اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۳۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - 28 October 2023
معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد:
معاون اول رئیس جمهور گفت: همه اعضاء و مقامات شرکت‌کننده در اجلاس شانگهای از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای خرسند بودند و این موضوع را عاملی برای تقویت جدی سازمان اعلام کردند.
تقویت سازمان همکاری شانگهای باعضویت ایرانبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور شب گذشته پس از بازگشت به تهران در فرودگاه مهرآباد نتایج و دستاوردهای سفر دو روزه خود به قرقیزستان را در جمع خبرنگاران تشریح کرد و گفت: این سفر دارای دو بخش اصلی بود که یکی شرکت در بیست و دومین نشست نخست وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای و دیگری دیدارهای دوجانبه و رایزنی با برخی مقامات شرکت کننده در‌ حاشیه اجلاس بود.

وی افزود: همه اعضاء و مقامات شرکت‌کننده در اجلاس از عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای خرسند بودند و در سخنان خود، این موضوع را عاملی برای تقویت جدی سازمان اعلام کردند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تشریح مواضع کشورمان پیرامون مسائل غزه در سخنرانی در اجلاس شانگهای اظهار داشت: هم در سخنرانی عمومی و هم در دیدارهای دوجانبه موضوع غزه و فجایع آن را مطرح کردم و انتظاراتی نیز در قبال این موضوع تعیین شد.

مخبر همچنین از طرح 13 پیشنهاد در نشست نخست وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای خبر‌ داد و تصریح کرد: پیشنهادات ایران که بیشتر در حوزه همکاری‌های اقتصادی بود در قالب 6 محور اصلی مطرح شد که عمدتا مورد استقبال اعضاء قرار گرفت.

وی افزود: در دیدارهای دوجانبه نیز آخرین وضعیت همکاری‌های فیمابین و راهکارهای رفع موانع پیش رو مورد بررسی قرار‌ گرفت و موضوعات و پیشنهادات جدیدی هم در راستای توسعه مناسبات مطرح شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به رویکرد رئیس جمهور مبنی بر توسعه مناسبات با کشورهای همسو و مسلمان ادامه داد: تقریبا در همه دیدارها، طرف مقابل عضویت اصلی ایران در شانگهای را ظرفیتی برای تقویت این سازمان و رویکرد رئیس جمهور کشورمان برای توسعه روابط را موضوعی دلگرم کننده ارزیابی کردند.

مخبر اضافه کرد: با توجه به سطح مبادلات بالا‌ با چین و روسیه، دو نشست طولانی با نخست وزیر و اعضای هیات این کشورها در حاشیه اجلاس برگزار شد و ضمن جمع بندی مناسب از آخرین وضعیت همکاری‌های فیمابین، مذاکراتی نیز پیرامون تهاتر کالا، استفاده از ارز‌ ملی در مبادلات تجاری و رفع موانع پیش روی بخش خصوصی صورت گرفت و در مجموع امیدوارم که نتایج و دستاوردهای این سفر دو روزه با آثار مثبتی برای توقف جنایات حاکم در‌ غزه و نیز توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای عضو همراه باشد. 
نام:
ایمیل:
* نظر: