اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۵۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۱ - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - 11 October 2023
در سفر وزیر نفت به مسکو محقق شد
وزیر نفت در سفر به مسکو با معاون نخست‌وزیر روسیه برای توسعه مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کرد.
طرح‌ریزی افق‌های تازه همکاری ایران و روسیهبه گزارش عصرپرس از شانا، جواد اوجی و الکساندر نواک امروز (چهارشنبه، ۱۹ مهرماه) طی دیداری در حاشیه مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» در مسکو درباره راه‌های توسعه مناسبات در زمینه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اجرایی شدن قراردادهای دوجانبه و امضای اسناد تازه همکاری‌های اقتصادی گفت‌وگو کردند.

اوجی در آغاز این دیدار گفت: روابط ایران و روسیه وارد مرحله‌ای تازه‌ شده و عزم دو کشور بر توسعه و تعمیق بیش از پیش مناسبات استوار است.

وزیر نفت، ساخت خط آهن رشت-آستارا در مسیر گذرگاه ریلی شمال-جنوب را از مهمترین طرح‌های در حال اجرای بین ایران و روسیه دانست و گفت: با تکمیل این قطعه، کریدور بین‌قاره‌ای شمال-جنوب تکمیل و حجم مبادلات اقتصادی و ترانزیتی به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

در این دیدار که کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو و اعضای هیئت‌های دو کشور هم حضور داشتند، نواک نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر نفت در ششمین مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» گفت: این نشست فرصتی برای مرور همکاری‌ها و انجام توافق‌ها بین اعضای اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش) است.

شتاب‌بخشی به تکمیل خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال-جنوب با مشارکت ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، تنظیم اسناد تازه همکاری در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی، اجرای قراردادهای دوجانبه در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی و همکاری در صحنه‌ بین‌المللی از جمله ائتلاف اوپک‌پلاس، از دیگر مسائل مورد بحث در این دیدار بود.

وزیر نفت و معاون نخست‌وزیر روسیه در این دیدار بر انجام مقدمات لازم برای آغاز احداث راه آهن رشت - آستارا از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۲) تأکید کردند.

در این دیدار همچنین درباره دستورکارهای اصلی نشست آینده کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه، که قرار است نوامبر 2023 (آبان- آذر ۱۴۰۲) در تهران برگزار شود، رایزنی کردند.

اوجی به‌عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون همکاری‌های اقتصادی با روسیه و نواک به‌عنوان رئیس طرف روس این کمیسیون ابراز امیدواری کردند که نقشه راه همکاری‌های فنی - علمی ایران و روسیه در صنایع نفت، گاز و برق در این نشست نهایی و امضا شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: