اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - 15 November 2023
در نمایشگاه و فن بازار صنعت برق ایران مطرح شد
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به برنامه 110 هزار مگاواتی تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برای افزایش آمادگی تولید این واحدها برای تولید برق پایدار در تابستان سال آینده، گفت: تاکنون بالغ بر 40 هزار مگاوات از فعالیت‌های تعمیراتی یاد شده آغاز شده است.
برنامه تعمیرات 40 هزار مگاوات از نیروگاه‌های حرارتی آغاز شدبه گزارش عصرپرس، ناصر اسکندری در حاشیه بیست و‌ سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون به منظور کمک به کاهش خاموشی‌ها و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری بالغ بر هفت هزار و 705 مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است، افزود: این اقدام از طریق سنکرون 40 واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت پنج هزار و 705 مگاوات و همچنین رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت دو هزار مگاوات محقق شده است.

وی ادامه داد: واحدهای سنکرون شده جدید شامل بخش گاز نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی هنگام، ایران ال ان جی(سه واحد)، قشم پاسارگارد، آریان زنجان(دو واحد)، مهتاب کویر(دو واحد)، شهید باکری(دو واحد)، تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، دوکوهه، فولاد مبارکه و واحدهای گازی کوچک میانرود، زاهدان(سه واحد)، صبای دهلران(چهار واحد)، پتروشیمی کردستان(سه واحد) و پتروشیمی کرمانشاه بوده است.

وی گفت: همچنین در این مدت واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی(دو واحد)، غرب‌کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، ارومیه و سبلان(دو واحد) نیز به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

وی تاکید کرد: این واحدهای بخار جدید بدون مصرف سوخت اضافی و از طریق حرارت اگزوز واحد گاز قبلی در حال فعالیت هستند و احداث این واحدها منجر به صرفه‌جویی سه میلیارد و 250 میلیون مترمکعبی مصرف سوخت در طول سال شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با افتتاح پروژه‌های جدید در دولت سیزدهم از 74 هزار و 705 مگاوات عبور کرده است، بیان کرد: در حاضر 622 واحد تولید برق حرارتی در ۱۳۴ نیروگاه کشور وظیفه تولید برق پایدار برای مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند.
 
تامین 93 درصد سوخت نیروگاه‌های حرارتی از گاز طبیعی

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های حرارتی حدود 82 درصد ظرفیت نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه داد: نگاهی به آخرین وضعیت سبد سوخت نیروگاه‌‌های حرارتی برای تولید برق حاکی از آن است که از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 93 درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق از طریق گاز طبیعی، چهار درصد از طریق گازوئیل و سه درصد از محل مازوت تامین شده است.

وی اضافه کرد: در سال جاری میزان مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق بیش از هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. از سوی دیگر در همین مدت مصرف گازوئیل 41 درصد و مصرف مازوت نیز 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی به اجرای برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی اشاره کرد و گفت: شرکت برق حرارتی در کنار بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاهی، هر ساله برنامه‌ مدونی به منظور آماده‌سازی واحدهای موجود برای تولید انرژی حداکثری در دوره اوج بار در دستور کار قرار می‌دهد که در همین راستا برای نخستین بار برای پیک تابستان امسال بیش از ۹۷ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی با صرف ۳.۵ میلیون نفر ساعت کار انجام شد تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسد و نیروگاه‌ها برای تابستان با حداکثر ظرفیت آماده تامین برق مورد نیاز کشور باشند.     
 
شروع 40 هزار مگاوات از برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی

وی افزود: انجام به موقع و با کیفیت برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی در کنار بهره‌برداری مسئولانه از این واحدها موجب شده است تا در پیک تابستان امسال ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی به ۹۹ درصد برسد. دست‌یابی به این رقم در حالی است که متوسط آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی در جهان حدود ۹۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود، گفت: بدین منظور آمادگی کامل این واحدها برای تولید انرژی پایدار در طول فصول گرم سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تاکید کرد: در همین راستا از ابتدای مهرماه برنامه ۱۱۰ هزار مگاواتی تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برای افزایش آمادگی تولید این واحدها برای تولید برق پایدار در تابستان سال آینده در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون بالغ بر 40 هزار مگاوات از فعالیت‌های تعمیراتی یاد شده آغاز شده است و طبق برنامه تا نیمه اردیبهشت‌ماه سال آینده برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش به پایان خواهد رسید تا تمامی نیروگاه‌های حرارتی کشور با حداکثر آمادگی آماده تولید برق پایدار در تابستان سال 1403 باشند.
 
رشد 3 درصدی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور

وی با اشاره به اینکه میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور از ابتدای سال تاکنون با رشد سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 245 میلیون مگاوات ساعت رسیده است، گفت: واحدهای تولید برق حرارتی در این بازه زمانی توانسته‌اند ضمن تامین بالغ بر 94 درصد برق مورد نیاز شبکه، نقش مهمی در تامین انرژی پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و گذر موفق از روزهای گرم پیک تابستان امسال داشته باشند.

وی با بیان اینکه از این میزان تولید بیش از ۵۳ درصد آن مربوط به واحدهای سیکل‌ترکیبی است، اظهار کرد: میزان تولید انرژی آن‌ها با افزایش چهار درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 130 میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته با افزوده شدن هشت واحد بخار جدید در نیروگاه‌های غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان، بعثت پارس‌جنوبی(دو واحد) و ارومیه شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی در سال جاری به عنوان واحدهای تولید کننده برق دوستدار محیط زیست هستیم.

وی تاکید کرد: تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تنها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار موثر است و در سال‌های آینده شاهد تاثیرات گسترده آن خواهیم بود، که از محل افتتاح این واحدهای جدید سالانه دو میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.
 
امضای قرارداد با 200 شرکت دانش‌بنیان برای ساخت قطعات نیروگاهی

وی با بیان اینکه از سال 95 تاکنون و پس از شکل‌گیری شرکت برق حرارتی 825 هزار قطعه مورد نیاز صنعت نیروگاهی کشور با اعتباری بالغ بر دو هزار و 400 میلیارد تومان ساخت داخل شده است، گفت: بیش از نیمی از این محصولات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است و از محل ساخت این قطعات یک‌هزار و 440 میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت برق حرارتی برای ساخت داخل قطعات نیروگاهی تاکنون با 200 شرکت دانش‌بنیان قرارداد امضا کرده است، افزود:  در حال حاضر 91 درصد قطعات و تجهیزات و لوازم یدکی نیروگاه‌ها ساخت داخل شده است.

وی ادامه داد: همچنین امسال در راستای تولید بار اول قطعات نیروگاهی، هفت پروژه بزرگ طرح‌های پیشران به مبلغ یک هزار و 232 میلیارد تومان با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است.
 
ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تلاش متخصصان داخلی کشورمان موجب شده است تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی و ۱۰ کشور برتر دارنده نیروگاه‌های حرارتی جهان قرار گیرد.

وی یادآور شد: پیش از این دانش و فناوری ساخت قطعات نیروگاهی در انحصار کشور‌‌‌های آمریکا، آلمان، ایتالیا، سوئیس و ژاپن بود که اکنون با همت و تلاش جوانان این مرز و بوم، ایران به جمع پنج کشور دارنده فناوری ساخت قطعات نیروگاهی نیز پیوسته است.
 
مسیر توسعه صنعت نیروگاهی حرکت به سمت احداث واحدهای راندمان بالا است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به 39.26 درصد رسیده است، گفت: مسیر توسعه صنعت نیروگاهی کشور، حرکت به سمت احداث واحدهای راندمان بالای جدید است. از این رو شرکت برق حرارتی به شکل جدی در پی ساخت واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی و ارتقای توان و رفع محدودیت نیروگاه‌های موجود است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کمتر از 20 درصد نیروگاه‌های کشور راندمان پایینی دارند که در اولویت جایگزینی با واحدهای نیروگاهی جدید قرار گرفته‌اند. در همین راستا نخستین اولویت اول شرکت برق حرارتی برای اجرای این برنامه جایگزینی نیروگاه‌ قدیمی بعثت تهران با واحدهای جدید راندمان است.
نام:
ایمیل:
* نظر: