اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۷ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - 02 December 2023
سخنگوی دولت:
بهادری جهرمی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در پنج سال گذشته، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم میانگین رشد اقتصادی و علمکرد شبکه بانکی تقریبا هیچ اما چالش اقتصادی در اوج بود، از همین رو مشاهده کردیم رکورد ۷۰ ساله تورم در شهریور ۱۴۰۰ شکست و اگر دولت سیزدهم اصلاحات اساسی را شروع نمی‌کرد قطعا تورم سه رقمی را شاهد بودیم.
رکورد ۷۰ ساله تورم در شهریور ۱۴۰۰ شکستبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، علی بهادری جهرمی در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان در دانشگاه بیرجند، گفت: هر جا فساد باشد تا از بین نرود، دولت از پا نمی‌نشیند از همین رو در ۲ سال گذشته بیش از ۲۰ برکناری به خاطر تخلفات و سوء مدیریت داشته‌ایم.

بهادری جهرمی، افزود: هر جا فساد رخ داده باشد، دولت تعارف ندارد و افراد در هر سطح و جایگاهی هم برکنار و هم پرونده در مرجع قضایی تشکیل می شود.

وی تصریح کرد: نباید چنین برداشت شود که اگر در گذشته موفق نبوده ایم الان هم موفق نیستیم زیرا روال دولت سیزدهم متفاوت است.

سخنگوی دولت با اشاره به ۴۰ نکته که از صحبت پنج دانشجو در این نشست برداشت کرده است گفت: محور اصلی صحبت‌ها زبان الکن دولت و عملکرد رسانه ای بود که اصل ایراد درست است و جزو نقاط ضعف دولت محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از دانشجویان مطرح کرد که دستاوردهای دولت در حوزه‌های مختلف را دانشجویان نمی‌دانند اما می‌خواهم بپرسم مگر شما دانشجو نیستید پس چرا بخشی از دانشجویان می‌دانند و دیگران نه؟ لذا نشان می‌دهد که تنها ضعف از دولت نیست.

بهادری جهرمی گفت: اما مسئله را نباید ساده تحلیل کرد زیرا فضای حاکم بر کشور در زمان استقرار دولت سیزدهم قابل قیاس با هیچ ایامی نبوده و نیست.

وی با اشاره به اینکه بحران کرونا روزانه ۷۰۰ نفر کشته می داد افزود: آیا در چنین وضعیتی جامعه می‌تواند آرامش روانی داشته باشد اگرچه این یک فقره از ده‌ها موردی است که دولت سیزدهم اداره کشور را به دست گرفت.

شبکه‌های اجتماعی مرجع تبادل رسانه ای شده اند

سخنگو و دبیر هیات دولت با بیان اینکه زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم مسیر رسانه ای هم تغییر کرده بود گفت: زمانی فقط رسانه‌های رسمی زبان دولت بودند اما در دهه گذشته تحول و دگرگونی در حوزه رسانه رخ داده لذا شبکه‌های اجتماعی مرجع تبادل رسانه ای شده اند.

وی با اشاره به تفاوت گفت و گوی دولت با مردم از طریق رسانه ملی طی ۱۰ سال گذشته ادامه داد: زمینه‌های موجود از بین رفته و فرصت‌های جدید در وقت خود ایجاد نشده است لذا این بار مسئولیت بر دوش ماست پس ضعف‌ها را می‌پذیریم اما تحلیل درست باید انجام شود.

بهادری جهرمی به وضعیت اقتصادی کشور در پنج سال گذشته اشاره و عنوان کرد: در دهه گذشته یک راهبرد داشتیم که کلید حل مشکلات را در فراسوی مرزها می‌دانستند و چندین سال روی آن سرمایه گذاری شد اما پاسخ اقتصادی نگرفته پس قرار بود چرخ اقتصادی بچرخد لذا ابتدای دولت سیزدهم میانگین رشد اقتصادی و علمکرد شبکه بانکی تقریبا هیچ اما چالش اقتصادی در اوج بود.

رکورد ۷۰ ساله تورم در شهریور ۱۴۰۰ شکست

وی افزود: از همین رو مشاهده کردیم رکورد ۷۰ ساله تورم در شهریور ۱۴۰۰ شکست و اگر دولت سیزدهم اصلاحات اساسی را شروع نمی‌کرد قطعا تورم سه رقمی را شاهد بودیم.

سخنگوی دولت گفت: دولت اگر بهترین عملکرد را داشته باشد اما در صورت تورم بالا، افکار عمومی راضی نیست و در این شرایط هرچه دستاورد گفته شود نه شنیده و نه پذیرفته خواهد شد.

وی با اشاره به مطالبی که درخصوص مشکلات بازار خودرو مطرح شد،گفت: دولت اعلام کرد مدافع واردات خودروی اقتصادی است نه لاکچری، تا مصرف کننده واقعی بتواند از آن بهره بگیرد برای این کار باید عوارض برای خودرو با قیمت بالاتر ایجاد کند اما در این دولت عوارض خودرو از ۹۵ به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه با راهکار اصلاحی دولت در سال گذشته سود بازرگانی مواد اولیه و کالای اساسی در عوارض، کمتر از نصف شده است عنوان کرد: در مورد خودرو هم مثل سایر حوزه‌هایی که فساد وجود داشته، دولت اصلی‌ترین دشمن مافیا است و آن را قطعا به زمین خواهد زد.

وی افزود: صنعت خودرو در ۲ سال گذشته دچار مافیا نشده بلکه از زمانی که یادمان هست در خودروسازی و قطعه سازی با افزایش قیمت و کاهش کیفیت این مسئله وجود داشته اما دولت کمر همت بسته که اصلاح کند.

کاهش تولید خودرو و مسکن باعث رکود اقتصادی شد

سخنگوی دولت گفت: با وجود اینکه نیازمند افزایش تولید بودیم در ۲ سال گذشته پنج خودرو با کیفیت پایین تر از خط تولید کنار زده شده تا خودروسازان به سمت تولید خودروی با کیفیت بروند.

وی با اشاره به کاهش تولید خودرو در دهه ۹۰ گفت: کاهش تولید خودرو و مسکن در دولت قبلی باعث رکود اقتصادی شد اما دولت سیزدهم تولید یک و نیم میلیون خودرو را در سال جاری هدف گذاری کرده است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال برخی دانشجویان که چرا دولت با مفاسد مقابله نمی‌کند تاکید کرد: دولت سیزدهم اهل برخورد با مفاسد است لذا گشت ارشاد در حوزه مدیران راه اندازی شده و شعار دولت برخورد با فساد از درون است.

وی گفت: در حوزه دارو هم مسئله ای پیش آمد که خود دولت پیشقدم شد و در حوزه واردات چای با کیفیت پایین هم گزارشی ارایه شد که همان زمان تشکیل پرونده دادیم.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه رئیس جمهور تکلیفی بر سخنگوی دولت گذاشته، افزود: گزارشی از اهم نکات مطرح شده در هر جلسه عمومی باید به هیات دولت ارایه شود و اساسا دبیرخانه هر کدام از بخش‌ها فعال است و همه موارد و مصادیق مهم مکاتبه، مذاکره و پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: مرکز ارتباطات مردمی متولی این هماهنگی‌ها بوده در سال اول دولت سیزدهم ۲ میلیون درخواست و گزارش مردمی پیگیری شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به مشکل ناترازی صندوق‌ها گفت: انتهای سال ۱۴۰۰ دولت بسته چهارده بندی برای اصلاح این ناترازی صندوق‌ها طراحی کرد که یکسان سازی حقوق بازنشستگان با منابع پایدار و متناسب شدن سن بازنشستگی با هرم سنی جمعیت از جمله آن است.

وی گفت: همچنین برای حدود هزار و ۲۰۰ شرکت وابسته به دولت شفافیت مالی ایجاد شده، چون دولت آنها را تاریکخانه می‌دید لذا این مسیر فساد نیز همچون حذف امضاهای طلایی در صدور مجوزها بسته شد.

بهادری جهرمی افزود: از همین رو مدیریت شرکت‌ها به سمت سوددهی رفته و با شفاف سازی‌ها تلاش کرده ایم که این شرکت‌ها و بانک‌های دولتی از زیان دهی خارج شوند.

نهضت تکمیل طرح های نیمه تمام دنبال می شود

وی با بیان اینکه ۲ نهضت جدی از جمله تکمیل طرح‌های نیمه تمام و باقی نماندن مسئله ای بر زمین از سوی دولت سیزدهم دنبال می‌شود گفت: رتبه بندی معلمان، تعرفه گذاری نظام پرستاری، نسخه نویسی الکترونیکی، راه اندازی درگاه صدور مجوزها از جمله مسایل بر زمین مانده بود که این دولت کمر همت بسته و آنها را اجرایی کرده است در صورتی که دولت‌ها معمولا از مسایل پر حاشیه فرار می‌کنند.

سخنگوی دولت کاهش مالیات تولید کننده از ۲۵ به ۱۸ درصد را از سیاست‌های دولت در حمایت از تولید عنوان کرد و گفت: با این وجود با فرارهای مالیاتی هم مبارزه می‌شود و اکنون ۹ میلیون مودی مالیاتی داریم که نصف آنها مالیات صفر دارند.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه در کنشگری‌ها و مطالبه گری باید دید آسیب از کجا شروع شده و مسئول کیست؟ ادامه داد: حق اعتراض به اصل ۲۷ قانون اساسی در این دولت سیزدهم مهیا شد و برای ما هم مطالبه است که چرا فرزندان مسئولان سوء استفاده‌هایی داشتند؟ چرا برادر مسئولی فسادی می کرد و دستگاه قضا می‌خواست برخورد کند جیغ بنفش به آسمان بلند می شد، ما هم سوال داریم که چرا فسادهایی اتفاق افتاده و مسیرهای غلط اقتصادی طی شده است؟

وی ادامه داد: این چراهای شما سوال ما هم هست اما دولت خود را مسئول می داند که تک تک این موارد را شناسایی کند و با همکاری مردم این مشکل را از روی زمین بر می دارد.

خودکفایی گندم با اصلاح ارزهای رانتی

سخنگوی دولت با اشاره به اصلاح یارانه‌ها و ارز ترجیحی گفت: در گذشته ۲ نفر اکثر قریب به اتفاق واردات به کشور را به انحصار درآورده و سودهای آنچنانی را تصاحب کردند که حاصل سیاست گذاری غلط گذشته بوده است.

وی یادآور شد: دولت با اصلاح ارزهای رانتی به خودکفایی گندم کمک کرد همچنین وابستگی به نفت را در هزینه جاری کاهش داده و فروش نفت را در طرح های عمرانی، سرمایه گذاری و تکمیل زنجیره ارزش هزینه می‌کند.

بهادری جهرمی درخصوص سوال دانشجویان که چرا مسئولان به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند اما برای عموم مردم فیلتر شده؟ گفت: محدودیت و ممنوعیت مطلوب نیست اما اگر شبکه اجتماعی جرم انجام داد اولین رسالت حاکمیت تنظیم گری و برخورد با جرم و فساد است لذا باید فعالیت آن را محدود کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مقامات دولتی به شبکه‌های فیلتر شده دسترسی دارند اظهار داشت: گاهی مقامات باید حتی به ایرانی های خارج از کشور اطلاع رسانی کنند لذا دسترسی‌هایی به برخی اشخاص داده شده است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: اما آرزو داریم همه فعالان در سطح جهانی استانداردهای خود را واحد کرده تا مردم ایران هم بتوانند از آن بهره برداری کنند.

وی همچنین گفت: اصلی ترین راهکار برای توسعه اقتصاد هر منطقه، توسعه زیرساخت‌هاست که مهمترین آن راه، برق، آب، فاضلاب و دیگر مسایل محسوب می‌شود.

ریل شرقی کشور از اولویت‌های دولت است

بهادری جهرمی عنوان کرد: نگاه دولت سرمایه گذاری در زیرساخت‌هاست که در شرق کشور هم پروژه ریلی سرعت گرفته و در خراسان جنوبی ۱۳ جبهه کاری تشکیل شده است که با تامین اعتبار به طور همزمان اجرایی می شود لذا راه آهن و ریل شرقی کشور یکی از اولویت‌های دولت بوده و دوبانده کردن جاده ها نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه خط انتقال فرآورده های نفتی هم در شرق کشور برقرار می شود تا مشکلات دسترسی ها و زیست محیطی کاهش یابد گفت: در این دولت هشت هزار مگاوات تولید برق افزایش داشته و سرمایه گذاری و طرح معادل ۳۰ هزار مگاوات نیز پیش بینی شده است.

سخنگوی دولت در جمع بندی بخش اول سخنانش گفت: دولت فردا را فدای امروز نکرده است لذا بحران های روز آن را متوقف نکرده و همزمان آینده نگری برای زیرساخت ها نیز دارد.

بهادری جهرمی در توصیه ای به دانشجویان گفت: قدر این شور، حال، موقعیت، توان و ظرفیتی که امروز در اختیار دارید را بدانید چون خیلی زود می‌گذرد زیرا میزان زمان آزادی عمل، ذهن خلاق و توانی که در دوران دانشجویی وجود دارد تفاوت می کند و باید قدر دانسته شود.

وی گفت: استان خراسان جنوبی معروف است به علم و دانشگاه، سال گذشته هم علاقه داشتم که به این استان سفر کنم اما چون همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه شد به زمان دیگری موکول کردیم که امسال توفیق شد.

سخنگوی دولت در بخش دوم پاسخگویی به سوالات دانشجویان با اشاره به اقدامات فرهنگی دولت سیزدهم ادامه داد: رکورد فروش سینما هم از لحاظ تعداد و هم قیمت در این دولت شکسته شد.

وی گفت: در حوزه سرود و آثار آیینی هم سرمایه گذاری و هم حمایت شده که جشنواره فجر سال گذشته علیرغم اینکه تهدیداتی برای تحریم شده بود اما فیلم‌های فاخری به اکران رسید.

بهادری جهرمی بیان کرد: ساماندهی ۲ هزار مربی قرآن اهل سنت، حمایت از ۲۵ هزار مربی قرآنی و اصلاح متنون آموزشی در راستای تحول سند بنیادین از دیگر اقدامات فرهنگی دولت سیزدهم بوده است.

وی درخصوص اقدامات دولت برای جذب معلم و حمایت از دانشگاه فرهنگیان گفت: تاکید دولت جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان است اما جذب ها را نمی توانیم به شیوه های معیوب و ناکارآمد گذشته معطل کنیم لذا علاوه بر توسعه جذب باید در حوزه های زیرساختی های آموزشی هم حمایت هایی داشته باشیم.

سخنگوی دولت با اشاره به آزادی بیان در دانشگاه ها عنوان کرد: با دانشگاه‌ها در تعامل و رفت و برگشت هستیم و تاکنون ازهیچ دانشگاهی بعد از جلسه اعتراضی نرسیده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از حوزه‌های پزشکی پیشرو هستیم یادآور شد: یکی از جهش‌های اصلاحات نظام آموزش پزشکی در این دولت رقم خورده و برای اینکه برده کشی نشود ظرفیت‌های تخصصی و عمومی افزایش یافت زیرا در این صورت امکان انحصار خدمات نیست.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی از دانشجویان مبنی بر برنامه دولت برای جذب نیرو گفت: جذب دولتی، بخش خصوصی و ایجاد شرایط اشتغال از رویکردهای دولت سیزدهم است و سعی شده همه جذب‌ها از طریق آزمون باشد.

وی عنوان کرد: البته برای نخگبان دانشجویی هم مسیر جذب دیگری تعریف شده که سریعتر انجام شود تا در جایگاه‌های تاثیرگذارتر به کارگیری شوند و براساس ارزیابی بنیاد ملی نخبگان است لذا تا سقف پنج هزار نفر نخبگان سهمیه داریم که اگر مراجعه شود می‌توانیم جذب کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه چهار هزار نفر از رتبه‌های برتر کنکور در شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی بورسیه شده اند عنوان کرد: همچنین تا سطح ۴۰ واحد تعامل با صنعتی که بورس شده سرفصل های درستی متناسب سازی شده است.

وی از ایجاد هنرستان‌های جوار صنعت خبر داد و گفت: از این طریق نیروهای فنی مورد نیاز صنایع آموزش دیده و محل کار فرد هم در صنعت مربوطه مشخص است.

پنج خط انتقال آب در حال احداث است

بهادری جهرمی با بیان اینکه پنج خط انتقال آب به عنوان زیرساخت توسعه مناطق محروم توسط دولت در حال احداث است گفت: خط انتقالی که برای خراسان جنوبی دیده شده نیز ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این استان‌های محروم، ویژه دیده شده و همچون خوزستان و سیستان و بلوچستان بارها در هیات وزیران گزارش داده و مصوباتی که نیاز داشتند گرفته اند حتی اختیارات کل هیات دولت به استاندار سیستان و بلوچستان واگذار شده است.

سخنگوی دولت، گفت: توجه به سه دهک پایین تر جامعه در پرداخت یارانه‌ها و کالابرگ و افزایش حقوق حداقل بگیرها از دیگر حمایت ها بوده است که نشان از عدالت محوری در نگاه دولت سیزدهم دارد.

وی رایگان شدن قبوض آب، برق و گاز برای مددجویان نهادهای حمایتی مشروط به مصرف در خط الگو را عاملی برای ۲ برابر شدن کمک هزینه های آنان دانست و افزود: ساخت ۵۰۰ هزار مسکن حمایتی با تامین هزینه‌ها از سوی دولت و نهادهای حمایتی نیز یکی از جهت گیری‌های عدالت محوری دولت است.



نام:
ایمیل:
* نظر: