اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۳۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - 09 October 2023
مدیر کل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت اعلام کرد:
مدیر کل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت اعلام کرد: براساس آمار در ۶ ماه نخست سال در بخش صادرات با ۸ درصد رشد وزنی یعنی ۱۸۸ هزار تن و از نظر ارزی نیز ۶ درصد رشد یعنی ۳۶۸ میلیون دلار داشته ایم.
رشد ۸ درصدی صادرات صنعت نساجی در کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،  محسن گرجی مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت در نشست خبری برگزاری سه نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی، پوشاک و کیف و کفش که در محل  اتاق اصناف تهران، برگزار شد،  در خصوص حجمه رسانه ها به معاونت صنایع عمومی وزارت صمت در راستای کم شدن مواد اولیه و مشکلات آن در جامعه ، گفت: در چند ماه گذشته مسائلی از سوی برخی از رسانه ها منتشر می شود مبنی بر اینکه وزارت صمت و معاون صنایع عمومی اقداماتی را انجام می دهد که پیرو آن مواد اولیه در بازار کم شده است و به واسطه کم شدن مواد اولیه در بازار مسائل و مشکلاتی در بازار بوجود آمده است. در همین رابطه مطرح می شود که 42 کارخانه در حوزه محصولات بی‌بافت دچار مشکل تامین مواد اولیه شده اند.

گرجی بیان داشت:  ماده اولیه مورد نیاز کارخانه های بی بافت پروپیلن گرید 564S وگرید 565S است که این ماده در سال 1401 در مجموع 18 هزار تن به بازار عرضه شده است اما در 6 ماهه ابتدای امسال عرضه این ماده به بازار در حدود 14 هزار تن بوده است و براساس برنامه ریزی های انجام شده با پتروشیمی ها در نظر داریم تا پایان سال عرضه این ماده تا انتهای سال به 28 هزار تن افزایش یابد. 

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت اظهار داشت: بنابراین در سال جاری عرضه این کالا مستمر و منظم بوده است اما مرتب گفته می شود که وزارت صمت درخصوص عرضه پروپیلن کم کاری می کند در حالی که آمار حکایت از افزایش عرضه دارد. 

وی افزود: براساس مصوبه کمیته صنایع پایین دستی پتروشیمی اعلام می شود که مصرف کنندگان گرید ذکر شده این گرید را از خارج از کشور وارد کنند اما ما تلاش کردیم که تولید داخلی داشته باشیم و افزایش عرضه داشته باشیم. 

گرجی ادامه داد: همچنین عنوان می شود که التهاب این ماده در بورس بالا است در حالی که آمار حاکی از آن است که 17 تا 18 گرید پروپیلن در بورس عرضه می شود و تمامی این گریدها رقابت بالایی در بورس دارند.

وی افزود: در تمام هفته های سال عرضه مستمر داشته ایم و این سوال مطرح می شود چه جریانی به دنبال تخریب وزارت صمت است؟ 

گرجی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر  صنایع نساجی  ۱۷.۳ درصد و پوشاک ۷.۵ درصد  رشد داشته است، گفت: در آمار صادرات ۶ ماه نخست سال با ۸ درصد رشد وزنی به ۱۸۸ هزار تن رسیده و از نظر ارزی نیز ۶ درصد رشد یعنی ۳۶۸ میلیون دلار صادرات را نشان می دهد.

وی افزود: همچنین در بخش واردات نیز از نظر ارزی ۵ درصد و از نظر وزنی ۱۵ درصد افزایش داشتیم. البته واردات محصول نهایی (کیف،کفش، چرم،  منسوجات و پوشاک ) ممنوع است. بنابراین افزایش واردات به ویژه از نظر وزنی، نشان می‌دهد که این صنعت در حال رشد است.

گرجی ادامه داد: واردات الیاف پنبه در نیمه نخست امسال ۴۰ هزار تن بود که نسبت به ۳۰ هزار تنِ پارسال رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت با هشدار افت ۸ درصدی تامین ارزی در  ۶ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ، گفت:تأمین ارزی ۶ ماهه امسال ۸۶۲ میلیون دلار بود در حالی که این عدد در مدت مشابه پارسال ۹۳۸ میلیون دلار بود.

وی به واحدهای فعال در صنعت نساجی و پوشاک اشاره کرد و گفت: حداقل ۱۲۰ هزار واحدصنفی_تولیدی ثبت شده در این صنعت داریم. همچنین ۶۵۰۰ تا ۷ هزار واحد صنفی در کل این زنجیره فعال هستند. بنابراین تقریباً یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.

گرجی اضافه کرد: ۲۷۵ هزار واحد صنفی_توزیعی فقط در بخش پوشاک فعال هستند.

وی در ادامه با تاکید بر مبارزه با قاچاق در کشور، گفت : همه نهادها باید با وزارت صمت در مبارزه با قاچاق کالا در کشور همراه شوند و برخورد جدی با این موضوع صورت گیرد.

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت  افزود: اما باید به این مساله توجه داشت که میزان واردات ماشین آلات پوشاک در سال 1400 حدود 42.7 میلیون دلار است و در سال 1401 نیز 59 میلیون دلار است که این تفاوت حاکی از رشد صنعت است.

وی ادامه داد:  در حوزه ماشین آلات کفش واردات ما وضعیت خوبی ندارد و اگر این موضوع حل نشود به فرسودگی ماشین آلات می رسیم. 

سهم اشتغال صنعتی در حوزه نساجی حدود 6.5 درصد است 

شاهین کاظمی نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: توسعه اتفاقی نیست و برای توسعه نیازمند برنامه ریزی هستیم. برای توسعه صنعتی کشور هم تمرکز روی برنامه هفتم توسعه است که متاسفانه در برنامه توسعه هفتم با وجود اینکه در انجمن چند سال روی این موضوع کار شد و نظرات خود را به مرکز پژوهش های مجلس و وزارت صمت ارایه کردیم اما هیچکدام از نظرات ما در این برنامه منعکس نشده است و لذا وقتی به مسائلی که در رشد صنعت مورد نظر ما بوده است اشاره نشده چگونه می توان امیدوار به رشد در صنعت نساجی باشیم. 

وی افزود: میزان اشتغال بسیار زیادی در صنایع نساجی وجود دارد که بالغ بر 600 هزار نفر کارگر مستقیم در صنعت وجود دارد بنابراین درصد قابل توجهی از اشتغال را تامین و درصد بالای از ارزش افزوده کشور را نیز ما تامین می کنیم. براساس آمار مرکز پژوهش های مجلس میزان ارزش صادراتی هر تن تولید محصولات پتروشیمی 650 دلار است که در صنایع پایین دستی این تولیدی به پارچه ای تبدیل می شود که ارزش هر تن آن حدود 3 هزار دلار است و وقتی تولید به سمت پوشاک حرکت می کند میزان ارزش افزوده آن حتی به 5 تا 6 هزار دلار نیز می رسد و لذا سوال این است که چرا به این صنعت اهمیت نمی دهیم؟ 

کاظمی اظهار داشت: سهم اشتغال صنعتی در حوزه نساجی حدود 6.5 درصد است لذا ما در نساجی می توانیم برای مملکت مفید باشد و علاوه بر تامین نیاز داخلی می توانیم به کشورهای اطراف هم صادرات داشته باشیم. 

وی گفت:  درسال گذشته تقریبا 1.8 میلیارد دلار ارزش واردات این زنجیره در صنعت نساجی و پوشاک بوده است و باید توجه کرد که پوشاک واردات رسمی ندارد . از 1.8 میلیارد دلار به میزان 685 میلیون دلار واردات پارچه است که این پارچه تبدیل به پوشاک و منسوجات خانگی می شود. 

کاظمی ادامه داد: پیشنهاد ما برای توسعه صنعت نساجی تخصیص 5 میلیارد دلار است که اگر در برنامه هفتم توسعه این میزان برای توسعه این صنعت تخصیص یابد توانایی داریم که کل زنجیره واردات را داخلی سازی کنیم اما برای تحقق این موضوع نیازمند برنامه هستیم. اگر برنامه ریزی درست کنیم می توانیم به بزرگترین تامین کننده کالای پوشاک، نساجی، کیف و کفش در منطقه باشیم اما اکنون با وجود صنایع پتروشیمی در کشور وارد کننده برخی مواد اولیه در حوزه پتروشیمی هستیم در حالی که با وجود داشتن نفت این مواد اولیه باید در داخل تولید شود. 

وی افزود: ترکیه سال گذشته 35 میلیارد دلار صادرات منسوجات داشته است و این در حالی است که ما تامین کننده مواد اولیه صنایع کشورهای اطراف هستیم. 

سونامی واردات پوشاک قاچاق به کشور

در ادامه این نشست مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران بیان داشت: صنعت پوشاک موتور محرکه تمام زنجیره است و به عنوان صنعتی است که بیشترین ارزش افزوده را در کل زنجیره نساجی دارد. 

وی با اشاره به واردات پوشاک قاچاق اظهار داشت: ما شاهد سونامی واردات پوشاک قاچاق هستیم و این در حالی است که واردات این حجم از قاچاق تاکنون سابقه نداشته است و هر ساله یک سری کشورهای جدید وارد بازار ایران می شود و لذا این مسائل توانمندی بازار ایران را از بین می برد. 

افتخاری گفت: بیش از 3.5 دلار قاچاق پوشاک در سطح کشور وجود دارد  و متاسفانه برنامه ای برای مبارزه با آن صورت نمی گیرد. در گذشته از کشور ترکیه واردات قاچاق داشتیم بعد این واردات از کشور بنگلادش اتفاق افتاد که بصورت تناژی و با قیمت بسیار پایین پوشاک قاچاق این کشور وارد کشورمان می شد ضمن اینکه نحوه نگهداری این کالاها در شرایط نامناسبی بود و بعضا مشکلاتی را به لحاظ بهداشتی و سلامتی برای مصرف کنندگان ایجاد می کرد. 

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک اظهار داشت: اکنون نیز سونامی واردات پوشاک قاچاق از چین به کشور ما شروع شده و همچنین پاکستان نیز به کشور ما واردات پوشاک قاچاق دارد و گفته می شود این کشور به شدت روی بازار ایران برنامه ریزی می کند لذا همه اینها باعث می شود بدنه تولید دچار چالش هایی شود که هر روز نوع و جنس این چالش ها تغییر می کند.

در این نشست همچنین جهانگیر مجیدی دبیر انجمن صنایع چرم ایران بیان داشت: صنایع چرم تامین کننده نیاز اولیه صنایع کیف و کفش است و در طول زنجیره ارزش این صنعت تامین کننده نیاز این صنایع هستیم و اگر برنامه ریزی درستی در سطح ملی برای صادرات داشته باشیم می توانیم 30 درصد از ظرفیت این بخش را به صادرات اختصاص دهیم اما نیازمند حمایت هستیم. الان ظرفیت واقعی تولیدی بیش از تولید فعلی است لذا امیدواریم با حمایت های لازم تولید ما افزایش یابد. 

براساس این گزارش،  سه رویدا نمایشگاهی، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی (  Iran TEX) در چندین سالن نمایشگاه  و با حضور ۱۵۷ شرکت داخلی و ۱۷۷ شرکت خارجی از کشور های هند،  ترکیه و چین ، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران( IRAN MOD) در سالن های ۳۵-۳۸ با حضور ۸۴ شرکت تولیدی و دهمين نمایشگاه بین‌المللی کفش، کیف وچرم(MPEX) با حضور ۱۷۱ شرکت داخلی در تاریخ  ۲۳ الی ۲۶ مهر ماه به صورت همزمان اقتتاح می شود. 




خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: