اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۳۵۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - 09 October 2023
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد:
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در تماس اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با برخی همتایان خود از جمله وزیر امور خارجه عراق پیشنهاد دادیم که نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برگزار شود و تاکید کردیم بر اینکه مساله فلسطین همچنان مسأله اول جهان اسلام است.
پیشنهاد ایران جهت برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامیبه گزارش عصرپرس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی اظهار داشت: تحولات مهمی در عرصه فلسطین در حال رخدادن هست؛ ما شاهد هستیم برخی طرف‌های مشخصی که حامی جنایات روزمره علیه مردم فلسطین بودند، امروز هم در تلاش هستند که جای ظالم و مظلوم را عوض کنند و بدون توجه به ضایع شدن حقوق ۷۵ ساله مردم فلسطین پشت سر ظالم بایستند.

وی گفت: این مساله به هیچ وجه قابل قبول نیست، اینکه مجدد تعدادی از کشورهای اروپایی و به ویژه آمریکا در جنگ تبلیغاتی جای ظالم را تغییر می‌دهند و چشم خود را بر ظلم رژیمی غاصب می‌بندند و ملتی مظلوم را در معرض اتهام قرار می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: خوشبختانه در این مرحله شاهد حمایت تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان و به خصوص کشورهای اسلامی بودیم.

کنعانی افزود: اقدامات تحریک آمیزی که رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و اعتقادات آنها انجام‌دادند مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است. ایران هم موضع صریحی داشته و دارد و در ایام اخیر هم در عالی‌ترین سطح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مواضع خود را بیان کردند و دیدگاه‌های خود را با مقامات خارجی نیز در میان گذاشتند و امیدواریم که کشورهای اسلامی همت بیشتری در حمایت از مردم فلسطین داشته باشند.

وی گفت: در تماس اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با برخی همتایان خود از جمله وزیر امور خارجه عراق پیشنهاد دادیم که نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برگزار شود و تاکید کردیم بر اینکه مساله فلسطین همچنان مسأله اول جهان اسلام است.

حمایت ایران از حق مشروع ملت فلسطین

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تهدیدات صورت گرفته نسبت به ایران در برخی رسانه‌های خارجی بیان کرد: ملت مقاوم فلسطین حق دارند که در برابر رژیمی که ۷۵ سال است حقوق آنها را نقض کردند از توانایی خود برای رفع تجاوز و دفع اشغالگری استفاده کنند و این یک حق مشروع است که به رسمیت شناخته شده است.

وی افزود: آنها باید بدانند که هر اقدام احمقانه‌ای نسبت به ایران با پاسخی ویرانگر مواجه خواهد شد.

کنعانی در خصوص همکاری های اقتصادی با عربستان گفت: ما در مرحله آغازین روابط جدید دو طرف قرار داریم و موضوع همکاری‌های تجاری همواره مد نظر بوده و هست. همچنین از سرگیری فعالیت کمسیون مشترک همکاری های اقتصادی مورد توجه دو طرف هست در این چارچوب موضوع همکاری در زمینه سرمایه گذاری های مشترک هم مطرح شده و اتفاق نطر وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این موضوع در دستورکار پیگیری سفیر ایران در ریاض هم قرار دارد و گفتگوهای خوبی در سطوح مختلف میان دو طرف برگزار می‌شود و در نشست وزیر خارجه کشورمان با ولیعهد سعودی این موضوع در قالب همکاری‌های دو و چندجانبه مورد توجه مشترک بوده است.

عراق توافقنامه امنیتی را به طور کامل اجرا کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اجرای توافقنامه‌ امنیتی ایران و عراق گفت: در سفر اخیر مشاور امنیت ملی عراق به ایران در ارتباط با آخرین وضعیت اجرای توافقنامه امنیتی عراق و ایران بحث شد و طرف عراقی گزارشی از اقدامات انجام شده خودش را به طرف ایرانی ارائه کرد. در این زمینه تبادل نظرها صورت گرفته و دستگاه های ذی ربط همکاری‌های خوبی دارند.

وی ادامه داد: همکاری مقامات‌ اقلیم در این توافقنامه خوب بوده و به خصوص در زمینه استقرار نیروهای مرزبانی عراق در مرزهای مشترک و برچیدن مقرهای گروه‌های تجزیه طلب گام‌های خوبی برداشتند و کمیته مشترکی در این رابطه شکل گرفت و البته از قبل هم این کمیته مشترک وجود داشت و همکاری‌های مشترک و بازدید میدانی صورت میگیرد.

کنعانی بیان داشت: امیدواریم با درک صحیحی که مقامات عراقی از انتظارات به حق ایران دارند و همکاری های خوبی که با طرف عراقی و مقامات اقلیم داریم شاهد اجرایی شدن کامل توافقنامه باشیم.

هیچ حقی برای رژیم صهیونیستی قائل نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص طرح اتهاماتی علیه ایران در تحولات اخیر فلسطین گفت: مقاومت ملت فلسطین از توانایی و اراده لازم برای دفاع از خودش و تلاش برای استیفای حقوق ضایع شده خودش برخوردار هست و می‌تواند با اتکای به قدرت ذاتی خود این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: طرح برخی اتهامات نسبت به ایران با هدف سیاسی و توجیه شکست اخیر و البته با هدف توجیه حمایت های مختلف غرب از رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

کنعانی ادامه داد: نمی‌توان میان ۷۵ سال جرم و جنایت رژیم صهیونسیتی نسبت به فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه و مسئولیت های بین المللی کشورهای غربی تفکیکی قائل شد. اقدام اخیر انجام شده از سوی مقاومت فلسطین در پاسخ به اقدامات مکرر رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجدالاقصی و جنایات روزمره آنها بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: طرح نام ایران و حزب الله لبنان به هیچ وجه نمی‌تواند از مسئولیت کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی کم نمی‌کند. بنابراین این مسائل با هدف انحراف افکار عمومی و توجیه اقدامات بعدی خودشان است.

وی تصریح کرد: گسیل یک فروند ناو هواپیمابر آمریکا به معنی مشارکت آمریکا در تضییع حقوق ملت فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی است.

کنعانی گفت: مقاومت مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی مشروع و شناخته شده است و جای اشغالگر نمی‌تواند با مظلوم عوض شود و کشورهای اسلامی باید در کنار حقوق شناخته شده ملت فلسطین بایستند و هیچ حقی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی قائل نیستیم.

نشست‌های سازنده ایران و جمهوری آذربایجان در بُعد همکاری‌های نظامی

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: اطلاعی از تاریخ دور جدید گفتگوهای غیر مستقیم ایران و آمریکا ندارم اما مسیر دیپلماتیک همچنان باز است و می‌تواند گفتگوها از طریق غیرمستقیم و تبادل پیام‌ها انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برگزاری رزمایش مشترک ایران و آذربایجان در دریای خزر نیز افزود: جزییاتی در این ارتباط ندارم، در چارچوب همکاری های مشترک دو کشور سازوکارهایی قبلاً وجود داشته است. در بُعد همکاری های نظامی نشست‌های خوب و سازنده ای داشتیم. اگر نیاز باشد ستاد کل نیروهای مسلح توضیحاتی بیشتری خواهند داد.

ای اف سی در خصوص شکایت ایران از ناظر بازی رای عادلانه دهد

کنعانی در خصوص برگزار نشدن مسابقه‌ فوتبال بین دو تیم باشگاهی ایران و عربستان هم گفت: برگزار نشدن بازی فوتبال سپاهان و الاتحاد نیز یک موضوع فوتبالی است. باید در چارچوب خودش پیگیری شود. انتظار داریم که ای اف سی هم در خصوص شکایت ایران از ناظر بازی هم رای عادلانه دهد. ورود دستگاه دیپلماسی و گفت‌وگوی وزرا هم در تلاش برای کمک به اینکه در چهارچوب ورزشی این قضیه حل شود انجام شده است.

هشدار ایران به عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی

وی در خصوص سفر مقام آذربایجانی به ایران بیان کرد: این سفر در استمرار پیگیری‌های دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و تحولات اخیری بود که در حوزه قفقاز شاهد بودیم. گفتگوهای خوبی صورت گرفت و طرف آذربایجانی دیدگاه‌های خودش را بیان کرد. ایران آمادگی دارد به کشورهای آذربایجان و ارمنستان کمک کند و دیدگاه های خودش را بیان کرده است.

کنعانی ادامه داد: اتفاق نظر میان دو طرف وجود دارد که در چهارچوب گفتگوهای انجام شده و در ادامه مسیر خوب بین دو کشور انشاالله بتواند سفارت آذربایجان هم فعالیت خودش را از سر بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات صهیونیست‌ها در منطقه قفقاز هم بیان داشت: دیدگاه ما روشن است، معتقدیم که وجود رژیم صهیونیستی در هیچ منطقه‌ای امنیت ساز نیست. رژیم صهیونیستی منافع خود را در ایجاد بی ثباتی و ناامنی در کشورهای اسلامی دنبال می کند. این موضع صریحی است که ما در نشست های دو و چندجانبه هم اظهار داشتیم و به ویژه کشورهایی که متاسفانه بدون توجه وضعیت متزلزل رژیم اقدام به ایجاد روابط کردند.

وی در خصوص گفته‌های مسئول سیاست خارجی اروپا در بحث عدم اجرای توافق برجام توسط ایران گفت: برجام توافقی چندجانبه است و همه متعهد به اجرای توافقات هستند و باید همه تعهدات خود را انجام دهند. آنکه از انجام تعهدات خود شانه خالی کرده نه ایران بلکه آمریکا و دیگر اعضای اروپایی بوده‌اند

کنعانی در خصوص عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عرب منطقه هم گفت: ما اساسا با همه مقامات کشورهای اسلامی و منطقه‌ای که گفتگو داریم در خصوص حمایت از فلسطین به صورت دائم صحبت داریم و مقامات ایرانی در خصوص خطرهای عادی سازی با رژیم صهیونیستی به کشورهای دوست و مسلمان هشدارهای لازم را داریم.

تروریسم تهدید مشترک کشورهای منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تارخی سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه اظهارداشت: موضوع سفر آقای رییس جمهور به کشور همسایه ترکیه تنها یکی از برنامه‌های روابط دو جانبه ایران و ترکیه است و تاریخ دقیقی هم برای آن هنوز تعیین نشده است.

وی گفت: اعلام دولت آمریکا مبنی بر اعزام ناو هواپیمابر در مطلقه به معنای نقش و مداخله این کشور در حمایت از رژیم صهیونیستی است و هرگونه حمایتی هم از این رژیم بار مسئولیت بین‌المللی دارد و این به معنای قرار گرفتن در برابر مظلوم است.  

کنعانی افزود: تداوم حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و ملت مظلوم فلسطین اقدامی جنون آمیز است و باید کشورهای مختلف از این مسأله خودداری کنند هرچند که این رژیم‌ در شرایط بدی قرار دارد و این جنایات هم در سال‌های اخیر چیزی به این رژیم اضافه نکرده‌ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حملات مکرر ترکیه به شمال عراق هم گفت: در ارتباط با این مساله میان عراق و ترکیه این موضوع در چارچوب روابط دو جانبه آن‌هاست اما آنچه از منظر ما اهمیت دارد  اینکه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها باید محترم شمرده شود و از خاک هیچ کشوری برای کشور دیگری تهدیدی نباشد.

وی تاکید کرد: تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است و باید همکاری های مشترکی میان دولت‌های منطقه جهت مبارزه با تروریسم صورت بگیرد.

تبادل زندانیان ایران و عمان

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و عمان هم اظهارداشت: این موضوع در چارچوب سفر ِسلطان عمان به ایران و گفتگوی با رئیس جمهور کشورمان صورت گرفته است. این موضوع کنسولی میان دو طرف مد نظر قرار دارد و حوزه کنسولی وزارت امور خارجه جزئیات این مسأله را می‌داند.

وی ادامه داد: در خصوص شخصیت شهید سلیمانی و نقش ایشان در مبارزه با تروریسم گفت: شهید سلیمانی قهرمان ملی و چهره بین المللی مبارزه با تروریسم است که مورد احترام و افتخار ملت ایران و بسیاری از کشورهای منطقه و جهان است و چهره ایشان مورد تکریم همه است.

پاسخی به فضاسازی‌ها علیه مهاجران افغانستانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص معضل مهاجرت شهروندان افغانستان گفت: موضوع بحران و معضلی که شهروندان عزیز افغانستان با آن مواجه هستند، نتیجه بیش از ۴۵ سال تجاوز خارجی علیه افغانستان عزیز است که با شرایط ایجاد شده متاسفانه شهروندان این کشور مجبور به مهاجرت شدند. ایران همه این شرایط را درک می کند. ایران نمی تواند نسبت به این موضوعات بی تفاوت باشد. طبیعی است از منظر امنیتی هم مورد توجه است. ما از منظر انسانی خودمان را نسبت به وضعیت شهروندان افغانستانی متعهد می دانیم و تلاش های خود را انجام دادیم.

وی ادامه داد: در حوزه بین المللی هم تلاش کردیم و موضع مهاجرت و حقوق شهروندان افغانستانی همواره در نشست های بین المللی مطرح شد. این موضوع نیازمند توجه و حمایت های بین المللی است. ما متاسفانه ضمن اهتمام به وضعیت استقرار این عزیزان، یک روند تبلیغی و رسانه ای را در فضای مجازی شاهدیم که برخی از اقدامات هدفمند در جهت بحران آفرینی و ایجاد نگرانی های غیرضروری و تخریب روابط دو ملت ایران و افغانستان صورت میگیرد. مطالبی دیده می شود که عموماً ریشه های درستی ندارند و فکر می‌کنیم که طرف هایی سعی دارند روابط دو ملت را مخدوش کنند.

کنعانی در خصوص گفته مقام معظم رهبری در خصوص شرط بندی کشورها بر اسب بازنده در خصوص عادی سازی با رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این خطاب واضح و روشن است. این برعهده کشورهایی است که تزلزل رژیم را می بینند و باید به حقوق فلسطین توجه کنند. ما اساساً با همه کشورهای اسلامی که گفتگو می کنیم موضوع فلسطین از موضوعات دائمی است و در ارتباط با خطرهای عادی سازی با رژیم صهیونیستی هم ما توصیه های لازم را داشتیم.

همدردی ایران با زلزله زدگان افغانستان

وی در خصوص زلزله اخیر در افغانستان هم بیان کرد: این زلزله حادثه تلخی است و بار دیگر به ملت عزیز افغانستان تسلیت عرض کنم. امیدوارم که عملیات امداد و نجات با سرعت بیشتری کامل شود. برای مجروحان این حادثه تلخ هم شفای عاجل آرزو دارم. ما از ابتدای این حادثه موضوع را دنبال کردیم. بلافاصله هلال احمر ایران وارد شد و کمک هایی ارسال کردند. همچنین تیمی از ایران با تجهیزات وارد افغانستان شدند. دیشب هم گفتگوی تلفنی وزیر خارجه با آقای امیرخان متقی انجام شد. اینکه جلب کمک های بین المللی صورت بگیرد ما به طور عام رایزنی های خود را با طرف‌های ذی ربط داریم.

همکاری کریدوری تهران و باکو

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص همکاری ایران و آذربایجان در خصوص عبور کریدور آذربایجان از ایران اظهارداشت: این موضوع جدیدی نیست، ایران در طول ۳۴ سال گذشته برای همکاری با آذربایجان کریدور خودش را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار داده است. 

وی ادامه داد: در همین چارچوب همکاری ها هم ادامه دارد اما با توجه به شرایط جدید منطقه امکان برقراری همکاری جدید متناسب با جغرافیای جدید هم وجود دارد و طرف آذربایجانی هم درخواست همکاری با ایران را مطرح کرده و مورد استقبال ایران قرار گرفته است.

کنعانی بیان کرد: سفر آقای بذرپاش و افتتاحیه پل جدید در همان چارچوب و استمرار همکاری ایران و آذربایجان و کریدور ارتباطی است. ما اساساً از بحث همکاری های حوزه ترانزیت و کریدورهای منطقه حمایت می کنیم اما تاکید کردیم که کریدورها باید ناظر به احترام حاکمیت کشورها و قوانین بین المللی صورت بگیرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در چارچوب سفر هم موضوعات مختلفی مورد گفتگو قرار گرفت. در خصوص موضوعات دوجانبه هم آقای بذرپاش با همتای خود گفتگوهای خوبی انجام دادند. همچنین دیدار خوبی با آقای علی اف انجام شد و موضوعات مختلف در سطوح مختلف انجام شد.

وی گفت: درباره اهانت به قرآن کریم گفت: در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک موضوع اهانت به قرآن کریم مورد توجه جدی وزیر امور خارجه در گفتگوهای انجام شده با همتایان خودشان بوده و در این زمینه با همتایان اروپایی هم دیدگاه ها بیان شد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: قرآن کریم تحت هیچ شرایطی نباید مورد تعدی قرار گیرد. چنین جسارت هایی قابل توجیه نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر: