اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۳۵۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - 04 October 2023
معاون وزیر نیرو مراسم رونمایی سامانه اطلاعات منابع انسانی وزارت نیرو
معاون وزیر نیرو از سامانه اطلاعات منابع انسانی وزارت نیرو را گام نخست ساماندهی منابع انسانی در صنعت آب و برق برشمرد و افزود: این سامانه باید در ادامه به درگاه اصلی صدور مجوز جذب نیروی انسانی و تبدیل وضعیت نیروی انسانی تبدیل شود.
بهره برداری از «ساما» گام نخست ساماندهی منابع انسانی در صنعت آب و برق استبه گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "مریم کارگر نجفی امروز، چهارشنبه در آئین رونمایی از «ساما» سامانه اطلاعات منابع انسانی وزارت نیرو، گفت: نظارت بر امور و فعالیت‌ها به عنوان رکن اصلی، نیازمند دارا بودن آمار و اطلاعات دقیق و به روز است.

معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزیر نیرو افزود: به روز و دقیق بودن آمار در دنیایی که به صورت لحظه‌ای شاهد رشد علم و فناوری در آن هستیم، ایجاد چنین سامانه‌ای را به منظور ثبت اطلاعات درست، دقیق و به روز ضروری می‌کند.

وی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی پرسنل خدوم صنعت آب و برق در بخش‌های مختلف از جمله نیروگاه‌ها، آب و فاضلاب، توزیع برق و دیگر بخش‌ها، افزود: این امر اهمیت ثبت اطلاعات پرسنل را در همه بخش‌ها در یک سامانه جامع دوچندان می‌کند.

کارگرنجفی بهره برداری از  سامانه اطلاعات منابع انسانی وزارت نیرو را گام نخست ساماندهی منابع انسانی در صنعت آب و برق برشمرد و افزود: این سامانه باید در ادامه به درگاه اصلی صدور مجوز جذب نیروی انسانی و تبدیل وضعیت نیروی انسانی تبدیل شود.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: لازم است نهادهای نظارتی داخلی صنعت آب و برق به منظور انجام بررسی‌های لازم دسترسی کافی به اطلاعات این سامانه را داشته باشند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های آتی به ویژه در حوزه ساختار در «ساما» پیش‌بینی شده است، راه‌اندازی این سامانه را جزو اقدامات دشوار خواند که با پیشبرد آن به واسطه روحیه جهادی و مشارکت گروهی، نتیجه آن در بلند مدت مشاهده می‌شود.

98.8 درصد کل داده‌های وزارت نیرو مربوط به اسفند 1401 در این سامانه به ثبت رسیده

همچنین "آزرم دهستاني منفرد" به تشریح این سامانه پرداخت و مرجعیت داده‌ای در برنامه‌ریزی‌های حوزه منابع انسانی را هدف اصلی ایجاد و راه‌اندازی «ساما» برشمرد و گفت: تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری مرتبط با حوزه منابع انسانی، مرجع پیاده‌سازی فرآیندهای حاکمیتی (نظیر صدور مجوز بکارگیری نیروی انسانی، ماژول‌های مدیران، ساختار ...)، داشبورد مدیریتی برخط (به صورت از بالا به پایین و چند سطحی: از ستاد به شرکت‌های مادرتخصصی و از شرکت‌های مادرتخصصی به شرکت‌های زیرمجموعه و از شرکت‌های زیرمجموعه به سطح یکایک افراد)، امکان تهیه گزارشات متنوع مدیریتی از وضعیت کارکنان صنعت آب و برق (از سطح شرکت‌های زیرمجموعه تا سطح دستگاهی)، رصد، پالایش و صحت سنجی داده‌های نیروی انسانی در سامانه‌های عملیاتی شرکت‌های زیرمجموعه و ایجاد مخزن دانشی از مستندات، دستورالعمل‌ها، قوانین و مقررات نیروی انسانی از دیگر اهداف راه‌اندازی این سامانه است.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت نیرو، داده‌های نیروی انسانی، صدور شناسه به کارگیری و صدور مجوز به کارگیری را اجزای سامانه اطلاعات منابع انسانی وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: ذخیره و نگهداری داده در بستر نرم‌افزاری و معماری پیاده‌سازی از مشخصات فنی این سامانه است.

وی در ادامه ضمن تشریح روند اجرایی سامانه و آخرین وضعیت کارکرد ساما ادامه داد: در حوزه دریافت داده‌ها تاکنون 104 فیلد اطلاعاتی (در حال حاضر) از تمامی کارکنان وزارت نیرو و شرکت‌ها ثبت، در حوزه بررسی و اعتبارسنجی برحسب قوانین ابلاغی، بررسی فرمتی و بررسی منطقی تاکید و در حوزه اعلام نتایج اعتبارسنجی، داده‌های معتبر، داده‌های نامعتبر و جزئیات خطاها لحاظ شده است.

دهستاني منفرد با بیان اینکه تاکنون 98.8 درصد کل داده‌های وزارت نیرو مربوط به اسفند 1401 در این سامانه به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: پیاده‌سازی فرآیندهای حاکمیتی حوزه منابع انسانی داخل سامانه، توسعه داشبوردها و گزارشات، فراهم کردن دسترسی برای همه کارکنان صنعت آب و برق جهت مشاهده اطلاعات و افزودن فیلدهای جدید جهت پایش بهینه‌تر و وضعیت همکاران صنعت آب و برق از جمله برنامه‌های آتی است.

"محمد شهرابي فراهاني" مديركل دفتر سرمايه انساني وزارت نیرو نیز ضمن اشاره به ویژگی و خصوصیات این سامانه، گفت: اطلاعات همه افرادی که در صنعت آب و برق مشغول فعالیت هستند در سامانه ثبت می‌شود.

وی یادآور شد: فرآیند صدور مجوز بکارگیری نیروی انسانی در ساما دیده شده و لازم است اطلاعات سال 1401 به صورت 100 درصد تکمیل شود تا امکان گزارش گیری مطلوب فراهم شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: