اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - 07 October 2023
علی‌آبادی در بازدید از معدن جانجا مطرح کرد؛
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه معدن جانجا در تراز یک معدن جهانی است، گفت: امیدوارم با حمایت دولت، مجلس و مردم، تحولی شایسته مردم استان سیستان و بلوچستان را رقم بزنیم.
معدن جانجا در تراز یک معدن جهانی استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت صمت، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت که در راستای پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است، احداث کارخانه فلوتاسیون یکصد و سی هزار تنی کنسانتره مس معدن جانجا را اتفاق مبارکی برشمرد و گفت: مهمترین پروژه‌ای را که پیگیری می‌کنیم، انتقال آب است تا آب را به‌عنوان زیرساخت اصلی برای صنایع بزرگی که در این منطقه درحال شکل‌گیری است، به این منطقه برسانیم.

وی اضافه کرد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و دستور ریاست محترم جمهوری، بسیجی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه اساسی استان سیستان و بلوچستان شکل‌گرفته و امیدوارم با اقداماتی که انجام می‌شود، چهره این استان را در سال‌های آینده بسیار متفاوت‌تر از شرایط امروز ببینیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه آب (برپایه انرژی‌های تجدید پذیر) و برق دو سرمایه بزرگ هستند که می‌توانند توسعه پایدار را در منطقه رقم بزند، افزود: در خصوص معدن جانجا تصمیم بر آن شد تا زنجیره‌های پایین‌دستی را در سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی کنیم.

جانجا، از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور

وی با بیان اینکه محدوده اکتشافی جانجا در ۲۱۰ کیلومتری شمال زاهدان و در محدوده شهرستان نیمروز واقع شده و در تراز یک معدن جهانی است، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود این معدن، ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد که می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود.

علی‌آبادی به میزان ذخیره کشف شده معدن جانجا اشاره کرد و افزود: صدور گواهی کشف در فاز اول با ذخیره‌ای به میزان ۱۵۰.۷ میلیون تن کانسنگ، مس سولفیدی و اکسیدی با عیار حد ۲۵/۰ درصد مس، عیار میانگین ۳/۰ درصد مس و ۲۸/۰ گرم در تن طلا و ذخیره احتمالی به میزان ۲۰۲ میلیون تن کانسنگ مس به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است.

وی میزان سرمایه‌گذاری معدن جانجا را ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: در زمان بهره‌برداری از این معدن زمینه اشتغال یک هزار نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد، افزون بر آن هم‌اکنون نیز ۶۰ نفر در حال فعالیت بر روی این طرح هستند.

وزیر صمت در ادامه به چگونگی واگذاری معدن جانجا اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تسریع در عملیات راه‌اندازی، واگذاری، استخراج و فروش معدن را در دستور کار قرار داد و پس از انجام مزایده عمومی، این معدن را به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات کنسرسیومی از چهار شرکت چادرملو، گل گهر، گهر زمین و غدیر واگذار کرد.

وی همچنین تاکید کرد: پس از اصلاحیه گواهی کشف و افزایش میزان ذخیره قطعی، طرح بهره‌برداری معدن جانجا در کمیته بررسی و تایید طرح‌های بهره برداری سازمان نظام مهندسی معدن سیستان و بلوچستان قرار دارد و پس از بررسی و تایید، طی مراحل قانونی پروانه بهره‌برداری معدن صادر می‌شود.

تحول اساسی در استان با وجود ظرفیت نیروی انسانی

علی‌آبادی در ادامه تاکید کرد: باید چهره استان سیستان و بلوچستان را از استانی کشاورزی محور و آب محور، با توجه به شرایط اقلیمی، به استان صنعتی محور تغییر دهیم که در این زمینه استعدادهای لازم وجود دارد.

وی اضافه کرد: در این راستا با تکیه بر دانشگاه‌های معتبر در شهرهای بلوچستان، سیستان، زاهدان، زابل و ... و همچنین وجود ظرفیت نیروی انسانی در کل استان، امکان لازم برای تحول اساسی در استان ایجاد می‌شود.

وزیر صمت با بیان اینکه سیاست‌های درنظر گرفته شده برای استان، کاملا درست و منطقی است، یادآور شد: انتقال آب، برق و احداث پروژه‌های جدید، می‌تواند در آینده نویدبخش تحول جدی در استان سیستان و بلوچستان باشد.

وی در خصوص رفع مجموعه مشکلات نیرو گاه میل‌نادر اینگونه توضیح داد: در این مجموعه مشکلی نداریم و برنامه وزارت صمت این است که بتوانیم از ظرفیت خدادادی که باد است، بهره‌وری بهتری داشته باشیم. درحال حاضر 50 مگاوات نیروگاه در این مجموعه نصب شده و درحال تولید برق است.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه با توجه به دوره کوتاهی که از بهره‌برداری نیرو گاه میل‌نادر می‌گذرد، تا امروز 50 میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت داشته است، اضافه کرد: در واقع این مجموعه استعداد توسعه بین 500 تا 1000 مگابات نیروگاه بادی دارد که در این زمینه درحال تلاش برای تشویق سرمایه‌گذاران برای احداث کارخانه‌جات تولید توربین بادی و همچنین توسعه میادین، در این منطقه هستیم که بسیار امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

رقم زدن تحولی شایسته مردم استان سیستان و بلوچستان با حمایت دولت، مجلس و مردم

وی با بیان اینکه این اقدامات به تنهایی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: امیدوارم با حمایت دولت، مجلس و مردم، دست در دست هم داده و تحولی شایسته مردم استان سیستان و بلوچستان را رقم بزنیم.

وزیر صمت در خصوص درخواست مردم استان سیستان و بلوچستان برای سهام‌داری این معادن، اظهار کرد: در این خصوص مشکل و مانعی وجود نداشته و امکان‌پذیر است اما نیازمند بررسی‌های فنی است. در گذشته و در نشستی که با نمایندگان محترم استان داشتیم در این خصوص صحبت‌های لازم انجام شد. همچنین کارگروهی درحال بررسی این مساله است تا ملاحضه‌های لازم به شکلی رقم بخورد تا به نظر قانونی، منافع مردم در آن لحاظ شود.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای احیای شرکت‌های صنعتی استان، خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از زنجیره ارزش میکنیم، منظورمان این است که باید در این منطقه شرکت‌هایی تاسیس شود تا کالای معدنی که ماده خام تبدیل شده است را به کالای صنعتی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنند.

علی‌آبادی همچنین گفت: با توجه به مجاورت استان سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان و افغانستان و همچنین سواحل دریایی، فرصت بسیار خوبی برای توسعه تجارت کشور از این ناحیه است. در آینده نشست‌هایی در استان در این خصوص خواهیم داشت و فکر می‌کنم سفر بعدی‌ام به استان سیستان و بلوچستان، روی موضوع تجارت در این استان متمرکز خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: