اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - 01 October 2023
رئیس جمهور:
رئیس جمهور با بیان اینکه گزینه تسلیم و سازش از روی میز برداشته شده است،گفت: عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سیرقهقرایی و شاخص ارتجاع است.
گزینه تسلیم و سازش از روی میز برداشته شدبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، سخنرانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این آئین آغاز شد و قرار است با حضور وی از ۱۵ کتاب در حوزه وحدت رونمایی شود.

رئیس جمهور در ابتدای این سخنرانی یاد خاطره همه کسانی که تفکر تقریب مذاهب را در جهان اسلام دنبال می‌کردند گرامی داشت و از دبیرکل مجمع جهانی تقریب تقدیر کرد.

وی ادامه داد: امروز موضوع وحدت بسیار اهمیت دارد، اهمیت وحدت روز به روز در عالم اسلام افزایش یافته و مورد تاکید است، توجه به وحدت یک نگاه مقطعی نیست بلکه یک منظومه فکری با محوریت حق است. وحدت امروز به معنای وحدت در مذاهب و یا جغرافیا نیست، بلکه اتحاد و انسجام برای حفظ منافع امت اسلامی است.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: تمام اندیشه ما باید برای حفظ منافع امت اسلامی و ارتقای منافع باشد، امت با ریشه لغوی که دارد مجموعه‌ای دارای یک هدف و یک مقصد است، سیر به سوی حق است، خدایی شدن و خدا را در همه سطوح و ابعاد زندگی دیدن و قانون خدا را اجرا کردن و فقط او را پرستیدن و سخن او را عمل کردن است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در این میدان صفات رسول‌الله (ص) به عنوان بهترین خلق خدا که جلوه همه خوبی‌های عالم است، جلوه اخلاق و صبر است، تاکید کرد: برترین و بهترین مدالی که خداوند به رسولش می‌دهد شرح صدر است. موفقیت ماموریت رسول خدا در پرتو شرح صدر او است. او جلوه صبر، ایمان و مجاهدت در راه خدا است و او الگو برای همه بشریت است.

آیت‌الله رئیسی گفت: بهترین الگو برای انسان معاصر رسول گرامی اسلام است با همه صفات عالی که خداوند به او مرحمت کرده است. اگر به او و سخنان و سیره و سلوک او توجه نشود آنچنانی که در آیه شریفه آمده است که در چهره آنها آثار بندگی و سجده در محضر مقدس پروردگار متعال باشد اما می‌توان برداشت کرد که سلوک و زندگی آنها، جلوه زندگی اهل حق و پیروی از رسول گرامی باشد.

رئیسی با طرح این سوال که شاخص عقب گرد در امت اسلامی چیست؟ شاخص سیر قهقرایی چیست؟ گفت: به گفته پیامبر اسلام اگر از بیگانگان و کفار پیروی کردید، رمز عقبگرد و ارتجاع شماست، پیامبر می فرماید مولای شما خداست و او ناصر شماست.

رمز پیروزی مسلمانان در طول تاریخ وحدت و انسجام با محوریت قرآن و رسول است

وی تصریح کرد: رمز پیروزی مسلمانان در طول تاریخ وحدت وانسجام آن ها به محوریت قران و رسول بوده است نگاه به بیگانگان و برآورده کردن خواست آنان سیر قهقرایی را به دنبال دارد. امروز نظام سلطه می داند مهمترین سد در برابر او امت اسلامی است.

رئیس جمهور ادامه داد: امت اسلامی مجموعه‌ای دارای باور نسبت به خدا و نبی و باور نسبت به معاد هستند که گرد هم آمده اند و دارای مقصد واحدی هستند و این‌ها در زندگی خود معتقد به حرکت و پویایی هستند نه ایستایی و توقف، اینها توقف و ایستایی را مرگ خود می‌دانند و همواره معتقد به حرکت، پویایی و سیر الی الله و توجه به مظاهر عالی انسانی در زندگی و در تمام سطوح ارتباطاتشان هستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: شاخص مهم برای اینکه بدانیم دشمن به دنبال چیست این است که بدانیم، دشمن نمی خواهد امت اسلامی وحدت و انسجام داشته باشد امروز هر کس با قلم، گام ها و ظرفیتش در جهت انسجام و وحدت حرکت کند در جهت راهبرد اسلام است و اگر با قلم و گاهم هایش در جهت تفرقه تلاش کند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه توجه به آزادی قدس شریف و فلسطین مهمترین شاخص امت اسلامی در وحدت است ، اظهار داشت: به دنبال عادی سازی روابط بودن با رژیم صهیونیستی شاخص در سیر ارتجاعی و قهقرایی برای هر دولتی است.چون خواست بیگانگان است این سیر قهقرایی است.راه مقابله با دشمن سازش و تسلیم نیست بلکه ایستادگی و مقاومت است که دولت را وادار به عقب نشینی می کند، گزینه تسلیم و سازش از روی میز برداشته شده است، گزینه سازش به هیچ عنوان روی میز نیست، گزینه مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن جواب داده و دشمن را وادار به عقب نشینی کرده و خواهد کرد.

رئیسی تاکید کرد:راهبرد وحدت امروز می تواند امت اسلامی را در برابر دشمن تقویت کند و در برابر جنگ ترکیبی دشمن راهکار وحدت و انسجام است این نشست نشستی ضد صهیونیستی و ضد نظام سلطه است.

امت اسلامی در مقابل جریان تکفیری باید انسجام داشته باشند

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه این نشست اگرچه هر سال تکرار می‌شود اما هر سال یک پیام و یک سخن و با نگاه به مسائل مستحدثه در جهان اسلام دارد، افزود: مسائلی همچون آنچه از حرکت‌های تکفیری، جنایت‌های هولناک در مساجد و در مراکز مذهبی انجام می‌شود، انفجار در پاکستان و افغانستان و به خاک و خون کشیدن مردم و جنایت دست‌نشاندگان آمریکایی و رژیم صهیونیستی در جای جای کشورهای اسلامی، انسجام امت اسلامی را در مقابل جریان تکفیری ایجاب می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به برکات برگزاری نشست هایی از جمله کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: اولین برکت این است که ادراک مشترکی نسبت به بایسته‌های جهان اسلام بین دغدغه‌مندان به وجود آورده است.

آیت الله رئیسی خطاب به حاضران کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه ادراک و نگاه مشترک همه شما و ادراک همه علما و اندیشمندان بر تقریب و نفرت از تکفیر است، گفت: نگاه مشترک همه شما امروز با همین نشست‌ها به وجود آمده و آن این است که راه مقابله با دشمن تسلیم و سازش نیست بلکه ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمن است.

وی با تاکید بر اینکه آنچه دشمن را وادار به عقب نشینی می‌کند تسلیم و سازش با او نیست بلکه مقاومت و ایستادگی است، اضافه کرد: گزینه تسلیم و سازش امروز از روی میز برداشته شده است، دیگر سخن هیچ دغدغه‌مندی در فلسطین و لبنان در مناطق مختلف، تسلیم نیست، گزینه سازش به هیچ عنوان روی میز نیست، گزینه برای همه مجاهدین به صورت یکپارچه در سرزمین‌های اشغالی و در جهان اسلام گزینه‌ای است که جواب داده است و آن هم گزینه مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن است.

رئیس جمهور بیان کرد: دشمن در همه عرصه‌ها بسیار تلاش کرد و به تعبیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی دشمن خواست و نتوانست، اما ما خواستیم و توانستیم. در عرصه‌های مختلف منطقه جایگاه دشمن و جایگاه حرکت مجاهدان و انسان‌های با اراده را ببینید در سوریه، یمن، افغانستان، عراق و در همه مناطق و در فلسطین، امروز در فلسطین ابتکار عمل و خلاقیت به دست مجاهدان است. تا دیروز پشت میز می‌نشستند و به عنوان سازمان‌های آزادی بخش قراردادهای کمپ دیوید، شرم و شیخ و اسلو امضا می‌کردند که البته دشمن به هیچ کدام از این قراردادها پایبند نبود.

وی با تاکید بر اینکه آنچه دشمن را وادار به عقب نشینی می‌کند تسلیم و سازش با او نیست بلکه مقاومت و ایستادگی است، اضافه کرد: گزینه تسلیم و سازش امروز از روی میز برداشته شده است، دیگر سخن هیچ دغدغه‌مندی در فلسطین و لبنان در مناطق مختلف، تسلیم نیست.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: اما امروز ابتکار عمل در میدان به دست مجاهدان فلسطینی است و این نیست مگر در پرتو وحدت امت اسلامی و وحدت و انسجام در گروه‌های فلسطینی. راهبردی که امروز می‌تواند امت اسلامی را تقویت کند تا در مقابل دشمن ایستادگی کنند.

وی گفت: در مقابل جنگ ترکیبی دشمن، جنگ رسانه‌ای، جنگ روانی، جنگ اقتصادی  و جنگ سیاسی راهکار، وحدت و انسجام است و برای شما حضرات علما و کسانی که در جهان اسلام صاحب تریبون و اثرگذار هستید تنها راه جهاد تبیین، روشنگری در فضای رسانه‌ای و امپراتوری رسانه‌ای دشمن است که می‌خواهد ادراکات را شکل بدهد و در ذهن‌ها تشویش ایجاد کند.

رئیس جمهور یادآورشد: این روشنگری می‌تواند جوانان را به عنوان سرمایه‌های امت اسلامی در صحنه حفظ کند و این بسیار اهمیت دارد.

با نگاه تقریبی و انسجام بخش خود را برای نظم نوین جهانی آماده کنید

آیت الله رئیسی خطاب به علما و اندیشمندان شرکت کننده در این کنفرانس گفت: با نگاه تقریبی، انسجام بخش و وحدت بخش، خود را برای ایفای نقش مهم در نظم نوین جهانی آماده کنید، مسلمانان و جهان اسلام باید در نظم نوین و برهم ریختن نظم ناعادلانه فعلی و ایجاد نظم عادلانه در جهان خود را پیدا کنند این بسیار اهمیت دارد، نظمی که بر پایه عدالت شکل بگیرد چراکه جایگاه جهان اسلام و امت اسلامی در این نظم نوین جهانی جایگاه بسیار مهم و حساسی است.

وی بیان کرد: این اجلاس و این نشست، نشستی باعظمت است، نشست وحدت‌بخش و ضد صهیونیستی و ضدامپریالیستی و ضد نظام سلطه است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز ما معتقدیم به برکت خون شهیدان امت اسلامی، خودیابی تاریخی در جهان اسلام پیدا شده است و همواره همگان معتقد به امنیت، صلح، آسایش و رفاه امت اسلامی و تلاش در جهت یافتن پیشرفت در همه سطوح و همه حوزه‌ها هستند و این وحدت و انسجام بسیار اثربخش است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه جهان اسلام جهان قدرتمندی است از یک سو اهرم‌های اقتصادی و موقعیت جغرافیایی بسیار با اهمیت و از سوی دیگر سابقه غنی و تاریخی دارد و برای ایفای نقش جهانی آماده است.

وی عنوان کرد: ما به برکت ندای وحدت‌بخش امام عظیم‌الشأن‌مان و پرچمی که امروز رهبری فرزانه انقلاب اسلامی به اهتزاز درآورده است، همه را به وحدت و انسجام دعوت کرده است و راه سعادت را برای امت اسلامی حفظ وحدت و انسجام می‌داند و همواره تاکید به ارتباط با همسایگان و کشورهای مسلمان دارد.

آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی سیاسی و کار ارتباطات در همه حوزه‌ها چه دیپلماسی فردی و چه دیپلماسی در سطح سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بسیار اهمیت دارد و جمع حاضر علما و فرهیختگان در حوزه دیپلماسی فرهنگی بسیار می‌توانند اثربخش باشند و این ارتباط که آسیا را با آفریقا و آفریقا را با اروپا و کشورهای مختلف را با هم مرتبط کند، بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهور افزود: امروز در این اجتماع که فرهیختگان و اندیشمندان از همه کشورهای اسلامی حضور پیدا کرده‌اند و قرار است در نشستی با همفکری، همگرایی و هم‌اندیشی هدف مشترک را برای وحدت اسلامی دنبال کنند. یقین بدانید این نگاه و حرکت، حرکتی است که می‌تواند راه سعادت را برای امت اسلامی رو به روز هموارتر کند. 

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: آنچه شهدای عالیقدر ما مانند شهید سلیمانی و المهندس و دیگر شهیدان در جای جای کشورهای اسلامی انجام دادند، رسالت سنگینی را بر عهده ما گذاشته است. اگر خوب توجه کنیم پیام شهیدان شهیدان همواره طنین افکن است و از ما انسجام، وحدت، ایستادگی و مقاومت در راه هدف و امید به آینده را می‌خواهند.

امت اسلامی تمامی محاسبات دشمن را به هم ریخته است

رئیسی خاطرنشان کرد: دشمن می‌خواهد امت اسلامی را نسبت به آینده مایوس کند و بگوید آنچه که من بخواهم و آنچه که من اراده کنم، اما امت اسلامی این محاسبه را به هم ریخته و می‌خواهد اثبات کند که ما عبد خدا هستیم، ما پیرو رسول خدا هستیم، ما گوش شنوا برای شنیدن پیام شهیدان هستیم و بنا است در همین مسیر نورانی گام برداریم.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: یقین می‌دانیم که آنچه بیگانگان در یک حرکت زنجیره‌ای انجام می‌دهند اعم از توهین به مقدسات و قرآن شریف، توهین به شخصیت عالی نبی مکرم اسلام و اولیای دین و آنچه گروه‌های تکفیری برای قتل و جنایت در جهان اسلام و کشورهای اسلامی به راه انداخته‌اند و افراد دست نشانده را در همه جای عالم به عنوان دولت‌ها و ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی را به خدمت گرفته اند و همه اقداماتی که دشمن امروز در امپراطوری رسانه‌ای و خبری انجام می‌دهد ، همه اینها حلقه‌های یک زنجیر برای متوقف کردن امت اسلامی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امت اسلامی در جای جای کشورهای اسلامی اثبات کرده که ما اهل ایستادگی و مقاومت هستیم، ما دشمن‌شناس و دشمن‌ستیز هستیم، افزود: امید است که این نشست باشکوه با حضور فرهیختگان، علما و دانشمندان و با هم‌اندیشی و همفکری بتواند مسیر نورانی وحدت و انسجام امت اسلامی را طی کند و در این راه گام‌های بهتر از قبل را بردارد.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی به منظور دستیابی به وحدت اسلامی، تشکیل امت واحده در جهان اسلام، حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

سال گذشته شاهد برگزاری سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور ۲۰۰ اندیشمند از ۶۰ کشور و ۱۰۰ شخصیت سیاسی و فرهنگی داخلی با شعار «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام؛ راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی» بودیم و کنفرانس هایی نیز در طول سال به صورت منطقه ای در استان های گلستان، سیستان و بلوچستان، خراسان و کردستان و همچنین کنفرانس هایی در سطح برخی کشورهای منطقه برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: