اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۳۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - 04 December 2023
سخنگوی وزارت امورخارجه مطرح شد:
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت آمریکا باید به تعهدات خود در توافق با ایران پایبند باشد و ما در این ارتباط تضمین‌های لازم را گرفتیم چرا که آمریکا نشان داده قابل اعتماد نیست. این منابع در دسترس دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و ما می‌توانیم متناسب با نیازهای خود استفاده کند.
در توافق اخیر با آمریکا تضمین لازم را گرفتیمبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، اظهارداشت: جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی و استمرار جنایات جنگی این رژیم علیه مردم غزه و کرانه باختری را شدیدا محکوم می‌کنیم، بسیار دردناک است ذکه جنایات بی رحمانه رژیم علیه شهروندان و غیر نظامیان با شدت ادامه دارد.

وی گفت: صبح امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یکی دیگر از بیمارستان‌های غزه را مورد هدف قرارد داده که اینها نشان از کشتار دسته جمعی و نسل کشی است و جامعه جهانی باید نسبت به بازدارندگی در خصوص توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی به مسئولیت خود عمل کند.

کنعانی در خصوص نقش آمریکا در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، افزود: آمریکا نقش مستقیم و غیرقابل انکاری در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین دارد و بسیار روشن است که عملیات طوفان الاقصی به عنوان اقدام مشروع و دفاعی ملت فلسطین علیه اشغالگران نشان داد که ادعای برخورداری از توان امنیتی این رژیم‌ پوشالی و بی ثبات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی برای جبران شکست خودش دست به کشتار بیش از ۱۶ هزار نفر فلسطینی زده است که از این میان ۷۰ درصد غیرنظامیان، زنان و کودکان هستند و آمریکا بجای اقدامی بازدارنده، عملا در کنار این رژیم قرار گرفته است.

وی بیان داشت: دور جدید حملات رژیم صهیونیستی زمانی آغاز شد که وزیر دفاع آمریکا در اتاق کابینه جنگ رژیم صهیونیستی حضور داشت و این نشان دهنده نقش مستقیم آمریکا است. آمریکا تسلیحات و تجهیزات جدیدی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده و دست این رژیم را برای استمرار جنایات خود پُر کرده است.

کنعانی گفت: وزیر دفاع آمریکا گفته حمایت ما از اسرائیل هیچ‌گاه قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود و صراحتا اعلام می‌کند که امنیت رژیم صهیونیستی برای آمریکا اصلی اساسی و غیرقابل مذاکره است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: دولت آمریکا امروز یک طرف جنگ است، اما این موضوع با اظهارات آمریکایی‌ها که می‌گویند ما خواهان گسترش جنگ نیستیم و برای عدم کشتار غیرنظامیان به اسرائیل تذکر دادیم، در تضاد است.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران حمایت از فلسطین را یک اصل اساسی و انسانی و یک اولویت مهم می‌داند و این باید یک اصل اساسی برای همه دولت ها و سازمان های بین‌ المللی از جمله سازمان مللی باشد که امروز گروگان آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی نشان دادند که از توانایی کافی برای تامین امنیت و صلح در جهان برخوردار نیستند و آمریکا از میزبانی خود برای سازمان ملل و قدرتی که دارد سواستفاده می‌کند.

کنعانی افزود: ایران تمام تلاش دیپلماتیک خودش را به کار بسته و در این راستا با دولت‌های مختلف و سازمان های مختلف از جمله سازمان همکاری اسلامی، شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیگر نهادهایی که می‌توانند کمکی کنند، تعامل و مذاکره کرده و از هیچ فرصتی برای حمایت از فلسطین دریغ نمی‌کند و از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: اگر این جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا بدون مکافات باقی بماند تهدیدی برای حامعه جهانی است اینکه هزاران نفر در یک بازه زمانی کشته شوند و مسئولین این جنایات محاکمه نشوند، مسیر خطرناکی خواهد بود.

تضمین لازم از آمریکا گرفته شده است

کنعانی در واکنش به سوالی در خصوص تلاش کنگره آمریکا برای بلوکه کردن پول‌های آزاد شده ایران گفت: برخی نمایندگان کنگره آمریکا نشان داده اند نماینده لابی صهیونیستی هستند نه نماینده مردم. اینکه کنگره آمریکا چشم بر جنایات علیه مردم فلسطین ببندد و انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی ایران نشانه بگیرد و تعهدات قانونی آمریکا را نقض کند قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: طرح بلوکه شدن پول‌های ایران نیازمند تصویب سنا و امضای رئیس جمهور آمریکاست. دولت آمریکا باید به تعهدات خود در توافق با ایران پایبند باشد و ما در این ارتباط تضمین‌های لازم را گرفتیم چرا که آمریکا نشان داده قابل اعتماد نیست. این منابع در دسترس دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و ما می‌توانیم متناسب با نیازهای خود استفاده کند.

موضوع اصلی مذاکرات ایران و عمان فلسطین بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر امور خارجه عمان گفت: روابط ما با عمان بسیار مستحکم، دیرینه و توسعه یافته در زمینه‌های مختلف و مبتنی بر منافع مشترک دو کشور است و در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین المللی دو طرف مشورت‌های سازنده و تکاملی خوبی دارند.

وی افزود: در سفر دیشب وزیر خارجه عمان هم گفتگوهای خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی را داشتیم و این به واسطه سفر وزیر تجارت عمان به ایران و اینکه در آستانه برگزاری بیستمین نشست مشترک افتصادی دو طرف قرار داریم‌ قابل توجه است.

کنعانی ادامه داد: هر دو کشور معتقد به اقدامات حداکثری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی و رفع محاصره غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه و البته توقف کوچاندن اجباری مردم غزه هستند.

وی گفت: دو کشور موافق هستند که اسرائیل باید اقدامات خود را متوقف و جامعه جهانی به مسئولیت خود عمل کند و اینکه دو کشور تلاش‌های دیپلماتیک خود را در سطح منطقه‌ای و در سطح سازمان‌های بین المللی تقویت و این موضوع را تا حصول نتیجه ادامه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: عمان همواره مواضع عادلانه و منصفانه‌ای دارد و نقش مسؤولانه‌ای در مسائل منطقه‌ای داشته و دارد و این اتفاق نظر دیشب شکل گرفت که تلاش های مشترکی را در خصوص توقف جنگ دو کشور داشته باشند.

کنعانی گفت: باتوجه به سوابق فعالیت‌ها و ابتکار عمل‌هایی که عمان داشته همچنان نسبت به پیشرفت مذاکرات رفع تحریم‌ها ادامه می‌دهد و ایران هم از حُسن نیت عمان استقبال می‌کند، اما موضوع اصلی گفت‌وگوهای دیشب مساله فلسطین بود.

مقاومت به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی واکنش نشان می‌دهد

وی در خصوص سفر هیات پارلمانی عراق به ایران هم، گفت: این سفر در استمرار همکاری‌های خوب و سازنده دو طرف در زمینه‌های مختلف است. موضوع مهم مورد گفت‌وگو هیات پارلمانی عراق در ایران موضوع فلسطین و چگونگی استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی دو طرف بود. با این توجه که از ابتدا دولت، ملت و پارلمان عراق موضع قوی و شرافتمندانه‌ای در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت جنایات جنگی رژیم صهیونیستی داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: تحرکات عراق در این راستا در میان کشورهای اسلامی و عربی قابل توجه است.

کنعانی در خصوص سفر هیات نظامی ایران به عراق هم بیان کرد: طبعا این سفر در راستای توسعه و استمرار همکاری‌های نظامی دو طرف بوده است. دو کشور در خصوص امنیت در منطقه منافع مشترک دارند.

وی گفت: امنیت مرزهای دو کشور بسیار قابل توجه است و اینکه دو طرف بر وجود مرزهای امن، توسعه یافته و شکوفایی مرزها در راستای منافع دو جانبه تاکید دارند. همچنین همکاری‌های نظامی و آموزشی خوبی در این سال‌ها میان دو طرف وجود داشته و این سفر هم به پیشرفت هرچه بیشتر همکاری‌های نظامی کمک خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امنیت دو طرف در راستای کمک با ارتقای امنیت در منطقه است و این منافع همه طرف‌های منطقه‌ای را تامین می‌کند. امینت مقوله‌ای یکپارچه و بهم پیوسته است. ایران معتقد است که کشورهای منطقه می‌توانند امنیت را برای یکدیگر تامین کنند؛ وجود نیروهای بیگانه مخل امنیت و ثبات منطقه‌ای است.

کنعانی گفت: طرف‌هایی هستند که از حضور در آب‌های منطقه ای برای ایجاد حاشیه امن برای امنیت رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنند اما، آمریکا نمی‌تواند واکنش گروه‌های منطقه‌ای را متوجه کسی غیر از رفتار و سیاست‌های خودش کند. ملت‌ها و گروه‌های مقاومت عملکرد آمریکا را در حمایت از رژیم صهیونیستی رصد می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند.

وی افزود: خروج نیروهای خارجی از منطقه و آب‌های منطقه‌ای تامین کننده امنیت در منطقه خواهد بود.

شهادت نیروهای ایرانی در سوریه بی پاسخ نخواهد ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص شهادت دو نیروی مستشاری ایران در سوریه، گفت: هیچ اقدامی علیه منافع و امنیت ایران و همچنین نیروهای مستشاری ما در سوریه بی پاسخ نخواهد ماند و قبلا این موضوع تجربه شده است.

وی در خصوص تداوم مذاکرات برجام افزود: عملکرد ایران واضح است، ما در خصوص برجام دیدگاه روشنی داریم و این دیدگاه‌ها در گفتگوهای ما با طرف‌های اروپایی مطرح شده و می‌شود و جزو اصول گفت‌وگوهای ما هست. دیدگاه‌های ما بر اساس قوانین و حقوقی متقنی است و استدلال قوی هم داریم. ما از گفتگو هیچ گاه فرار نکردیم و میز مذاکره را ترک نکردیم.

کنعانی گفت: به میز مذاکره مادامی که تامین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران باشد پایبند هستیم و توصیه می‌کنیم طرف‌های مقابل از تجربه‌های گذشته در مسیر طی شده درس بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آینده جنگ علیه مردم غزه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در عمل به دنبال دامنه جنگ است چرا که یک شکست راهبردی را تجربه کرده است. این رژیم جنگی دو ماهه را علیه مردم غزه انجام داده و هیچ نتیجه ملموسی نداشته است. آنها در طول این جنگ نه تنها نمی‌توانند شکست هفت اکتبر را جبران کنند، بلکه دچار شکست‌های راهبردی دیگر می‌شوند. استمرار جنگ هیچ پیروزی برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن نخواهد داشت.

وی بیان داشت: رژیم صهیونیستی هیچ جایگاه اخلاقی نزد افکار عمومی جهانی ندارد و تلاش واهی این رژیم برای ساختن یک الگوی دموکراسی در منطقه با این جنایات مشخص شد که یک تصویر سازی خیالی بوده است.

کنعانی بیان کرد: ما برای رژیم صهیونیستی هیچ گونه پیروزی نظامی تصور نمی‌کنیم چرا که‌ این‌ مسیر بن بستی برای آن رژیم و حامیانش خواهد بود و جامعه حهانی هم باید به مسئولیت خود عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: دولت آمریکا در این خصوص باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی و نسل کشی مردم فلسطین باشد.

انتقاد از رویکرد غیرسازنده اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نکات مطرح شده و موضوعات مورد گفتگو وزیر خارجه کشورمان با بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: موضوعات سیاسی ما با اروپا قابل توجه است و متاسفانه اروپا در ارتباط با مسائل ایران با مواضعی که بعضاً اتخاذ می کند یک رویکرد غیرسازنده در ارتباط با همکاری های ایران و آژانس است. بارها تاکید کردیم که ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده و گزارشات آژانس هم صدق می‌کند، این آمریکا بود که یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های زیادی علیه ایران اعمال کرد.

کنعانی ادامه داد: طبیعی است که چنین اقداماتی نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب می شود. نکته بعدی اینکه بر اساس خود برجام تعهدات، متقابل است. ایران پس از یکسال خویشتنداری و بی عملی دولت های اروپایی، حقوق خود را ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اعمال و گام های جبرانی را اتخاذ کرد.

وی افزود: مواضعی که آژانس و تروئیکای اروپایی مطرح کردند به معنای نادیده گرفتن واقعیات گفته شده است و هیچ توجهی به عدول آمریکا از تعهدات خود ندارند و اتهامات یکجانبه‌ای را علیه ایران مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: تصریحات به آقای بورل منتقل شد و بحث همکاری ها با آژانس مورد تبیین قرار گرفت. ایران به همکاری های خود با آژانس ادامه می دهد و برخی طرف های اروپایی نباید با استفاده از آژانس به دنبال اتخاذ و رویکرد سیاسی علیه ایران باشند. در خصوص فلسطین هم دیدگاه های ایران با آقای بورل مطرح شد و ایران به مواضع خوب برخی از کشورهای اروپایی در قبال بحران غزه توجه دارد.

فعالیت کارگروه تحریم رژیم صهیونیستی در وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کارگروه تحریم رژیم اسراییل در وزارت خارجه از چه زمانی آغاز به کرده و دستاوردهای عملیاتی آن چه بوده، گفت: تحریم رژیم صهیونیستی یک ضرورت است، رژیمی که هم تروریستی است و هم مرتکب جنایات بی شمار جنگی است.

وی با بیان اینکه طبیعی است که جامعه بین المللی در قبال جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مسئولیت دارد، اظهارداشت: وقتی سازمان ملل نمی تواند به وظایف خود عمل کند، دولت‌ها در این خصوص مسئولیت دارند و ایران تحریم رژیم را یک اقدام ضروری و اخلاقی و در چارچوب حمایت از ملت فلسطین تلقی می‌کند.

کنعانی افزود: بر همین مبنا و تاکید مقام معظم رهبری، کارگروهی در وزارت خارجه تشکیل شده و گفتگوهایی در این راستا انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران سلسله گفتگوهایی را با برخی کشورها انجام داده و این‌ها نشان از تلاش های دیپلماتیک ایران است. حمایت از فلسطین یک اصل اخلاقی است و ایران تلاش های خودش را انجام می دهد و امیدواریم که دیگران هم به این موضوع بپیوندند.

امیرعبداللهیان عازم روسیه می‌شود

کنعانی در خصوص نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در مسکو، تصریح کرد: این نشست در چارچوب نشست‌های کشورهای حاشیه دریای خزر انجام می شود و وزیر خارجه نیز برای شرکت در نشست به مسکو سفر می‌کند.

توسعه روابط ایران و کوبا

وی در خصوص سفر رئیس جمهور کوبا به تهران نیز افزود: این سفر در چارچوب دعوت آقای رئیسی از رئیس جمهور کوبا انجام شده است. در واقع در چارچوب سفر رئیس جمهور به کوبا، این سفر انجام شد و روابط ما رو به پیشرفت است. اراده خوبی در این خصوص وجود دارد. دو کشور رویکردهای خوبی در مواضع مشترک داشتند و ما همواره شاهد وجود دیدگاه‌های مترقی و اثرگذار در حوزه آمریکای جنوبی بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اتهام زنی سنتکام به ایران نیز تصریح کرد: ما نیروهای سنتکام را نیروی تروریستی تلقی می‌کنیم و حضور آنان در منطقه همواره مخل آرامش در منطقه بوده است. ادعاهای مطرح شده بدون سند و مدرک است و قابلیت راستی آزمایی ندارد و از منظر ایران فاقد ارزش است.

کنعانی افزود: ما معتقدیم که آمریکایی ها اکنون در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را به بی ثباتی متهم کنند. آمریکا در جایگاه اخلاقی برای طرح ادعاهای واهی نه علیه دولت ها و نه گروه‌های مقاومت نیستند.

ادعای ارسال پهپاد از سوی ایران به یمن فرافکنانه است

وی در خصوص گروه‌های مقاومت منطقه اظهار داشت: آنان بر اساس منافع ملت خود تصمیم می گیرند و پاسخ آنان در واکنش به حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی است. ادعای ارسال پهپاد از سوی ایران به یمن از آن جمله اظهارات و ادعاهای فرافکنانه است و برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی صورت می گیرد و ما توصیه می کنیم که آمریکا حمایت های خود از رژیم صهیونیستی را پایان ببخشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی تصریح کرد: دیدگاه ما روشن است. استمرار جنایت در فلسطین بدون واکنش نخواهد بود. ملت فلسطین استوار است و اگر رژیم اهل عبرت بود از تجربه‌های گذشته خود درس می‌گرفت. اکنون با نیروی بزرگی به نام مقاومت در لبنان رو به رو هستند؛ در جریان تحولات اخیر هم آنان شعار احمقانه حذف حماس دادند.

کنعانی مقاومت فلسطین حماس را نمادی از آزادی خواهی ملت فلسطین دانست و گفت: آنان نمی توانند استقلال خواهی را از ملت فلسطین سلب کنند. فلسطینی‌ها بر آزادی سرزمین خود تاکید می کنند و از منظر منشور ملل متحد مشروع است. رژیم صهیونیستی در آنچه که رویای آن را در سر دارد در گام اول با ملت فلسطین رو به روست. همچنین دیگر کشورها هم اجازه نخواهند داد رژیم صهیونیستی رویای خودش را محقق کند و رویای اشغال فلسطین هرگز عملی نخواهد شد و ملت فلسطین با ایثار و مقاومت در مقابل این توسعه طلبی رژیم ایستاد.

وی بیان داشت: تداوم جنایات رژیم صهیونیستی، ملت فلسطین را از آرمان خواهی باز نخواهد داشت و همچنین دیگر ملت‌ها هم دست بسته نیستند.

توضیحاتی در خصوص خبرسازی بلومبرگ

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص گزارش بلومبرگ در قبال پیشنهاد عربستان به ایران برای سرمایه گذاری اظهارداشت: اخبار زیادی با اهداف خاص سیاسی در برخی رسانه های خاص منتشر می شود و توجهی به اینگونه مسائل نخواهیم کرد. روابط ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته و دو کشور مصمم هستند مصالح خود را پیش ببرند و اسناد خوبی هم برای گسترش همکاری ها وجود دارد و ان شاالله تحقق پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص میزبانی اروپا از منافقین نیز بیان کرد: موضع ما همان است که اعلام کردیم. شعار مبارزه با تروریسم و در عین حال همکاری با تروریست‌های شناسنامه دار نه تنها در ایران بلکه در اروپا و آمریکا. سازمان تروریستی منافقین سابقه جنایت کارانه‌ای در خصوص ملت ایران دارد.

وی گفت: لکه ننگ اینگونه اقدامات تروریستی با آب ناپاک برخی‌ها که بر دستان آنان می‌ریزند هرگز پاک نخواهد شد و ایران رفتارهای دوگانه را نادیده نخواهد گرفت.

کنعانی درباره روابط ایران و آژانس نیز افزود: ما به چارچوب همکاری‌های فنی با آژانس در چارچوب همکاری های سازنده ای که داشتیم، پایبندیم و به همکاری ها ادامه خواهیم داد.

هدف از مطرح کردن ادعاها علیه فعالیت موشکی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در خصوص ادعاهای غربی‌ها در قبال مسئله موشکی ایران خاطرنشان کرد: برخی طرف‌ها برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت تلخ در فلسطین مایلند با طرح موضوعات انحرافی و برخی دغدغه های واهی، اذهان عمومی را به سمت دیگری منحرف کنند. آنهایی که دست در دست رژیم صهیونیستی دادند و مرتکب جنایت شدند، مطمئن باشند ملت های جهان از واقعیات تلخ رخ داده در فلسطین منحرف نخواهند شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: