اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۸ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 14 November 2023
وزیر صمت:
وزیر صمت تاکید کرد: واقعیت این است که مردم انتظار بیشتری از خودرو سازان داشته اند و در این خصوص نیز تاکنون انتظارات مقام معظم رهبری برآورده نشده است.
مردم انتظار بیشتری از خودرو سازان دارند
خبرنگار: پروین مرادی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، عباس علی آبادی وزیر صمت در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه واقعیت این است که مردم انتظار بیشتری از خودرو سازان داشته اند و در این خصوص تاکنون انتظارات مقام معظم رهبری بنا بر بیانات ایشان نیز برآورده نشده است، گفت:  با توجه به قدمت ما در صنعت خودرو انتظار می رفت زودتر به سمت برقی سازی حرکت می کردیم نزدیک به ۷۰ سال پیش دنیا فهمید که خودرو برقی بهتر است چرا که فرایند برگشت پذیری دارد و به لحاظ علمی می توان ثابت کرد ماشین برقی از بنزینی بهتر است.

وضعیت آلودگی در شهر تهران را نگران کننده است

علی ابادی ادامه داد: در شرایط کنونی ذخایر انرژی و آلودگی هوا باید در این حوزه رشد کنیم.

وزیر صمت وضعیت آلودگی در شهر تهران را نگران کننده دانست و گفت: نگران سلامتی مردم هستیم از راه کار های موثر در این خصوص افزایش خودرو های برقی در پایتخت است.

وی افزود: برای اینکه توسعه سرمایه در بخش های اقتصادی کشور شکل گیرد باید در بخش انرژی به سمت کاهش شدت انرژی، بهبود وضعیت بهره وری انرژی رفته، بنابراین خودرو برقی می توان به سمت انرژی پاک حرکت کرد و منابع برقی حتی انرژی هسته ای می تواند به مصرف خودرو برقی برسد. 

هر خودروساز داخلی یک خودرو برقی را در دست ساخت دارند

علی آبادی گفت: کار شروع شده و خودروسازان متوجه شده اند که باید به این سمت بروند و ما نیز در وزارت صمت خودروسازان را تشویق کرده تا با سرعت بیشتری به این سمت بیایند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر خودروساز داخلی یک خودرو برقی را در دست ساخت دارند، گفت: قرار است در ۶ ماهه نخست سال آیند از نظر خودرو برقی داخلی تحول ایجاد شود.

علی آبادی تاکید کرد: ما نیز خودرو با کیفیت را مطالبه می‌کنیم زیرا حق مردم است که محصولی را استفاده کنند که در شأن آنها است و در اقتصاد ملی نیز اثر مثبت دارد.

بیش از 92 هزار مگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد

وزیر صمت گفت: خوشبختانه کشور در زمینه برقی سازی سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است. بیش از 92 هزار مگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد و سرتاسر پهنه کشور با شبکه‌های برقی پوشیده شده است و در هر نقطه در کشور دسترسی به برق وجود دارد اما شارژ سریع مورد انتظار است بنابراین تلاش می‌کنیم در درجه اول در شهرهای بزرگ و در شهرهای دیگر حداقل یک واحد شارژ برقی خودرو ایجاد کنیم همچنین در مسیرهای بین‌راهی مهم سعی می‌کنیم به زودی امکان شارژ خودروهای برقی را فراهم سازیم.

متحول ساختن صنعت خودرو با رشد قطعات خودرو اتفاق نمی‌افتد

وی افزود: لزوماً متحول ساختن صنعت خودرو با رشد قطعات خودرو اتفاق نمی‌افتد و نباید در این زمینه آدرس اشتباه داد. تحول از نوآوری شروع می‌شود لذا ما باید به سمت نوآوری حرکت کنیم و سپس به سمت تسخیر بازارهای بین‌المللی برویم.علی‌آبادی گفت:‌ باید قطعات استراتژیک خودرو تولید کنیم که برای کشور درآمدزا باشد و ارزش افزوده بالا داشته باشد و از مزیت نسبی آن استفاده کنیم.

ایجاد ارزش افزوده، امروز در درجه اول در نوآوری است

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ارزش افزوده، امروز در درجه اول در نوآوری است ولذا از دانش‌بنیان‌ها و دانشگاهی‌ها دعوت می‌کنیم مشارکت بیشتری در خلق آینده بهتر و تولید محصولات بهتر داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت صمت در خصوص مطالبات رییس جمهور در خصوص ارتقاء کیفیت خودرو چه اقدامی انجام داده است، گفت:‌ این موضوع مطالبه ما نیز است و به خودروسازان اعلام کرده‌ایم اگر به استانداردهای جهانی نرسند، از آنها حمایت نمی‌کنیم زیرا حمایت مشروط بر این است که در تراز جهانی باشد.

شأن مردم ما کمتر از مردم دیگر نقاط دنیا نیست

علی‌آبادی افزود: شأن مردم ما کمتر از مردم دیگر نقاط دنیا نیست و باید مردم ما خودروهایی سوار شوند که در شأن آنها باشد و خودروسازها هم باید به این درخواست اهتمام ورزند؛ مقام معظم رهبری این موضوع را به طور جدی مطرح کرده‌اند و ما هم مطالبه می‌کنیم.

خودرو برقی به دلیل سازگاری با محیط زیست در اولویت حمایت است 

وزیر صمت، افزود: خودروی برقی از آنجا که سازگار با محیط زیست است و همچنین مشکل سوخت را حل می‌کند در اولویت حمایت است لذا هر کدام از شرکت‌های خودروساز که با اولویت به سمت خودروی برقی بروند و حتی مردم که خودروی برقی را مطالبه کنند ما آنها را در اولویت برای تأمین ارز قرار می‌دهیم و آمادگی داریم مشکل آنها را بدون محدودیت برای تأمین خودروی برقی رفع کنیم.

علی‌آبادی در باره اینکه چرا برخی خودروسازان مونتاژی امکان تأمین قطعات خودروهای چینی را ندارند؟ گفت: کسی که خودرو را عرضه می‌کند متعهد است که قطعات آن را تأمین کند. لذا این مطالبه را رسیدگی خواهم کرد.

وی در خصوص سفر به چین اظهار داشت: در سفر به چین ما به دنبال شناسایی ظرفیت‌های این کشور بودیم و شرکت‌ها قراردادهایی را منعقد کردند و تلاش کردیم که شرکت‌ها در این قراردادها به سمت انتقال تکنولوژی حرکت کنند.

موتورسیکلت زودتر می‌تواند ساخت داخل شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص بومی‌سازی صنعت موتورسیکلت اظهار داشت: هر چه درباره خودرو گفته‌ایم شامل موتورسیکلت‌ نیز است به نظرم موتورسیکلت زودتر می‌تواند ساخت داخل شود، چند شرکت این کار را انجام داده‌اند و ما از آنها حمایت می‌کنیم.






نام:
ایمیل:
* نظر: