اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - 15 October 2023
وزیر صمت بابیان اینکه صنعت نساجی به شدت اشتغال زا است و باید به آن توجه ویژه شود،گفت:ما به دنبال صنایع اشتغال زا نیستیم، بلکه به دنبال صنایع ثروت زا هستیم اما اگر مشکل ما اشتغال است بدون تردیدباید به این سمت حرکت کنیم.
علی آبادی: باید موانع سرمایه گذاری صنعت نساجی را برداریم
خیرنگار: پروین مرادی

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، عباس علی آبادی وزیر صمت در آئین افتتاحیه نمایشگاه‌های صنعت نساجی، کیف، کفش، چرم و پوشاک با اشاره به اینکه  حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون صنعت و اقتصاد در نمایشگاه نشان از اهمیت این صنعت است و خاطر نشان ساخت: بنده اطلاعات زیادی از صنعت نساجی ندارم اما با مطالعاتی که در این خصوص انجام داده ام نشان داده که چقدر نسبت به این صنعت غافل بوده ایم. 

علی آبادی ادامه داد: اگر مزایای رقابتی ایران را بررسی کنیم، اگر چه کشاورزی در کشور بسیار مهم است اما به نظر بنده فرصت ارزش افزوده بیشتر در صنعتی شدن نسیب کشور می شود ،باید صنعتی شویم. 

وزیر صمت یادآور شد: ما باید کشوری صنعتی، دانش بنیان و صادرات محور باشیم و رویکرد اصلی ما در پوشاک، صنعت خودرو ، نساجی و غیره باید همین باشد. 

علی آبادی در ادامه با تاکید براینکه در اقتصاد جهانی نساجی از ارکان اصلی  آن به حساب می آید ، گفت: صنعت نساجی به شدت اشتغال زا است و باید به آن توجه ویژه شود 21 درصد اشتغال از کل صنعت پوشاک جهان در اروپا متمرکز است ،11 درصد آمریکا ، 5 درصد در آفریقا و آسیا 63 درصد که این نشان از آن است که در کشور های توسعه یافته صنعت پوشاک از اولویت نخست برخوردار نیست ولی در کشور های میانی این صنعت حائز اهمیت است چون اشتغال برای آنها مهم تر است. 

وی ادامه داد: ما به دنبال صنایع اشتغال زا نیستیم، بلکه به دنبال صنایع ثروت زا هستیم اما اگر مشکل ما اشتغال است بدون تردیدباید به این سمت حرکت کنیم. 

وزیر صمت تاکید کرد: صنعت نساجی صنعتی با نیروی انسانی محور و بر پایه هنر و توانایی فردی است و بسیاری از مشکلات ان را می توان با ماشین آلات پیشرفته حل کرد. 

علی آبادی همچنین اظهار داشت:قیمت تمام شده را با ماشین آلات می توان کاهش داد اما هنوز نیروی انسانی اثر گذارترین رکن این صنعت است و لذا با توجه به اینکه توسعه صنعتی زیادی را نمی خواهد باید به سراغ صنعت نساجی و پوشاک برویم. 

وی سهم این صنعت از تجارت جهانی، طی 10 سال گذشته را رشد5 برابری عنوان کرد و گفت: سرمایه پذیری در صنعت نساجی در برابر صنعت خودرو یک دوازدهم است و متوسط نسبت به کل سرمایه داخلی یک دهم است و این شاخص مهمی است. 

وزیر صمت در ادامه با تاکید براینکه در تحول صنعتی کشور اگر نگاه جامعه ای به این شاخص نداشته باشیم غافل خواهیم شد،گفت: خیلی از صنایع در کشور مهم هستند اما پوشاک از درجه اهمیت بالای برخوردار است شما فعالین این صنعت کار مهمی را انجام می دهید و باید به خود ببالید هرچه در این صنعت عمر خودرا صرف کنید چیزی از دست نخواهید داد. 

علی آبادی با اعلام اینکه با حذف قیمت گذاری دستوری از پوشاک موافقم هستم، گفت:  دولت ها برای اینکه تشویقی در این حوزه به وجود بیاورند باید جذابه سرمایه گذاری ایجاد کنند تا سرمایه گذاران احساس بهتری برای سرمایه گذاری داشته باشند. 

وی افزود: باید موانع سرمایه گذاری صنعت نساجی را برداریم  

علی آبادی گفت:  در مقایسه صادرات نشان می دهد جایگاه ما در تجارت جهانی جایدگاه ضعیفی است و موفقیت های زیادی را نداشته ایم و باید در صنعت دانش صادرات محور باید هدف گذاری لازم مشخص شود. 

وی افزود: ما زمانی شاهد رشد این صنعت خواهیم بود که برند تخصصی ایرانی در کشور های دیگر نیز استفاده شود و بتوانیم در کنار برندها ی جهانی قرار گیریم. 

علی آبادی با تاکید بر اینکه تحریم ها همانطور که تهدید هستند فرصت نیز ایجاد می کنند، گفت: در راستای رفع موانع صنعت نساجی هر آنچه که در حوزه اختیارات بنده باشدو قانون اجازه دهد به نفع این صنعت استفاده خواهیم کرد. 

وی با بیان اینکه قطعا طرفدار رشد این صنعت هستیم ، گفت: خوشبختانه تا به امروز با تمام مطالبی که عنوان مرده ام با مطالعه و دقیق بوده و شاهدت می گیرم تاکنون در کارم انصاف عدالت تقوا همه را رعایت کرده ام. 

وزیر صمت،اولین چالش و مانع این صنعت را فناوری عنوان کردو گفت: نوآوری و بازار در تولید حرف اول را می زند و باید دید چگونه بازار را به دست آورد و چه نوع طرحی در بازار طرفدار دارد . 
علی آبادی، گفت: ما باید شرایط را  برای ورود صنایع فراهم کرده  و عهدنامه های تجارت آزاد ایجاد کنیم و حمایت های دولتی را فراهم کنیم. 

وی ادامه داد: قول خواهیم داد در 40 مرکز تجار۰تی خارجی در کشور های طرف قرارداد به طور جد در این حوزه ورود خواهم کرد.

به گزارش عصرپرس: نمایشگاه‌های صنعت نساجی، کیف، کفش، چرم و پوشاک پبش از ظهر امروز و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد. در این مراسم همچنبن «محمدمهدی برادران»، معاون صنایع عمومی، «محسن گرجی» مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت و جمعی از فعالان اقتصادی، دبیران انجمن‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی این حوزه‌ها هم حضور داشتند.

در جریان برگزاری این مراسم، آئین رونمایی از برنامه راهبردی صنایع نساجی و پوشاک ایران و آئین رونمایی از برنامه راهبردی صنایع چرم و کفش ایران هم برگزار شد.




نام:
ایمیل:
* نظر: