اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - 08 October 2023
وزیر نیرو در دیدار با دبیرکل دی هشت اعلام کرد؛
وزیر نیرو با بیان اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹۷ درصد جمعیت روستایی ایران از خدمات برق برخوردارند، گفت:کشورهای عضو دی هشت می‌توانند در زمینه انرژی تحولات جدی در دنیا ایجاد کنند.
بهره‌مندی ۱۰۰درصد شهرها و ۹۹.۹۷ درصد روستاهای ایران از برقبه گزارش عصرپرس از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان در دیدار با "ایسیاکا عبدالغدیر امام" دبیرکل دی هشت، اظهار کرد: دی هشت پیمان بسیار مهمی است که بین کشورهای تاثیرگذار در جهان، سال‌ها پیش تاسیس شد و در دوره‌های مختلف اثرات بسیار خوبی در توسعه روابط این کشورها ایجاد کرد.

وی یادآور شد: ایده اولیه تشکیل دی هشت توسط مقام معظم رهبری به رئیس جمهور اسبق ترکیه ارائه شد و در نهایت طی توافقات ایران و ترکیه، کشورهای عضو به پیمان رسیدند. در ادامه اجلاس‌های متعددی در سطح سران و وزرا طی این سال‌ها برگزار و بسیاری از توافقات اجرایی شد که موجب توسعه روابط اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو شد.

وزیر نیرو افزود: طی سال‌های اخیر به دنبال تغییرات حاصل شده در دنیا، منافع کشورها نیز تغییر کرده وپیمان‌های جدیدی جایگزین پیمان‌های گذشته شده است؛ نکته مهم این است که برگزاری این اجلاس بدون تمهیدات و مقدمات لازم شاید اثربخش نباشد.

روابط بین کشورهای عضو دی هشت باید تقویت شود

محرابیان با بیان اینکه هشت کشور عضو دی هشت در زمینه انرژی می‌توانند در دنیا تحولات جدی ایجاد کنند، اظهار کرد: افزایش حجم روابط تجاری بین کشورهای عضو بسیار کم‌تر از ضریب رشد تجارت جهانی است؛ ضمن اینکه طی ۱۰ سال گذشته روابط بین کشورهای عضو دی هشت سیر صعودی نداشته است. بنابراین ضروری است که یک بازنگری برای تقویت پیمان بین کشورها انجام شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از تقویت نقش دی هشت، استقبال می‌کند و آمادگی دارد گام‌های خوبی را در این راستا بردارد، اما این موضوع چند جانبه است و این اراده باید به ویژه در حوزه اقتصادی در همه کشورهای عضو شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه نیجریه یکی از بزرگترین تولیدکنندهای نفت دنیا است، اضافه کرد: غربی‌ها مدیریت انرژی را دست خودشان گرفته‌اند، این در حالی است که مهم‌ترین نیاز و درخواست مردم در همه جای دنیا موضوع انرژی و برق است.

محرابیان با اشاره به پیشرفت حوزه انرژی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب، یک سوم جمعیت کشور از برق و انرژی برخوردار بودند اما امروز ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹۷ درصد جمعیت روستایی ایران از نعمت برق برخوردار هستند.

ایران در حوزه انرژی در میان کشورهای دی هشت پیشروتر و پیشرفته‌تر است

"ایسیاکا عبدالغدیر امام" در ادامه گفت: با توجه به اهمیت موضوع انرژی و نیز توجه ویژه به برقراری همکاری‌ها در این زمینه مطلوب است که یک هیئت ایرانی، زمانی را برای برگزاری نشست وزرای انرژی دی هشت اعلام کند.

وی ، افزود: همکاری در حوزه انرژی کشورهای دی هشت، سطح دیگری از همکاری‌ها است؛ در این میان برخی از کشورهای عضور دی هشت در حوزه انرژی در مقایسه با سایر کشورهای عضو پیشرفته‎تر هستند. می‎توان گفت که ایران از جمله کشورهایی است که در حوزه انرژی نسبت به سایر کشورها بسیار پیشرفته‎تر و پیش‌روتر است.

تولید روزانه فقط ۵۰۰۰ مگاوات برای جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری نیجریه

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور تصریح کرد: در این بین نیجریه از جمله کشورهای عضو دی هشت است که مشکلات بسیاری را در حوزه انرژی دارد. این کشور جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری دارد این در حالی است که کمتر از ۵۰۰۰ مگاوات برق در طول روز تولید می‌کند؛ در این شرایط شکاف قابل توجهی بین عرضه و تقاضای برق در نیجریه مشاهده می‌شود، این در حالی است حدود ۵۰ هزار مگاوات برق در طول روز مورد نیاز این کشور است.

وی تاکید کرد: اراده سیاسی، کلید واژه‌ای است که میان رهبران کشورهای عضو دی هشت بسیار مهم است و بدون توجه به این مساله بی‌تردید تحولی را در این زمینه و تداوم روابط کشورها شاهد نخواهیم بود؛ ما در دبیرخانه دی هشت در تلاش هستیم کشورها را به سمت تداوم و تقویت روابط سوق دهیم و انگیزه لازم را به این منظور در سطوح مختلف ایجاد کنیم.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور یادآور شد: در رابطه با موضوعیت داشتن دی هشت و اهمیت آن، در گفتمان جهانی امروز، دی هشت به ویژه در حوزه تجارت بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ بازار جمعی دارای ظرفیت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای عضو دی هشت، یک فرصت عالی برای اعضا ایجاد می کند.

به گفته وی، در سال ۱۹۹۷ (تاسیس دی هشت) حجم روابط تجاری بین کشورهای عضو ۱۴ میلیارد دلار بود و این رقم به ترتیب در ۱۰ سال گذشته و یک سال گذشته به حدود ۵۰ میلیارد دلار و ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش یافت و توسعه و تقویت روابط در زمینه انرژی و گردشگری مدنظر است.

سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی هشت) مرکب از هشت کشور مسلمان در حال توسعه شامل بنگلادش، مصر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه است که با هدف ارتقا سطح توسعه و رفاه کشورهای عضو و کسب جایگاه والا در نظام اقتصادی جهان در سال ۱۳۷۶ پایه‌گذاری شده است.

تقویت هرچه بیشتر نقش اسلام در میان اعضای گروه، همکاری اقتصادی با کشورهای عضو در جهت تحقق اهداف اقتصادی نظام و بهره‌گیری از گروه به منظور برخورد با تهدیدها و چالش‌های بین‌المللی از اهداف کلی جمهوری اسلامی ایران است.
نام:
ایمیل:
* نظر: