اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۱ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 14 November 2023
مشاور امور فناوری وزارت کشور:
مشاور امور فناوری وزارت کشور با تاکید براینکه تامین تسهیلات ارزان قیمت از اقدامات کلیدی در ادامه طرح برقی سازی خودرو و موفقیت آن در کشور دارد، گفت: باید دید چگونه در بلند مدت به داخلی سازی خودرو های برقی می توانیم کمک کنیم.
تامین تسهیلات ارزان قیمت، اقدامات کلیدی در موفقیت خودرو برقی است
خبرنگار: پروین مرادی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، حمیدرضا طهوری مشاور امور فناوری وزارت کشور در نشست تخصصی استراتژی راهبردی در توسعه خودرو برقی در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با اشاره به سیاست های کلان مهندسی ارزش در صنعت خودرو به ویژه خودرو برقی گفت: باتوجه به اینکه در دنیا حرکت به سمت خودروسرعت گرفته و تولیدکنندگان خودرو از سد فناوری خودرو برقی عبور کرده اند تصمیم گیری برای کشور ما راحت شده و همراه این حرکت کشور در حال فعالیت در این حوزه است.

طهوری درادامه افزود: وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت نیرو در این راستا باید تصمیم گیری های را داشته باشند و در مجموعه ما در وزارت کشور حمل و نقل و عمومی اولویت است و در گام اول انتخاب خودرو های مناسب را در دستور کار قرار داده ایم.

مشاور امور فناوری وزارت کشور در ادامه اظهار داشت: باید تمام شرایط برای انتخاب خودرو برقی در نظر گرفته شود و با نظر رانندگان و سیستم تاکسی رانی به انتخاب برسد و نیازمند برنامه ریزی است و در دو سال گذشته اتوبوس ها، خودرو تاکسی و موتور سیکلیت ها به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده است و چهار چوب فنی لازم انتخاب شده است.

وی با اشاره به تعیین مدل مالی در این حوزه، گفت: خود خریداران و مدل مالی در بحث خرید خودرو های برقی بسیار مهم هستند و در گام اول در تهران شرکت ها و در کلان شهرها شهرداری ها  مسئولیت را برعهده گرفته اند اما مدل مالی آن با توجه به قیمت بالای آن نیازمند پشتیبانی است.

طهوری ادامه داد: تامین تسهیلات ارزان قیمت از اقدامات کلیدی در ادامه این طرح و موفقیت آن در کشور دارد وی مدل تامین مالی و کسب و کار را در اجرای این طرح مهم دانست و گفت: باید دید چگونه در بلند مدت به داخلی سازی خودرو های برقی می توانیم کمک کنیم و البته ورود خودروهای وارداتی در راستای انتقال تکنولوژی بوده است.

مشاور وزیر کشور با تاکید براینکه سیاست کمکی به نام ماده 12 قانون وجود دارد اما با نواقصی مواجه است، گفت: با تقسیم کار ملی می توانیم در پیشبرد اهداف اجرای این طرح گام برداریم و در راستای افزایش توان داخلی، آن را گسترش دهیم.

وی درادامه با بیان اینکه با توجه به قیمت بالای خودروهای برقی کرایه تاکسی ها برای سرمایه گذاری در این بخش کافی نیست، تصریح کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم تا فاصله را جبران کنیم.

دنیا به سمت خودروهای فول الکترونیک در حال حرکت است

حسن کریمی‌سنجری مدیر پروژه خودرو برقی در وزارت صمت در خصوص موانع و مشکلات صد راه اجرای این طرح، گفت: در دنیا توسعه خودرو های برقی اتفاقی است که در دودهه اخیر نمود بیشتری داشته است و کشور های توسعه یافته تلاش کرده اند قبل از ورود به خودرو های فول الکترونیکی به سمت خودروهای هیبریدی رفته و محدودیت های موجود را بردارند.

وی افزود: دنیا از مرحله خودروهای هیبریدی گذشت به یک پایداری لازم برای استفاده از خودروهای فول الکترونیک رسیده و بخش زیادی از ناوگان حمل و نقلی کشور چین و اروپا مجهز به این خودروها هستند که طبیعتا نشان از آن دارد که دنیا به نقطه تثبیت شده از خودروهای برقی رسیده است.

کریمی سنجری ادامه داد: در این حال ما در کشور به اطمینان بهتری می توانیم به سمت حرکت کنیم اما محدودیت های در کشور داریم که در ذات برنامه ریزی ، سیاست گذاری  و حتی استفاده از منابع داخلی وجود دارد.

مدیر پروژه خودرو برقی وزارت صمت تاکید کرد: همه دنیا به این نکته رسیده که در بحث ذخیره منابع و کاهش هزینه های سلامت و هزینه های محیط زیستی موثر است.

وی افزود: واقعیت این است سیاست رویکرد برقی سازی ناوگان حمل و نقل شهری بسیار برای کشور مهم و اثر گذار است جرا در همه لحاظ چه از نظر مسائل زیست محیطی و چه از نظر مصرف سوخت و یارانه سوخت های فسیلی تاثیر گذاراست.

نگاه ویژه مدیران به برقی سازی و افزایش تقاضا بازار خودرو

وی از مهم ترین محدودیت های موجود طرح برقی سازی را دیدگاه برخی مسئولین دانست و گفت: نیازمند این است که در بخش مدیریتی برقی سازی و افزایش تقاضا بازار خودرو، نگاه ویژه داشته باشیم .

کریمی سنجری مهم ترین موتور محرک توسعه خودروهای برقی را تامین برق مورد نیاز دانست و عنوان کرد: با پیگیری های وزارت نیرو زیرساخت های لازم در این بخش در حال اجرا است تا بتوانیم بخش ویژه ای برای ناوگان حمل و نقل شهری دیده شود.

مدل خودرو برقی رقابت خوبی را بین خودروسازان ایجاد کرده است

وی گفت: مدل خودرو برقی رقابت خوبی را بین خودروسازان ایجاد کرده و در این نمایشگاه حضور بیش از 10 شرکت با رویکرد برقی سازی نشان از تحول در سطح کیفیت و قیمت این صنعت دارد.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت در ادامه به توسعه ایستگاه شارژه در سطح کشور اشاره کردو گفت: در این راستا با همکاری شرکت مپنا در حال طراحی مدل اقتصادی برای سودآور بودن و سرمایه گذاری در ایستگاه های شارژ داشته باشیم.

وی بهترین مدل اقتصادی در بخش خودروهای برقی را سودآور نمودن آن برای بخش خصوصی عنوان کردو گفت: مدل تعریف شده این است که شرکت های خودرو ساز با تشکیل یک شرکت حمل و نقل شهری بیزینس تاکسی رانی یک منطقه را در اختیار قرار می دهند و منافع اقتصادی برای خود ایجاد می کنند و در ادامه نیز در بخش اتوبوس نیز این اقدام انجام شده و منفعت توسعه برند نیز شامل آن می شود.

کریمی سنجری ادامه داد: استفاده از منابع دولتی با وجود منفعت آن به دلیل محدودیت مالی امکان پذیر نیست.

وی با تاکید براینکه در راستای انتقال تکنولوژی، واگذاری واردات خودرو های برقی به شرکت های خودرو ساز داخلی داده شده ، اظهار کرد: در قرارداد های مطرح شده در بحث واردات این موضوع دیده شده که فرایند داخلی سازی هوشمند و پایدار تکنولوژی خودرو برقی اتفاق افتد  و در کنار آن نیز برخی شرکت ها بر روی پلتفرم های خود در حال فعالیت هستند که در این نمایشگاه هم قابل مشاهد بود.






نام:
ایمیل:
* نظر: