اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - 16 October 2023
بارش‌ها از ظهر امروز در نوار شمالی و غرب کشور آغاز می‌شود و به تدریج تا پایان هفته به مرکز و بخش‌هایی از استان‌های تهران، البرز، و حاشیه زاگرس می‌رسد.
آغاز بارش‌های چند روزه در اغلب استان‌های شمالی و غربیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس و بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی با شروع فعالیت سامانه بارشی از امروز تا روز چهارشنبه رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در نواحی مستعد گردوخاک برخی استان‌ها را فرا می‌گیرد.

بارش‌ها از ظهر امروز دوشنبه در استان‌های «اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، لرستان، همدان، مرکزی، قم، شمال غرب و غرب اصفهان، شمال چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات سمنان، مازندران و غرب گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان» آغاز می‌شود و برای سه‌شنبه به استان های «آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال و شرق تهران، سمنان و شمال خراسان جنوبی» می‌رسد.

هواشناسی با اعلام شدت بارش‌ها در اواخر وقت امروز در تهران، البرز ارتفاعات قزوین و شمال مرکزی برای مناطقی از این چهار استان هشدار نارنجی صادر کرده است.

این شرایط اثرات مخاطره آمیزی همچون «احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال» در پی دارد.

پیش بینی می شود روز چهارشنبه «شمال استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و ارتفاعات سمنان»‌نیز تحت تاثیر فعالیت سامانه قرار گیرند. بارش‌ها در روز پنج شنبه به شکل محدودتری در استان‌های حاشیه زاگرس ادامه دارد.

هواشناسی توصیه کرده است برای کاهش اثرات مخرب سامانه نسبت به «عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره» اقدام شود.
برچسب ها
بارش باران ، سیل
نام:
ایمیل:
* نظر: