اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۶۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 12 November 2023
استان خوزستان از سالیان گذشته مبدا تحولات اساسی کشور بوده و نقش صنعت نفت و گسترش میدان‌های سپهر و جفیر، آزادگان و یادآوران در این منطقه غیر قابل انکار است و این میدان ها توانسته اند در توسعه و پیشرفت کشور نقش بسزایی داشته باشد.
عبور از گذر سخت با توسعه میدان های نفتی کشورخبرنگار: محسن ولی زاده دلاور

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس به همت اداره کل روابط‌عمومی وزارت نفت، بازدید یک روزه اصحاب‌رسانه به خوزستان  صورت گرفت و در این سفر خبرنگاران از میدان‌های سپهر و جفیر، آزادگان و یادآوران در حوزه بالادستی نفت و گاز دیدن نمودند.

میدان سپهر و جفیر مقصد نخست خبرنگاران بود؛ میدانی که برای نخستین‌بار با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی ایرانی با سرمایه اولیه ۲.۸ میلیارد دلار در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی (IPC) امضا شده و طی ۲۰ سال قرار است در مجموع ۵۴۰ میلیون بشکه نفت  از این میدان تولید شود.

 محمدرضا افشاریان  در حاشیه این سفر از عملیات حفاری در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر خبرداد و  با اشاره به اینکه آخرین حلقه چاه از  ۱۲ حلقه چاه میدان سپهر و جفیر در مرحله نخست در حال حفاری و تکمیل است، اظهار کرد: این چاه‌ها در لایه فهلیان مخزن خامی حفاری شده است.

کاهش  ۶۰ درصدی زمان حفاری در عمق لایه فهلیان

مدیر زیرسطح شرکت اکتشاف و تولید پاسارگاد با بیان اینکه حفاری چاه‌ها در مخزن فهلیان که جزو مخازن خامی است را به میزان ۶۰ درصد کاهش دادیم تا آنجا که زمان حفاری از ۳۳۳ روز به ۹۰ روز کاهش یافته است، تاکید کرد: چاه‌هایی که در عمق لایه فهلیان مخزن خامی حفاری می‌شود ۴۶۰۰ تا ۴۶۵۰ متر عمق دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۶۰ هزار متر حفاری در میدان‌های سپهر و جفیر انجام شده است، گفت: توانستیم حفاری همزمان لایه‌های کم‌فشار و پرفشار را انجام دهیم.

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه حفاری 

افشاریان با بیان اینکه توانستیم با نظارت دقیق و کنترل نرخ حفاری، لایه پرفشار بالایی در کنار لایه‌های کم‌فشار زیرین را حفاری کنیم، افزود: همچنین با تغییر در ترکیبات سیال حفاری و کاهش سهم کلسیم برومات از آن ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه حفاری را کاهش دهیم.

مدیر زیر سطح شرکت اکتشاف و تولید پاسارگاد با بیان اینکه استفاده از وسایل تکمیل داخلی ۱۰ هزار Psi در این چاه ها استفاده شده است، گفت: ساخت داخل در این زمینه برای نخستین بار انجام می‌شود.

افشاریان با بیان اینکه در ایران استاندار ای پی آی نداریم و بر اساس استانداردهای اینترنشنال توان ساخت وسایل ترکیبی را داریم، ادامه داد:  کل ۱۲ چاه حفاری شده در میدان‌های سپهر و جفیر پرفشار هستند و با وجود حرارت بالا، فشار در این چاه‌ها تا ۱۰ هزار پی اس آی است و در همه مراحل محیط زیستی مانند گودال آتش، امحا گل حفاری و ...رعایت شده است.

افشاریان با بیان اینکه شیرهای سرچاهی مورد استفاده در این ۱۲ حلقه چاه ساخت داخل است، گفت: همچنین مواد اولیه را از داخل تامین کردیم که تا ۳۰ درصد کاهش قیمت تمام شده را به دنبال داشته است.

در ادامه این سفر از میدان آزادگان جنوبی بازدید به عمل آمد این  میدان بزرگ‌ترین میدان مشترک با کشور عراق که ۵۰ کیلومتر طول و ۲۵ کیلومتر عرض دارد و ۲۸.۲ میلیارد بشکه نفت درجا. در این میدان نفت از مخازن کژدمی، سروک، فهلیان و گدوان استخراج می‌شود.

 منطقه شمالی میدان آزادگان از شهریورماه امسال به بهره‌برداری رسیده است که روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت از این منطقه صادر می‌شود. در یک ماه و نیم پیش حدود یک میلیون بشکه نفت تولید شده، و ارزآوری چشمگیری را برای کشور داشته است.

در دولت سیزدهم بهره‌برداری این منطقه در اولویت قرار گرفته تعداد ۶۰ حلقه چاه حفاری و تکمیل شده به بهره‌برداری رسیده و ۶۵ هزار بشکه ظرفیت تولید نفت در این منطقه را افزایش داده است و این نکته نشان از اهمیت میدان‌های مشترک برای بهره‌برداری بیشتر در این دولت مردمی دارد.

عبور از گذر سخت با توسعه میدان های نفتی کشور

ادامه سفر حرکت به سمت میدان نفتی مشترک یادآوران بود ،یادآوران با ۴۵ کیلومتر طول و ۱۵ کیلومتر عرض با داشتن ۴۸ حلقه چاه یکی از میدان‌های نفتی ایران است که نسبت به سایر میدان‌ها دیگر نفت سبک مطلوب‌تری دارد و دارای ۳۰.۶ میلیارد بشکه نفت درجاست، دو چندراهه کوشک و حسینیه نفت تولیدی را به سمت یونیت بهره‌برداری برای جداسازی نمک و گاز می‌فرستند.

در چندراهه کوشک بیش از ۱۰۰ هزار بشکه نفتی بود که روزانه به سمت تلمبه‌خانه غرب کارون از طریق خطوط لوله انتقال می‌یابد و گاز جدا شده به سمت ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در پالایشگاه گاز هویزه فرستاده می‌شود تا خوراک پتروشیمی‌ها را فراهم کند.






نام:
ایمیل:
* نظر: