اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - 25 September 2023
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم:
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با بیان اینکه کمیسیون تلفیق به دنبال ثبات و رشد اقتصادی و مردمی سازی اقتصاد در برنامه هفتم بود، گفت: برخلاف ادعاهای رسانه ای شاکله لایحه دولت در برنامه هفتم حفظ شده است.
به دنبال ثبات و رشد اقتصادی و مردمی سازی اقتصاد در برنامه هفتم بودبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، محسن زنگنه در نشست علنی امروز (دوشنبه، 3 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک هفته دفاع مقدس عنوان کرد: گزارش کمیسیون تلفیق برنامه با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی، مرکز پژوهش ها، دیوان محاسبات و کار شبانه روزی نمایندگان بررسی و به تصویب رسید و اینک خدمت صحن علنی مجلس تقدیم شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس با بیان اینکه آنچه در بیان ویژگی های گزارش کمیسیون مطرح می شود با آنچه واقعیت دارد، متفاوت است، افزود: وقتی بحث های کمیسیون به رسانه ها کشیده شد گاهی اوقات اختلافات در رسانه ها بزرگ تر از آن چیزی است که در واقعیت وجود دارد.

وی ادامه داد: در خصوص شاکله برنامه هفتم باید عرض کنم برخلاف موارد مطرح شده جداول در ابتدای هر فصل نماینگر مسیری است که ما در آن فصل طی کرده ایم لذا جداول یک تا 6 برنامه که بیانگر رشد اقتصادی، اشتغال، مالیات، اصلاح ساختار بودجه و صندوق های بازنشستگی است هیچ گونه تغییری نکرده است.

زنگنه اضافه کرد: جدول شماره 7 که متعلق به کمیسیون کشاورزی است اصل جدول تصویب شده و مواردی را نمایندگان به عنوان شاخص های حوزه کشاورزی اضافه کردند. جدول شماره 8 در خصوص آب هیچ تغییری نداشته و جداول 9 و 10 تغییرات جزئی برای بهینه سازی داشته است.

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: در مباحث مربوط به طرح های پیشران در جدول 11 موارد حفظ شده، برخی صنایع مثل آلومینیوم که به آن توجهی نشده بود اضافه شده است. همچنین جدول 12 عینا پیشنهاد دولت تصویب شده است ضمن اینکه دسترسی به مسکن از 7 به 12 سال افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص جدول 13 که درباره ترانزیت است، گفت: در این جدول نیز نسبت به ارزش افزوده دریا به جی دی پی از 3 برابر به یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده و احداث 3 هزار و 200 کیلومتر راه آهن حفظ شده و فقط در جدول سهم بندی انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم افزود: جدول 15 نیز که در حوزه سلامت بوده حفظ شده و کمیسیون تلفیق فقط برخی شاخص ها مانند دیابت، چربی خون، ناباروری و ... را به آن اضافه کرده است حتی تعداد پزشکان به ازای هر هزار نفر از 2.3 به 2 کاهش پیدا کرده است.

وی با یادآوری اینکه لایحه در حوزه فرهنگ نواقصی داشت، عنوان کرد: برخی نواقص در حوزه فرهنگ از عدد به درصد تغییر پیدا کرد. در جدول 17 که درباره زن و خانواده است نیز این مورد وجود داشت.

زنگنه تصریح کرد: بنابراین برخلاف آن چیزی که بیان می شود شاکله برنامه هفتم کاملا حفظ شده و همه این موارد با همکاری دولت و مجلس بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: تغییراتی که مجلس در حوزه های اقتصادی داده عموما 3 هدف را دنبال کرده که هدف اول ثبات اقتصادی است. کمیسیون تلفیق هرجایی که تشخیص داده ممکن است باعث بی ثباتی بر تورم در اقتصاد شود را اصلاح کرده و مهم ترین آن ها در سنجه های صندوق های بازنشستگی و بانکداری به معنای نظارت بر خلق نقدینگی و دادن مسئولیت در کنار اختیارات برای حفظ ارزش پولی بوده که مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: هدف دیگر کمیسیون تلفیق رشد اقتصادی بوده که اگر می خواهیم به رشد اقتصادی 8 درصدی برسیم کمیسیون تلفیق با نگاه رفع موانع به لایحه دولت نگاه و سعی کردند موانع تحقق رشد 8 درصدی برداشته شود.

زنگنه تاکید کرد: مردمی سازی اقتصاد دیگر هدف کمیسیون تلفیق بوده که تلاش شده واگذاری امور به صندوق توسعه نباید انجام گیرد بلکه شرکت های تعاونی و خصوصی باید اموری مانند واگذاری میادین مشترک را برعهده بگیرند. ما به دولت تکلیف کردیم مجاز به انجام هزینه نیست و در حوزه های آبخیزداری و ریلی و آزادراه ها و طرح های تملک دارایی سرمایه ای تصریح کردیم که دولت باید همه طرح های انتفاعی را با مشارکت بخش خصوصی و عمومی انجام دهد.

وی اضافه کرد: حتی دولت مکلف شد در زمینه مدیریت مراکز ورزشی و فرهنگی از تشکل ها استفاده کند.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس تاکید کرد: صندوق های بازنشستگی و شرکت های دولتی باید از بنگاه داری خارج شوند و تصور می کنم نکات مثبت بسیار بزرگی در کمیسیون تلفیق اتفاق افتاده و حتی در زمینه توقف ربح مرکب مواردی داشتیم که کاملا قابل دفاع است. امیدواریم با همکاری و درایت نمایندگان کلیات مورد پذیرش صحن قرار گیرد و موارد دیگر در جزئیات مورد رسیدگی قرار گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: