اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۹ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 14 November 2023
معاون بهره برداری شرکت آب و نیرو:
معاون بهره‌برداری شرکت آب و نیرو گفت: نیروگاه‌های برق آبی به عنوان منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر با در اختیار داشتن سهم 15 درصدی ظرفیت برق کشور و سهم حداقل 5 درصدی در تأمین انرژی کشور، نقش بسزایی در تولید انرژی در زمان پیک مصرف دارند.
15 درصد سهم برق آبی‌ ها از ظرفیت تولید برق کشور استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،وحید ایزدی در نشست خبری در نمایشگاه بین‌المللی و فن‌بازار صنعت برق با اشاره به اهداف احداث نیروگاه‌های برق آبی گفت: تاکنون بالغ بر 70 درصد از کل ظرفیت برق‌آبی کشور معادل 8832 مگاوات توسط شرکت آب و نیرو احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان این که بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق‌آبی در شرکت آب و نیرو از سال 1389 آغاز شده است، افزود: در حال حاضر بهره‌برداری از نیروگاه‌های کارون4، گتوند، سیمره، رودبار لرستان، داریان، سردشت، چمشیر و تاریک با ظرفیت 3470 مگاوات در اختیار شرکت آب و نیرو است که این میزان 28 درصد از ظرفیت کل برق‌آبی کشور است.

ایزدی ادامه داد: یکی از وظایف مهم معاونت بهره‌برداری، مدیریت بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداری از سد و نیروگاه‌ها، برنامه‌ریزی بهینه تولید و حضور در بازار برق کشور بوده که در طول 13 سال بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق‌آبی، تولید تجمعی نیروگاه‏‌های شرکت تا پایان مهرماه سال 1402 بالغ بر 60 میلیون مگاوات ساعت بوده است. 

معاون بهره‌برداری شرکت آب و نیرو عنوان کرد: در 7 ماه نخست سال 1402 تولید نیروگاه‌های شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 80 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سد و نیروگاه گتوند به عنوان آخرین سد ایجاد شده در حوضه رود کارون نقش بسیار حیاتی در مدیریت منابع آب و به ویژه تولید انرژی پایدار دارد. در 6 ماه نخست سال 1402 نیروگاه گتوند سهم بسزایی از تولید انرژی در پیک تابستان داشته است به طوریکه در بیشتر روزهای پیک شبکه 24 ساعته در مدار تولید بوده است.

ایزدی اضافه کرد: با توجه به ویژگی ذاتی نیروگاه‌های برق‌آبی یعنی تولید در ساعات پیک شبکه این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و نشان دهنده آمادگی حداکثری واحدهای نیروگاه از منظر فنی است. در همین راستا نیروگاه‌های کارون 4 ، سیمره، داریان و سردشت نیز در ساعات پیک شبکه با حداکثر ظرفیت در مدار بودند و همچون گذشته نقش خود را در گذر از پیک تابستان نشان دادند.
 
افزایش 625 مگاواتی ظرفیت برق‌آبی در سال 1403

ایزدی ادامه داد: با آماده شدن واحدهای نیروگاه چمشیر و رودبار لرستان ظرفیت آماده نیروگاه‌های شرکت در سال 1403 افزایش 625 مگاواتی خواهد داشت و در صورت تحقق بارش‌های فصلی نزدیک به 700 هزار مگاوات ساعت به تولید نیروگاه‌های شرکت اضافه خواهد شد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های شرکت در حوزه بهره‌برداری بومی‌گزینی و بومی‌سازی در تأمین قطعات و تجهیزات نیروگاهی است. با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که توسط شرکت‌های داخلی در طراحی و ساخت تجهیزات نیروگاهی در سال‌های اخیر ایجاد شده بخش عمده‌ای از تأمین تجهیزات نیروگاهی از داخل کشور انجام می‌شود. 

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: تعمیرات سالیانه واحدهای نیروگاهی شرکت از ابتدای مهرماه آغاز شده و امید است با همت و تلاش شبانه‌روزی متخصیص و کارشناسان این بخش تا پایان اسفند به پایان برسد تا با آمادگی کامل در پیک تابستان 1403 تولید انرژی داشته باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر: