اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - 12 October 2023
دومین جشنواره عدلیه و رسانه استان یزد با پیام رئیس قوه قضاییه و حضور معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه، اعضای شورای قضایی، برخی مدیران اجرایی، اصحاب رسانه و هنر استان یزد و معرفی افراد برگزیده به‌ پایان رسید.
دومین جشنواره عدلیه و رسانه استان یزد با پیام رئیس قوه قضاییه خاتمه یافتبه گزارش عصرپرس، دومین جشنواره عدلیه و رسانه استان یزد با پیام حجت الاسلام‎والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه و معرفی افراد برگزیده به کار خود پایان داد.

در ابتدای این جشنواره که با حضور اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه، اعضای شورای قضایی و برخی مدیران اجرایی و اصحاب رسانه و هنر استان یزد برگزار شد، رئیس کل دادگستری استان یزد متن پیام رئیس قوه قضاییه را قرائت کرد.

متن پیام رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها وَإِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکُموا بِالعَدلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرًا / سوره مبارکه نساء آیه ۵۸

به موازات تلاش‌ها و اقدامات در اجرای احسن عدالت بعنوان محوری‌ترین مسئولیت دستگاه قضایی؛ پیشگیری‌های اصولی و فراگیر از فساد و مهار آسیب‌های اجتماعی- فرهنگی، برخورد قاطعانه با فساد و مفسدین، صیانت از امنیت روانی جامعه، احیاء حقوق عامه و گسترش آزادی‌های مشروع از جمله مهمترین مسئولیت‌ها و ماموریت‌های اساسی دستگاه قضایی و در زمره عوامل بنیادین انضباط و کارامدی و امید و رضایت عمومی است که در سال‌های اخیر همواره از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله العالی)، دلسوزان و مردم مطرح بوده است؛ از سویی انجام کامل این ماموریت‌ها و تحقق اهداف سند تحول و تعالی قضایی که البته نیازمند ارتقاء و به روزرسانی متناسب با الزامات و اقتضائات حقوقی- سیاسی- اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی کشور می‌باشد؛ در گروی هم افزایی و هماهنگی تمام قوا و دستگاه‌ها و تجمیع و بکارگیری تمام ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف است تا ضمن کمک به کاهش جرایم و پرونده‌ها؛ مردم نیز در عمل طعم واقعی اقتدار و عدالت قضایی، اقتصادی و اجتماعی را در تراز اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی بچشند و مصادیق آن را لمس کنند.

طراحی و برنامه‎ریزی برای پیشبرد و بروزرسانی برنامه‌ها و تحقق کامل اهداف سند تحول قضایی علاوه بر همت و مجاهدت تمام مدیران و همکاران قضایی و اداری؛ نیازمند هم اندیشی، هم افزایی و روزآمدی حداکثری حوزه رسانه و ارتباطات با مدیریت و بدنه در داخل و خارج از دستگاه قضایی در شناسایی و برطرف‎سازی نقاط ضعف و اصلاح و بهبود تصویر رسانه‌ای دستگاه قضایی است که به انحاء مختلف از جانب مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) در این سال‌ها بویژه در آخرین دیدار مسئولان عالی قضایی با معظم له مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است.

در این میان با وجود همه تلاش‌ها، زحمات، اقدامات و ابتکارات در داخل و خارج قوه قضاییه؛ ضرورت اقداماتی روزآمدتر، عمیقتر و فراگیرتر در حوزه رسانه‌ای که مطالبه و توقع حقیقی رهبری و دلسوزان را در بحث جهاد تبیین خاصه در حوزه قضایی تحقق بخشد، احساس می‌شود؛ چراکه تنها راه خنثی سازی حرکات تخریبی و تحریفی دشمن مواجهه منطقی با واقعیات، تبیین عمیق مسائل و تنویر دقیق افکار است.

اما تحقق این موارد ممکن نیست جز با نقش آفرینی و میدان داری رسانه‌های قوی و متعهد که طی یک حرکت و نهضت فراگیر تبیینی، پرسشگری، پاسخگویی و اطلاع رسانی بصورت مستمر علاوه بر تبیین دستاورد‌ها و خدمات قضایی؛ ضمن نهادینه سازی فرهنگ مطالبه گرایی و پاسخگو نمودن دستگاه‌ها و مسئولان، کمک به بهبود فرایند‌های مدیریتی، تصمیم سازی و تصمیم گیری و مشارکت رسمی مردم در امور؛ نهایتا به ارتقاء کارامدی، فسادزدایی، رضایتمندی عمومی و النهایه تحکیم سرمایه اجتماعی نظام کمک کند.

جشنواره ابتکاری عدلیه و رسانه که به همت دادگستری استان یزد در حال برگزاری است از جمله اقداماتی است که می‌تواند اراده‌ها، استعداد‌ها و ظرفیت‌های پیدا و پنهان فردی- گروهی و جمعی در حوزه‌های مختلف اجتماعی- فرهنگی از خانواده و مدرسه گرفته تا دانشگاه و حوزه‌های علمیه و... به پای اهداف تحولی دستگاه قضایی بیاورد. از سویی یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند نگاه‌ها و توجهات را نسبت به تداخلات وسیع موضوعات اجتماعی- فرهنگی- اقتصادی با حوزه قضایی عمیق‌تر و دقیق‌تر نماید و از این جهت ارزشمند و قابل اعتنا است که با بهره گیری از فرصت و ظرفیت استعداد‌های جوان در حوزه‌های مختلف؛ می‌تواند آثار و نتایج مثبتی را در مسیر تبیین دستاورد‌ها و خدمات قضایی و آگاهی بخشی و اقناع افکار عمومی رقم زند و در این میان به موازات نقش آفرینی ساختار‌های رسمی و فراگیر رسانه‌ای و ارتباطی؛ نقش و جایگاه یکایک همکاران و مجموعه‌های قضایی در نهضت اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و جهاد تبیین قضایی مهم و تعیین کننده است.»

در ادامه اختتامیه این جشنواره مجری برنامه در چندین نوبت افراد برگزیده را معرفی کرد که از آن‌ها تقدیر شد.

 رسانه‌ها در مسیر بهبود اعتماد عمومی قدم بردارند

اصغر جهانگیر، اظهار کرد: رسانه تبدیل به ابزار قدرتمندی شده که مانند تیغ دولبه در تنویر افکاری عمومی اثرگذار است؛ از یک سو می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند و از سوی دیگر می‌تواند نقش منفی و تخریبی در جامعه ایفا کند.

وی عنوان کرد: رسانه با تصویرسازی مناسب، حل و فصل دعاوی در جامعه را منعکس و سبک زندگی ما را به عنوان زندگی هدفمند و متعالی نشان می‌دهد، اگر رسانه در مسیرش راه درست را نشناسد، جامعه را به سمت تخدیر آرمان‌ها و ثروت اندوزی سوق می‌دهد.

جهانگیر، ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند با اقناع افکار عمومی آرایی را که در عدلیه صادر می‌شود، به مردم بشناسانند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه رسانه دارای قدرت اطلاع‏‎رسانی، اقناع‎سازی و الگوسازی در جامعه است، گفت: دومین جشنواره رسانه و عدلیه در یزد در راستای آگاه سازی جامعه در راستای احقاق حقوق عامه برگزار شده تا رسانه بتواند قدرت اطلاع‎رسانی و الگوسازی خود را به نمایش بگذارد.

جهانگیر در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: جهان غرب در حالی که مملو از نقض حقوق بشر و رفتار ددمنشانه است، طوری تبلیغ می‌کند که کشور‌های دیگر را ناقص حقوق بشر معرفی می‌کند.

وی یادآور شد: در جامعه و نظامی بسر می‌بریم که با انواع دشمنی‌ها و مظلومیت‌ها مواجه است و تلاش می‌کند تا حقوق کسی ضایع نشود، حتی اقلیت‌ها، اما در رسانه‌های معاند این زحمات مورد تخریب و تحریف قرار می‌گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، تاکید کرد: همه کسانی که در افکار سازی مردم نقش دارند و سبک و شیوه زندگی را به نحوی به مردم می‌آموزند، چشمان بیدار مردم هستند و باید تصویر درستی از آنچه حاکمیت انجام می‌دهد را به مردم برساند و از طرفی خواسته‌های مردم را به گوش حاکمیت برساند، بدون اینکه از مسیر خود منحرف شود.

جهانگیر، اظهار کرد: امروز در حوزه خانواده، نسل جوان ما نیاز به آگاه سازی داخلی دارد و رسانه‌های خارجی سبک زندگی نسل جوان ما را هدف قرار داده و به بسیاری از باور‌های دینی و عقیدتی در این نسل حمله کرده است.

وی ادامه داد: امروزه سبک زندگی ما در حال تغییر است و در این شرایط قدردان تلاش تمام افراد و رسانه‌هایی هستیم که سهمی در اطلاع رسانی حقیقی در جامعه دارند و سعی دارند اعتماد عمومی را از طریق رسانه‌ها بهبود ببخشند.

جهانگیر همچنین با اشاره به نقش رسانه‌ها در خدمت بهبود خدمت رسانی قوه قضاییه، افزود: امروز رسانه می‌تواند شرایطی ایجاد کند که دستگاه قضا به راحتی و سهولت بیشتر به خدمت رسانی خود بپردازد.

همچنین عباسعلی دهشیری، در مراسم اختتامیه دومین جشنواره رسانه و عدلیه، گفت: دومین جشنواره رسانه و عدلیه با همکاری ۱۱ دستگاه با محوریت روابط عمومی دادگستری استان یزد برگزار شد.

وی عنوان کرد: کمک به ارتقاء فهم حقوقی جامعه با کمک اصحاب رسانه یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

دهشیری با بیان اینکه دیدگاه رئیس قوه قضاییه، استفاده از دیدگاه همه نخبگان جامعه به ویژه اصحاب رسانه در راستای تبیین دستاورد‌های دستگاه قضایی است، افزود: هنرمندان و اصحاب رسانه در این زمینه می‌توانند بسیار اثرگذار باشند.

رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه همه باید در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی قدم برداریم و هر قشر و گروهی به انجام رسالت خود در این زمینه بپردازد، عنوان کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی کاری فرا قوه‌ای است و همه دستگاه‌ها و افراد و گروه‌های تاثیرگذار جامعه باید در این راستا قدم بردارند.

دومین دوره جشنواره عدلیه و رسانه استان یزد با همکاری دستگاه‌های قضایی در بخش‌های اصلی، رسانه، ویژه و نقد از تابستان سال ۱۴۰۱ آغاز و آثار رسیده طی یکسال گذشته در بخش‌های یاد شده بررسی و داوری و نفرات برگزیده با حضور مسئولان کشوری و استانی معرفی و تقدیر شدند.

برگزیدگان دومین جشنواره عدلیه و رسانه به شرح ذیل است:

بخش تیتر

محمدرضا جایروند از رسانه صدا و سیما نفر اول به عنوان طعم آزادی با تدبیر قضایی، زهرا برادران‌زاده از خبرگزاری فارس نفر دوم با عنوان روایت ضاربی که به عشق وطن آزاد شد و محدثه میرجلیلی از رسانه تمدن یزد، نفر سوم با عنوان دستگاه قضا برترین تولید کننده شغل در ایران.

بخش یادداشت و مقاله

فاطمه شریفی از ایکنا نفر اول به عنوان بهشتی باشیم، وحید حاج سعیدی از رسانه بشارت یزد نفر دوم با عنوان همه بار مبارزه با فساد بر دوش قوه قضاییه و پلیس و فاطمه کول از رسانه آوای رسا نفر سوم با عنوان جهیزیه برای آغاز زندگی جدید یا فخر فروش

بخش گزارش

بهناز عسکری از رسانه اطلاعات نفر اول با عنوان آسیب‌هایی که خانواده از فرزند معتاد می‌بیند، عاطفه ابراهیمی از رسانه پرگار نفر دوم با عنوان در آینده نزدیک یزد مملو از زباله‎گرد خواهد، سمیه گلاب‎گیریان از رسانه رکنا نفر سوم با عنوان سرنوشت دردناک زنی در مثلث طلایی عشق

بخش مصاحبه

محمد کلماتیان از رسانه یزد رسا نفر اول با عنوان گفت‎وگوی بی‎پرده با دادستان یزد فشار‌های سیاسی تاثیری در صدور رایم نداشت، ندا دهقانی‌زاده از رسانه علم و فناوری نفر دوم با عنوان استناد‌های قوی در پزشکی قانونی شالوده کار این سازمان است، نیر شفیعی از رسانه مهر نفر سوم با عنوان فعالیت مراکز مهر خانواده در یزد تداوم فعالیت در حوزه طلاق

گزارش تصویری

مجید جراحی از رسانه ایرنا نفر اول با عنوان شب بیست و سوم رمضان _ زندان یزد، مجید دهقانی‌زاده از رسانه مهر نفر دوم با عنوان حال و هوای حرم رضوی در زندان یزد و مسعود زارع از رسانه ایسنا نفر سوم با عنوان دستانی در بند، اما روزی رسان بودند.

برگزیدگان دومین جشنواره عدلیه و رسانه در بخش نقد

علی اصغر بورقی نفر اول علیرضا احمدی نفر دوم و فرناز فکوری نفر سوم سطح طلایی بخش نقد، سارا رستگار نفر اول، سید روح‎الله امامی نفر دوم، حسین فتح آبادی و صبا طالبی نفر سوم سطح نقره‌ای بخش نقد و عباس سلیمان‌زاده، علیرضا شیوافرد، ریحانه السادات پورموسوی، فرهاد ضیایی، سید علی سید رضایی، سید ضیا میرحیمی شایستگان

همچنین برگزیدگان جشنواره عدلیه در بخش گزارش «چند رسانه‌ای»

محمد حسین تقی حسینی، زهرا برادران‌زاده، مسعود زارع، سکینه میرطاهری، سجاد میرشریف و کاظم دهقانی

خبرگزاری میزان و رسانه ملی در تعامل با دستگاه قضا

مهدی کشت‎دار، مدیرعامل خبرگزاری میزان، محمد فراهانی، سردبیر خبرگزاری و شیما جعفرزاده دبیر قضایی، احسان کریمی مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد، ناهید فرجی تهیه کننده رادی، مسعود حکام‌زاده تهیه کننده سیما، مجید رحمانی مسئول هماهنگی معاونت خبر، رضا عباسی مهرآباد کارشناس فضای مجازی، حامد متالهی اردکانی مدیر روابط عمومی صدا و سیما و عباس سلطانی مدیر باشگاه خبرنگاران جوان

برندگان جشنواره عدلیه و رسانه در بخش ویژه

علیرضا محمود آبادی رتبه اول، محمد امین ملک ثابت رتبه دوم و صالح عباسی شایسته تقدیر در بخش پوستر، فاطمه دانایی نفر اول، حمید طلایی نفر دوم و سید مسعود انوری نفر سوم در بخش پادکست حرفه‌ای، زهرا صدیقی نفر اول، کوثر سیروس نفر دوم، علیرضا صحرایی نفر سوم در بخش پادکست مردمی همچنین محمد امین ملک ثابت  نفر اول، محمد حسین افروز نفر دوم، یوسف بمانی نفر سوم، حمید نخعی و مهسا زینی شایسته تقدیر در بخش موشن گرافی، سیدعلیرضا میراللهی نفر اول، محمدجواد دهقان نفر دوم، مینا آخوندی شایسته تقدیر در بخش کلیپ کوتاه 

برندگان جشنواره عدلیه و رسانه در بخش رسانه

خبرگزاری ایرنا رسانه اول، خبرگزاری ایسنا رسانه دوم، خبرگزاری فارس و مهر رسانه سوم و خبرگزاری علم و فناوری و موج شایسته تقدیر، روزنامه کیهان رسانه اول، روزنامه آوا اقتصاد رسانه دوم، روزنامه سیاست روز و آفتاب یزد رسانه سوم و روزنامه اطلاعات و جمهوری اسلامی شایسته تقدیر، پایگاه خبری یزد رسا رسانه اول، پایگاه خبری یزد فردا رسانه دوم و پایگاه خبری تمدن یزد و رویداد ایساتیس شایسته تقدیر، روزنامه استان بشارت یزد رسانه اول، پیمان یزد رسانه دوم و دریا شایسته تقدیر، هفته نامه رشح قلم رسانه اول، دو هفته نامه ۳۳ رسانه دوم، هفته نامه کاوش اندیشه و ماهنامه آوای رسا و پرگار شایسته تقدیر
نام:
ایمیل:
* نظر: