی این اجازه را دادیم تا سقف همین ۱۰۰ میلیارد دلار که طلب صندوق است، از این میادین استفاده کند. تا از سرمایه در اختیار خود به اضافه فرصت هایی که دارد از ظرفیت سرمایه های ارزی و ریالی استفاده کند. واقعیت این است که امروز بخشی از مردم ما به ده ها دلیل منطقی یا غیر منطقی بخشی از ارز را ذخیره کردند. این سرمایه را یکجا بایگانی و راکد کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر: