اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - 24 October 2023
سخنگوی صنعت آب کشور:
سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به این که نمی‌توان ادعا کرد افزایش محسوس بارش داشته‌ایم، گفت: متوسط بارش‌های کشور معیار مهمی برای ارزیابی نیست و لازم است که هر منطقه به صورت مجزا رصد و بررسی شود.
نمی‌توان ادعا کرد افزایش محسوس بارش داشته‌ایمبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در نشست خبری با ارائه تعریفی از سال آبی اظهار داشت: سال آبی معمولاً از ابتدای مهرماه تا آخر شهریور هر سال در نظر گرفته می‌شود و آمارها معمولاً براساس سال آبی انجام می‌شود.

وی افزود: اقلیم ایران به گونه‌ایست که در پاییز نمی‌شود قضاوت کرد و بارش‌های اصلی در اواخر بهمن و اسفند صورت می‌گیرد و بارش‌های فروردین و اردیبهشت برای ما حائز اهمیت است.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ متوسط کشور ۸.۴ میلیمتر است و از نظر ریاضی۲۰ درصد بیشتر است، اما در کل ۱.۴ درصد افزایش را شاهد هستیم که نمی‌توان ادعا کرد افزایش محسوسی بوده است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: متوسط بارش‌های کشور معیار مهمی برای ارزیابی نیست و لازم است که هر منطقه به صورت مجزا رصد و بررسی شود.

وی در خصوص وضعیت ورودی سدهای کشور نیز بیان داشت: ورودی سدهای کشور در سال آبی جدید ۱.۱۸ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته که ۸۸۰ میلیون متر مکعب بوده است، ۳۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بزرگ‌زاده ادامه داد: خروجی سدهای کشور نیز در سال آبی جاری ۲.۵۸ میلیارد متر مکعب بوده که این میزان در سال گذشته ۱.۹۸ میلیارد متر‌مکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص موجودی سدهای کشور نیز اظهار داشت: در حال حاضر موجودی مخازن سدهای کشور ۲۰.۲۹ میلیارد متر معکب است که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۸.۳ میلیارد متر مکعب بوده و نشان می‌دهد که در دو سال پیاپی موجودی سدهای کشور ۱۳ درصد وضعیت بهتری داشته است.

سخنگوی صنعت آب ایران بیان داشت: وزارت نیرو تصمیم دارد گفتگوهایی را با عنوان «گفتگوهای آبی» با حضور سخنگوی صنعت آب راه‌اندازی کند که این اقدام می‌تواند برای کسانی که در جستجوی اخبار صحیح هستند، اقدام مناسبی باشد. چرا که تاکنون خلأ مراجع رسمی احساس می‌شد و با کمبود مرجع معتبر روبرو بودیم.

وی با اشاره به اینکه گفتگوهای آبی قرار است با حضور اساتید دانشگاه، متخصصان و دانشجویان به میزبانی سخنگوی صنعت آب کشور برگزار شود، افزود: حدود صد موضوع برای این گفتگوها انتخاب شده است که ۶ مورد از آنها در اولویت است و برای صنعت آب بسیار حیاتی به شمار می‌آید.

بزرگ‌زاده به ۶ موضوع مهم قابل طرح در گفتگوهای آبی اشاره و بیان کرد: این موضوعات شامل نقشه راه آب کشور، طرح‌های انتقال آب دریا، نصب شمارنده، پیش شرط حفاظت از منابع آب زیرزمینی، پساب و فرصت‌های ایجاد شده برای بازتخصیص آب، معضل طرح‌های نیمه تمام و آب در گستره ادبیات ایران فرهنگی است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: این موارد هیچ یک در قالب ایده نیستند و برای هر یک از این موضوعات طرح‌های قابل اجرا در دست داریم که لازم است به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.
بزرگ‌زاده درخصوص اهداف نشست تخصصی گفتگوهای آبی اضافه کرد: این گفتگوها با هدف تحقق اهداف قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تعامل با نخبگان جامعه در محورهای آب، محیط زیست و توسعه، افزایش بارش آبی و فربه‌سازی نظریه‌پردازی در حوزه آب، مشارکت ذینفعان در تدوین برنامه‌ها و راهبری طرح‌ها و نقد، بررسی و ارزیابی برنامه‌های شاخص وزارت نیرو صورت می‌گیرد.

پرشدگی سدهای حوضه دریاچه ارومیه ۱۲ درصد کمتر است

وی با اشاره به وضعیت سدهای مهم در بخش شرب و کشاورزی اظهار داشت: از ابتدای سال آبی تا ۳۰ مهرماه ۱۳ سد مهم دریاچه ارومیه ۲۶ درصد پرشدگی داشته است که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کمتر است.

بزرگ‌زاده ادامه داد: در استان اصفهان و حوضه زاینده‌رود وضعیت بهتری را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم. به طوری که حجم مخزن این حوضه در ۳۰ مهرماه ۴۱۰ میلیون متر مکعب بوده که در اختلاف با سال قبل ۱۹۴ درصد بهتر است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: در خراسان رضوی و سد دوستی با وضعیت مطلوبی مواجه نیستیم و حجم مخزن این سد ۶۴ درصد نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو است.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه در استان خوزستان وضعیت بهتری را شاهد هستیم، اضافه کرد: در سد کرخه ۱۲۳ درصد و در جره ۳۰ درصد افزایش حجم مخازن صورت گرفته است.

وی با اشاره به طرح‌های آبی در حال اجرا در استان سیستان و بلوچستان گفت: طرح‌های اضطراری در این استان جزو فعال‌ترین طرح‌ها است که بیشترین تمرکز ما در این منطقه قرار دارد اما این استان از لحاظ پرشدگی سدها و مخازن وضعیت مناسبی ندارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: