اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۳۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - 07 October 2023
وزیر صمت در شورای‌عالی معادن سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: که در کنار تکمیل ابر پروژه آب‌رسانی برای توسعه و رونق صنایع سیستان و بلوچستان که باعث اشتغال‌زایی مردم منطقه می‌شود و در توسعه معادن، نیز از حدود ۵۰۰ واحد معدنی در سیستان و بلوچستان ۹۰ درصد به نیروهای بومی واگذار شده است.
واگذاری 90 درصد معادن به نیروهای بومیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت صمت، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت پنجشنبه شب و در نشست شورای‌عالی معادن سیستان و بلوچستان، در ابتدا به برگزاری نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با حضور شرکت‌های فعال در این حوزه در هفته گذشته، اظهار کرد: مطالب مهمی در آن رویداد مطرح شد اما واقعیت این است که اگر شرکت‌های بزرگ از شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک حمایت نکنند، تحولی که انتظار آن را داریم، محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب دانشگاهی در استان سیستان و بلوچستان، افزود: استفاده بهینه از پتانسیل‌های انسانی آموزش دیده استان و بهره‌مندی نیروهای بومی و متخصص منطقه (که به کارهای تخصصی و فوق تخصصی ورود کرده‌اند) از سوی شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان را دارند، تبعات بسیار مهمی در پی داشته و ثروت عظیم‌تری را خلق خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در تلاش هستیم تا ظرفیت‌های مهم استان را فعال کنیم، ادامه داد: برخی از ظرفیت‌های استان به شدت وابسته به زیرساخت‌هایی مانند آب و برق هستند که ابرپروژه انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور یکی از این زیرساخت‌ها محسوب می‌شود. تا دو سال آینده، باز هم برای بررسی اقدامات صورت گرفته و رفع مشکلات موجود به استان سیستان و بلوچستان سفر می‌کنم تا این ابرپروژه به اتمام برسد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند اگر مدیران قبلی تنبلی نکرده بودند، امروز وضعیت استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنویی اینگونه نبود، تاکید کرد: باید تلاش‌مان را به‌کار ببندیم تا این ابرپروژه در زمان اعلام شده، به پایان برسد. البته پیشرفت‌های صورت گرفته تا امروز، تاحدودی قابل قبول است.

علی‌آبادی اضافه کرد: ظرف یک‌ماه گذشته، به 600 متر لوله‌گذاری در روز رسیده‌ایم که باید به 2 کیلومتر لوله‌گذاری در روز برسیم تا پروژه در زمان مقرر به پایان برسد؛ به‌همین دلیل همه باید در کار همدیگر برای فراهم کردن امکانات لازم برای تکمیل این پروژه کمک کنند.
وی از فعالیت همزمان 10 شرکت در مسیر ابرپروژه انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور و انجام یک عملیات بزرگی برای اتمام آن در زمان مقرر خبر داد و افزود: تمام تجهیزات این ابرپروژه بومی‌سازی می‌شود و هیچ دغدغه‌ای بابت تحریم برای تامین قطعات یدکی نداریم. همچنین رکوردهای بزرگ و مهمی در تامین سوخت این پروژه صورت گرفته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از تاسیس چندین کارخانه و نیروگاه در حواشی این ابرپروژه، برای توسعه هرچه بیشتر صنعتی استان‌های سیستان و بلوچستان، یادآور شد: در کنار تکمیل ابر پروژه آب‌رسانی برای توسعه و رونق صنایع استان که باعث اشتغال‌زایی مردم منطقه می‌شود، بحث توسعه معادن، دیگر اقدام و پروژه مهم‌ وزارت صمت در این استان خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد کارخانه لوله در سیستان و بلوچستان، برای تکمیل طرح انتقال آب از دریای عمان بود که پس از اتمام این طرح پیشنهاد می‌شود سایز لوله‌های تولیدی در این کارخانه تغییر داده شود تا از آن در تمام شهرها و طرح‌ها استفاده شود و حتی مبنای صادراتی به کشورهای خلیج فارس را داشته باشد.

علی‌آبادی با بیان اینکه از حدود ۵۰۰ واحد معدنی در سیستان و بلوچستان ۹۰ درصد به نیروهای بومی واگذار شده که این حرکت بسیار خوب و رو به توسعه است که نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران به این استان دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان با خشکسالی مواجه است، باید مشارکت مردم به‌صورت سهام و غیره برای ورود و سرمایه‌گذاری به بخش معادن بزرگ در شمال و جنوب این استان فراهم شود.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: البته در کنار توسعه معادن استان، باید صنایعی را در زنجیره پائین‌دست استان توسعه دهیم که بتوانیم فعالیت‌های تجاری استان با کشورهای افغانستان و پاکستان را افزایش دهیم؛ یعنی با ارزیابی دقیق، صنایعی در استان احداث و تقویت شوند تا کالاهای مورد نیازمان را از این دو کشور تهیه کرده و کالاهای مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تراز تجاری مهم است، گفت: باید با کشور و منطقه‌ای مراورده کنیم تا از مزیت‌های نسبی آنها استفاده کنیم (کالای مورد نظرتان را با قیمت پائین‌تر تهیه کرده و کالای مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار داد) تا توسعه پایدار تجاری شکل بگیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: