اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۳۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - 03 November 2023
همزمان با دومین سفر هیئت دولت به استان کردستان؛
همزمان با دومین سفر هیئت دولت به استان کردستان، 11پروژه آبی و برقی کردستان با دستور رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح شد.
ب11پروژه صنعت آب و برق کردستان با دستور رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح شده گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، امروز، جمعه 12 آبان‌ماه با حضور "سید‌ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور و "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو در محل ایستگاه پمپاژ آب شرب (بوئین) بانه  ضمن افتتاح رسمی طرح آبرسانی به شهر بانه از سد عباس آباد، دیگر پروژه‌های صنعت آب و برق استان کردستان با اعتباری افزون بر 12 هزار میلیارد تومان افتتاح و به مرحله بهره‌برداری رسید.

بنا بر این گزارش طرح آبرسانی به شهر بانه از سد عباس آباد پس از گذشت 14 سال از زمان آغاز عملیات اجرایی افتتاح و به مرحله بهره‌برداری رسید.

طرح آبرسانی به شهر بانه از سد عباس آباد که تا سال1400 فقط حدود 18 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، شامل اجرای 22.5 کیلومتر سامانه انتقال، احداث ایستگاه پمپاژ بوئین و تصفیه خانه آب شرب شماره 2 شهر بانه است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دولت سیزدهم با ظرفیت 550 لیتر در ثانیه امروز افتتاح شد. 

از جمله اقداماتی که برای نهایی شدن این پروژه انجام شد، می‌توان به  مواردی چون قطعه سوم به طول 6.5 کیلومتر اشاره کرد که در پایان شهریور ماه 1400 با کاری جهادی ظرف مدت 40 روز رفع نقص و تکمیل شد.

همچنین ایستگاه پمپاژ اضطراری در 12 بهمن 1400 که با تلاش شبانه‌روزی در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و قطعه دوم نیز به طول 5.5 کیلومتر علی‌رغم شرایط سخت زمستان با کار جهادی دیگری ظرف مدت 3 ماه به مرحله بهره‌برداری رسید.

شهر بانه در 242 کیلومتری شمال غربی استان کردستان با جمعیتی حدود 115هزار  نفر یکی از شهرهای مهم و پر تردد استان کردستان است. نیاز آبی شرب شهر بانه در حال حاضر بالغ بر 14 میلیون متر‌مکعب برآورد می‌شود که این طرح در جریان سفر مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه 1388 مورد تصویب قرار گرفت، اما علی‌رغم اهمیت به واسطه عدم تامین اعتبار عملیات بهره برداری از آن تا کنون به درازا کشید.

سد عباس آباد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی با  طول تاج 535 متر و ارتفاع 52 متر از پی دارای ظرفیت 14 میلیون متر مکعب در تراز نرمال است.

این مجموعه اقدامات جهادی با تأمین پایدار بخشی از نیاز آب شرب شهر بانه با ظرفیت 555 لیتر بر ثانیه با حجم ۸.۵ میلیون متر مکعب در سال همراه خواهد شد.

همچنین در ادامه افتتاح طرح‌ها و پروژه های آبرسانی از مدول (بخش) دوم تصفیه‌خانه شماره 2 شهر سقز از سد چراغ ویس به ارزش 667 میلیارد تومان با اهدافی چون تامین آب شرب بلند مدت شهر سقز با افزایش ظرفیت از 400 لیتر به 600 لیتر در ثانیه به میزان 19 میلیون مترمکعب در سال تا افق سال 1425 از دیگر پروژه‌هایی است که امروز افتتاح شد.

پروژه آبرسانی از تصفیه‌خانه آب شرب شهر دیواندره به شهر دیواندره و مجتمع روستایی اوباتو در راستای تامین آب شرب بلند‌مدت شهر دیواندره تا افق سال 1425 به ظرفیت 250 لیتر بر ثانیه برای جمعیت تحت پوشش 51 هزار و 332 نفر و نیز سد مخزنی چراغ ویس با حجم 86 میلیون مترمکعب با هدف تامین آب شرب بلندمدت شهر سقز تا افق سال 1425 به میزان 24 میلیون مترمکعب در سال و نیز آبگیری سد مخزنی امیرآباد با حجم 5.7 میلیون مترمکعب به منظور تامین آب کشاورزی برای 500 هکتار اراضی شبکه آبیاری و زهکشی از دیگر پروژه‌هایی است که به صورت رسمی افتتاح شد.

بهره‌برداری از 2700 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی گاران نیز در راستای تبدیل 2700 هکتار از اراضی دیم پایاب سد گاران مریوان به آبی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید محصولات کشاورزی، امروز در این سفر استانی رئیس جمهور و کابینه دولت سیزدهم به استان کردستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

همچنین امروز، با هدف بهبود کیفیت پساب خروجی و کاهش مقادیر فسفر، نیترات و آمونیاک به حد مجاز، فاز مایع تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج ارتقای کمی و کیفی یافت، در همین راستا ظرفیت تصفیه‌خانه از 100 هزار به 150 هزار مترمکعب در روز و نیز جمعیت تحت پوشش از 460 هزار نفر به 700 هزار نفر افزایش یافت.

اما در سفر رئیس جمهور به همراه هیئت دولت به استان کردستان در کنار افتتاح پروژ‌ه‌های عظیم و مهم صنعت آب، طرح‌ها و پروژه‌های صنعت برق نیز جمعاً با اعتبار 2510 میلیارد تومان به صورت رسمی افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

تبدیل کامل شبکه سیم مسی استان به کابل خودنگهدار، افتتاح طرح بهارستان در راستای توسعه، اصلاح و بهسازی کامل شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف و پست‌های توزیع برق 644 روستا در سطح 10 شهرستان استان و نیز احداث خط و پست فوق توزیع 63 به 20 کیلوولت شهید نمکی و بکارگیری از 10 فیدر 20 کیلوولت، از پروژه‌های افتتاحی برقی در استان کردستان و با حضور رئیس‌جمهوری است.
نام:
ایمیل:
* نظر: