اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۳۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - 30 September 2023
اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق اعم از طرح پاداش صرفه‌جویی مشترکان خانگی، تغییر ساعت کار ادارات و همچنین توسعه ساخت نیروگاه‌ها اعم از خودتامین صنایع و غیر از آن با یک هدف واحد صورت گرفت و آن کاهش ناترازی برق با هدف رشد و رونق تولید کشور بوده است. تدابیری که با شیبی تدریجی و صعودی رو به پیشرفت است.
احداث نیروگاه‌های خودتامین صنعت؛ تضمین تولید در سایه برق پایداربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،با توجه به اینکه برای مدیریت مصرف برق به خصوص در فصل گرما و در شرایط اوج بار مصرف راهکار و الگوی مشخص و مشترکی میان کشورها رایج نیست، هریک از کشورها برای ایجاد تعادل در مصرف برق برنامه ویژه خود را دارند.

با در نظر گرفتن این مساله که رشد اقتصادی با توسعه صنعت برق و رشد تولید در ارتباط مستقیم قرار دارد، وزارت نیرو با آغاز فعالیت دولت سیزدهم در کنار مدیریت مصرف برق در بخش خانگی و اجرای طرح‌هایی نظیر طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی و نیز تغییر ساعت کار ادارات تلاش کرد میزان مصرف را در این دو بخش را کنترل و مدیریت کند و برق مازاد را به منظور توسعه فعالیت صنایع به این بخش تزریق کند. تدابیری که اثربخش بود و امسال میزان انرژی تحویلی به صنایع کشور از میزان مصرف بخش خانگی برای نخستین بار طی ۳ دهه اخیر پیشی گرفت.

در همین راستا راهکارهای دیگری نیز برای فراهم‌سازی شرایط توسعه فعالیت صنایع در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت که می‌توان به ساخت نیروگاه‌های خودتامین توسط صنایع بزرگ‌کشور اشاره کرد.

بنا بر این گزارش 19 مهر سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه احداث حداقل 10 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید از طریق صنایع بین وزارتخانه نیرو و صمت مبادله شد. سرمایه‌گذاری این بخش توسط سرمایه‌گذاران صنعتی و معدنی کشور انجام می‌شود که شامل صنایع تولید فولاد، مس و آلومینیوم است. بر این اساس، طرح احداث 10 هزارمگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی در 14 پروژه و با هدف تامین برق پایدار و مستمر برای این صنایع معدنی انجام می شود و بر اساس حکم قانون مانع زدایی از صنعت برق صنایع مکلف بوده و می‌توانند می‌توانند خودشان برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

سخنگوی صنعت برق کشور در این رابطه ضمن ارزیابی مثبت روند اجرا و پیشبرد احداث 10 هزار نیروگاه توسط صنایع، عنوان کرد: «این امر از ابتدای دولت سیزدهم در دستورکار قرار گرفت و تاکنون عملیات اجرایی ساخت 5000 مگاوات توسط صنایع آغاز شده است.بر اساس مفاد تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و وزارت صمت، مقرر شده است که احداث نیروگاه‌ها توسط صنایع در راستای رفع محدودیت مدیریت مصرف در تابستان اجرایی شود.

رجبی مشهدی با بیان اینکه نخستین واحد نیروگاهی در نیروگاه قدس سمنان با ظرفیت 183 مگاوات راه‌اندازی شده است، گفت: صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه کرده‌اند در طی دوره تابستان معاف از برنامه مدیریت مصرف می‌شوند و بدون محدودیت انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.بر این اساس برق پایدار برای صنایع مورد نظر فراهم می‌شود و چنانچه صنایع با تولید برق مازاد روبرو شوند این امکان را خواهند داشت تا برق مازاد خود را در اختیار سایر صنایع قرار دهند.»
این گزارش حاکی است بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال‌جاری 1500 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی صنایع کشور افزوده می‌شود و برنامه اساسی این است که صنایع بزرگ به صورت مستقل از شبکه، برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

همچنین در همین راستا"سید زمان حسینی"مجری طرح احداث نیروگاه توسط صنایع معدنی گفت: انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال‌جاری 1500 مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های صنایع کشور افزوده شود؛ احداث این میزان نیروگاه با گذشت یک سال و نیم از زمان انعقاد تفاهم‌نامه یک رکورد محسوب می‌شود.

"سید جواد حسینی‌کیا"عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در اویل سال جاری با اشاره به مسئله تامین برق بخش صنایع، اظهار داشت: عملکرد و رفتار دولت سیزدهم با دولت قبل در بخش تامین برق صنایع در فصل اوج‌بار قابل مقایسه نیست و تلاش‌ گسترده‌ای برای تامین پایدار برق در دستور کار قرار گرفته است.

وی در تشریح اقدامات مثبت دولت سیزدهم به منظور تامین برق صنایع گفت: رکوردزنی تاریخی در ساخت نیروگاه طی یکسال، تعامل با بخش خصوصی و سندیکاهای تولید کننده به منظور کاهش آثار ناترازی و ارائه برنامه مدیریت مصرف مدون در فصل تابستان برای شهرک‌های صنعتی از جمله اقداماتی بود که زمینه افزایش تولید بخش صنعت کشور را فراهم کرد.

حسینی‌کیا گفت: بر اساس برنامه وزارت نیرو، صنایع کشور باید به سمت ساخت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر حرکت کنند، تا جزئی از برنامه رفع ناترازی برق باشند که این برنامه منطبق با زمان‌بندی تعیین شده به پیش می‌رود و گام مثبتی در این حوزه است.

رشد 19.6 درصدی تامین برق صنایع بزرگ و انرژی بر در مقایسه با سال 1400

این در حالی است که وزارت نیرو برای تامین برق صنایع در شرایط ناترازی تمام تلاش خود را به کار گرفته است. به گونه ای که در روند مدیریت مصرف برق بخش صنایع کشور 300 واحد صنعتی بزرگ و انرژی‌بر، نسبت به سال گذشته 5.5 درصد و در مقایسه با سال 1400 به میزان 19.6 درصد رشد مصرف برق را تجربه کردند که تاثیر مستقیمی در رشد تولید داشته و البته سهم بخش‌های مختلف صنعت در میزان رشد تامین برق متفاوت بوده است به طوری‌که این آمار در صنایع فلزی از جمله آلومینیوم 9 درصد، صنایع سیمانی 3.6 رصد و صنایع فولادی 1 درصد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

در همین راستا روز گذشته و همزمان با سفر رییس جمهوری به استان اصفهان، سومین واحد نیروگاهی صنایع کشور در اصفهان به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی این نیروگاه بر اساس ماده 4 قانون رفع موانع تولید و طبق برنامه اعلامی وزیر نیرو برای ساخت ۱۰ هزار مگاوات برق خود تامین توسط صنایع  از ابتدای آغاز بکار دولت سیزدهم شروع شده بود. نیروگاه فولاد مبارکه سومین واحد نیروگاهی خودتامین صنایع است که تا کنون به مرحله بهره‌برداری رسیده است و  در مجموع وزارت نیرو عملیات احداث ۵۶۰۰ مگاوات نیروگاه صنایع را در دولت سیزدهم آغاز کرده است. دو واحد نیروگاهی صنایع هم پیش از این در سمنان به بهره‌برداری رسیده است.

بهره‌برداری از نیروگاه 914 مگاواتی و دیگر نیروگاه‌های خودتامین صنایع در راستای اجرای برنامه وزارت نیرو برای احداث نیروگاه جهت تولید ۱۰ هزار مگاوات برق توسط صنایع اجرا می‌شود، برنامه‌ای که به موجب ماده 4 قانون رفع موانع تولید در دستور کار قرار گرفت تا بخش قابل توجهی از ناترازی در صنعت برق کشور را بر طرف کند.

​شایان ذکر است بر اساس قانون چنانچه صنایع انرژی بر به تکالیف قانونی خود برای احداث نیروگاه عمل نکنند، در ایام اوج بار مصرف برق در اولویت دریافت برق قرار نمی‌گیرند.

بر این اساس امید می‌رود تا پایان دولت سیزدهم فشار مصارف بالای صنایع انرژی بر از شبکه برق کشور برداشته شد و تامین برق در تمامی بخش ها به وضعیت مطلوبی برسد.













نام:
ایمیل:
* نظر: