اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - 07 November 2023
معاون وزیر نیرو
معاون برق و انرژی وزیر نیرو برگزاری این جشنواره را نقطه اشتراک صنعت و دانشگاه عنوان کرد و افزود: بر این اساس در تلاشیم از ظرفیت و دانش شرکت‌ها و واحدهای دانش‌بنیان، مراکز علمی و دانشگاهی در ارتقای صنعت برق کشور بهره‌مند شویم.
جشنواره و فن‌بازار زمینه تجاری‌سازی محصولات نوآورانه صنعت برق را فراهم می‌کندبه گزارش عصرپرس، "همایون حائری" امروز، سه‌شنبه در نشست خبری «نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق و بیست و سومین نمایشگاه صنعت برق» با اشاره به برپایی بیست و سومین نمایشگاه صنعت برق کشور از 23 تا 26 آبان گفت: برای نخستین بار در کنار این نمایشگاه شاهد یک ایده نوآورانه و ابتکار عمل جدید هستیم که با برگزاری جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق کشور تجلی یافته است.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به ارتقای سطح کمی و کیفی نمایشگاه صنعت برق کشور در سال‌جاری نسبت به دوره‌های گذشته، افزود: در بیست و سومین نمایشگاه صنعت برق 474 شرکت داخلی و 110 شرکت خارجی شرکت کرده‌اند، این در حالی است که این آمار به ترتیب در سال گذشته 350 و 22 شرکت را شامل می‌شد.

وی اضافه کرد: در همین راستا نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق با تقویت ارتباط صنعت برق با مراکز علمی و دانشگاهی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان افتتاح و برگزار می‌شود.

وی برگزاری این جشنواره را نقطه اشتراک صنعت و دانشگاه عنوان کرد و افزود: بر این اساس در تلاشیم از ظرفیت و دانش شرکت‌ها و واحدهای دانش‌بنیان، مراکز علمی و دانشگاهی در ارتقای صنعت برق کشور بهره‌مند شویم.

حائری یادآور شد: محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی در راستای پاسخ به نیازهای صنعت برق کشور به واسطه پیشبرد اقدامات ابتکاری در این جشنواره ارائه می‌شود؛ در این بین 695 محصول از 326 شرکت دانش‌بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی به دبیرخانه این جشنواره و فن بازار واصل شد که از این میان 410 محصول نوآورانه از 259 شرکت دانش‌بنیان عرضه می‎شود.

معاون وزیر نیرو در ادامه تاکید کرد که ارتباط صنعت و دانشگاه نقطه عطفی است که آغاز آن را در بیست و سومین نمایشگاه صنعت برق شاهد خواهیم بود که زمینه تجاری‌سازی محصولات نوآورانه در صنعت برق را فراهم می‌آورد.
 
بازدید بیش از 1000 دانشجو و استاد از این جشنواره و فن بازار صنعت برق

وی ضمن ابراز خرسندی از مهیا شدن شرایط بازدید بیش از 1000 دانشجو و استاد از این جشنواره و نمایشگاه، گفت: در کنار ارائه و معرفی محصولات صنایع پشتیبان صنعت برق و نیز محصولات نوآورانه این عرصه، به منظور برداشت‌ها و ایده‌های جدید بیش از  1000 دانشجو و استاد از این جشنواره و نمایشگاه دیدن خواهند کرد.

حائری بهره‌مندی از هوش مصنوعی در محصولات نوآورانه را امری اجتناب ناپذیر دانست و افزود: امروز در آغاز یک گام بزرگ در مسیر رشد صنعت برق با بهره‌مندی از توان و ظرفیت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان هستیم و چنانچه در این مسیر، موفق حرکت کنیم، بی‌‌تردید در صنعت برق حرف اول را در دنیا خواهیم زد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در این باره تصریح کرد: لازم است برای کالای پیشرفته تامین زنجیره ایجاد کنیم و در نهایت با بهره‌مندی از هوش مصنوعی امکان صادرات تکنولوژی پیشرفته در صنعت برق فراهم شود.

وی یادآور شد: امروز در بحث تولید محصولات، انتقال و توزیع برق بیش از 90 درصد به خودکفایی دست یافته‌ایم و نیروگاه‎های متعددی را با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها احداث کرده‌ایم به طوری که برخی از تجهیزات و قطعات نیروگاهی داخلی به کشورهای اروپایی صادر می‌کنیم.
 
جشنواره و فن بازار صنعت برق حلقه کنترلی برای ارتقای تکنولوژی صنعت برق

وی برگزاری جشنواره و فن بازار صنعت برق کشور را به عنوان یک حلقه کنترلی برای ارتقای تکنولوژی صنعت برق برشمرد و خاطرنشان کرد: این رویداد نوعی گفت و گوی بی واسطه در عرضه و تقاضای فناورانه است و ایده‌های فناورانه تجاری‌سازی می‌شوند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اعمال حمایت‌های مالی به منظور تجاری‌سازی این محصولات اضافه کرد: این نکته مهم است که به هر میزان که هزینه شود، 100 برابر آن بهره‌وری ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران با هدف به هم‌رسانی ظرفیت‌های دانش بنیانی کشور و چالش‌ها و نیازهای صنعت برق شکل می‌گیرد، گفت: در جشنواره و فن بازار به دنبال این هستیم افق‌های جدید صنعت برق را به جامعه مخاطبان معرفی کنیم و تحولات صنعت برق را داخل کشور انعکاس دهیم تا در این زمینه گام‌های جدی برداریم.

وی با اشاره به ضرورت آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با تحولات نوین صنعت برق، ادامه داد: ما هم در این راستا برنامه داریم تا بتوانیم نیروهای آینده وزارت نیرو را جهت دهی و نیازهای صنعت برق کشور را به جامعه دانش بنیان واحدهای فناوری کشور معرفی کنیم.

حائری ابراز داشت: با ارتقای صنعت برق کشور و هوشمند و رویت پذیر نمودن آن، به تسهیلات و فناوری‌های نوینی نیاز است که با ظرفیت داخل کشور و توانمندی‌های دانش بنیان و واحدهای فناور و نیز جهت‌دهی مناسب از سوی وزارت نیرو در آینده می توانیم علاوه بر کشور خودمان برای کشورهای همسایه محصولات این حوزه را صادر کنیم.

وی کمک به تامین مالی طرح‌های فناورانه و معرفی ظرفیت‌های واحدهای فناور و شرکت‌‎های دانش بنیان را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره و فن بازار عنوان کرد. 

بر اساس این گزارش، نخستین جشنواره و فن‌بازار تخصصی صنعت برق کشور همزمان با بیست و سومین نمایشگاه تخصصی صنعت برق از 23 تا 26 آبان در محل دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: