اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - 22 September 2023
قالیباف در مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس:
رئیس مجلس گفت: خلیج فارس و تنگه هرمز که یکی از تنگه‌های مهم و راهبردی مخصوصاً در عرصه انرژی در دنیا است و در میان دریای عمان و خلیج فارس هستیم لذا باید تأکید کنم که یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌هایی که ما برای قوی شدن ایران عزیز باید به آن توجه کنیم و یکی از مهمترین دستورات برای پیشرفت، تمرکز بر تمدن سازی دریاپایه است.
تمرکز بر تمدن‌سازی دریاپایه فرصت بزرگ‌ پیشرفت‌‌ برای قوی شدن ایران استبه گزارش عصرپرس، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رژه نیروهای مسلح که صبح امروز (جمعه، 31شهریور ماه 1402) به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در بندرعباس برگزار شد، ضمن تبریک ماه ربیع‌الاول و میلاد با سعادت نبی‌اکرم(ص) به رزمندگان نیروهای مسلح اعم از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و بسیجیان قهرمان و دریادل، گفت: امروز ما در سایه مکتب اهل بیت(ع) و نظام جمهوری اسلامی قرار داریم و باید یاد کنیم از شهدای گرانقدر دوران دفاع مقدس، مدافعان حرم و به ویژه از شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در خلیج نیلگون همیشه فارس در مبارزه با رژیم بعثی صدام و در نبرد ناوچه پیکان در راه مبارزه با نظام استکباری آمریکا در دوران دفاع مقدس از سرزمین و اقتصاد کشور، افتخار آفریدند.

پیروزی‌ در دوران دفاع مقدس از معجزات انقلاب اسلامی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: همچنین همینجا پیمان مجددی با امام شهدا و شهدا می‌بیندیم که بر پایه مبانی و اصول انقلاب اسلامی در خدمت مردم و رهبری معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا برای تحقق آرمان های امام(ره) و شهدا، بوده و خواهیم بود.

وی در ادامه پیروزی در دوران دفاع مقدس را از معجزات انقلاب اسلامی دانست و افزود: این پیروزی از آن جهت معجزه است که در آغاز جنگ تحمیلی، آن هم در سال‌های اول پیروزی انقلاب و علیرغم نبود آمادگی و انسجام لازم، دشمنی همه جانبه و یکپارچگی در ابرقدرت‌های آن زمان و در رأس آن آمریکا و شوروی علیه جمهوری اسلامی وجود داشت و تنها نقطه اتفاق نظر این دو ابرقدرت در آن مقطع مبارزه با انقلاب اسلامی و تجاوز به ایران عزیز بود.

حضور مردم و اراده ملی مبتنی بر سنت‌ها و باورهای الهی رمز موفقیت ما است

قالیباف ادامه داد: پیروزی در دفاع مقدس شبیه یک معجزه بود و همچنان که کسی فکر نمی‌کرد انقلاب اسلامی به پیروزی برسد، در دوران دفاع مقدس نیز کسی فکر نمی‌کرد که ما به موفقیت در این عرصه و میدان برسیم ولی دو رکن مهم اراده و حضور مردم و بسیجیان قهرمان و فرماندهی امام راحل(ره) از یک طرف و دوم امکان حرکت مبتنی بر سنت‌های الهی باعث موفقیت و پیروزی شد یعنی اراده ملی و مردمی مبتنی بر محاسبات الهی رمز پیروزی ما در دوران دفاع مقدس بود.

رئیس قوه مقننه گردهمایی هرساله در 31 شهریور ماه به یاد آغاز دفاع مقدس را درس بزرگی برای همگان دانست و عنوان کرد: نیروهای مسلح جوان و عزیزانی که در دوران دفاع مقدس نبودند و شاید درک دقیقی از آن زمان نداشتند، نیازمند این یادآوری هستند که بدانیم مبانی این موفقیت چه بود؟ رمز موفقیت ما دو نکته «حضور مردم» و «اراده ملی مبتنی بر سنت‌ها و باورهای الهی» بود که صرفاً مختص آن زمان و جنگ با رژیم بعثی نیست و این سنت الهی برای همه دوران است.

تردید و سُست شدن در اصول و اعتقاد به مبانی الهی نخستین دشمن درونی ما است

وی در ادامه با بیان اینکه سنت‌های الهی تبدیل و تحویل نمی‌شوند و همواره ثابت هستند، اظهار داشت: این ما هستیم که باید بر این مدار حرکت کنیم؛ خواه جنگ ما جنگ سخت، جنگ نرم و یا جنگ ترکیبی و شناختی با آمریکا، رژیم صهیونیستی و یا با هر آنکه مخالف سنت‌های الهی و مبانی انقلاب اسلامی که مبتنی بر سنت‌های الهی است، باشد و اگر در این مسیر و بر این باور حرکت کنیم، خداوند به ما وعده پیروزی داده همچنان که در دوران دفاع مقدس آن را با همه وجود در همه میدان‌ها احساس کردیم و این ما هستیم که باید انتخاب کنیم.

قالیباف با بیان اینکه ما در کنار دشمنان ظالمی که در بیرون از کشور بوده و در مقابل ما ایستاده و توطئه می‌کنند، دشمنان درونی هم داریم که باید به آن توجه کنیم، یادآور شد: نخستین دشمن درونی ما این است که از اصول و باورهای خود دست برداشته و در اعتقاد به مبانی الهی خود مردد و سست شویم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اضافه کرد: باید توجه کنیم که اگر تحولی که فرماندهی معظم کل قوا بارها بر آن تأکید کردند را رها کنیم با مشکل مواجه می‌شویم؛ پس باید مداوم در حال تحول و به دنبال خلاقیت باشیم و نباید در رفع اشکالات و ایجاد اصلاحات و اداره امور لحظه‌ای غفلت کنیم که درجا زدن و غفلت کردن، دومین دشمن درونی ماست از این رو چه در نیروهای مسلح و چه در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید به موضوع تحول و اصلاحات به نفع مردم توجه کنیم.

اختلاف بین مردم و مسئولان سومین دشمن درونی ماست

وی همچنین بر پرهیز از اختلاف افکنی تأکید کرد و گفت: چه اختلاف بین مردم با هم، چه اختلاف بین دولت و مردم و چه اختلاف بین مسئولان از دشمنان درونی ما هستند که ما را به سمت ضعف پیش می‌برند و باید از این‌ها پرهیز کنیم.

قالیباف همچنین با تأکید بر اینکه باید از سرگرم شدن به حواشی که بعضاً توسط وابستگان داخلی تحت فرمان دشمنان خارجی هستند، پرهیز کنیم، اظهار داشت: ما باید از هرگونه حاشیه‌پردازی دوری کرده و به متن بپردازیم و به خدمت به مردم توجه کرده و آن را اولویت خود قرار دهیم و دست از تحول و کارآمدی بر نداریم که امروز مهم‌ترین وظیفه ما اثبات کارآمدی دین در تمام سطوح جامعه است.

رئیس مجلس در ادامه سخنان به موضوع مهم دیگری در خصوص فرصت استفاده از ظرفیت دریاها اشاره کرد و افزود: امروز در کنار دهانه خلیج فارس و تنگه هرمز که یکی از تنگه‌های مهم و راهبردی مخصوصاً در عرصه انرژی در دنیا است و در میان دریای عمان و خلیج فارس هستیم لذا باید تأکید کنم که یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌هایی که ما برای قوی شدن ایران عزیز باید به آن توجه کنیم و یکی از مهمترین دستورات برای پیشرفت، تمرکز بر تمدن سازی دریاپایه است.

وی ادامه داد: این موضوع، فرصت بزرگی است و از تأکیدات چندین ساله فرماندهی معظم کل قوا است که باید به موضوعات دریاپایه به ویژه در ابعاد نظامی و اقتصادی توجه کنیم و بنده به سهم خود حتماً در مجلس شورای اسلامی و در آستانه تنظیم و تصویب برنامه هفتم به این امر مهم و تمدن‌ساز که می‌تواند تحول جدی و اساسی ایجاد کرده و یکی از مهم‌ترین‌‌های قوی شدن ایران اسلامی است، توجه خواهم کرد.

اولویت مشترک سران قوا و نیروهای مسلح تعیین نقشه راه برای استفاده از ظرفیت‌های تمدن‌ساز دریاپایه است

قالیباف همچنین با اشاره به این مطلب که برای استفاده از چنین فرصت مناسبی، نیازمند یک برداشت مشترک و تبیین مسیر مشترک بین همه مسئولان در بخش‌های مختلف چه در بخش سران قوا و چه نیروهای مسلح هستیم، عنوان کرد: باید به فهم مشترک در این موضوع برسیم و بدانیم این موضوع اولویت مشترک همه ما است. فهم مشترک و تعیین راهبرد، مسیر و نقشه راه، گام جدی اول و اساسی برای استفاده از این فرصت است.

خوشبختی مردم ایران در قطع اعتماد و اتکا به دست بیگانه و تکیه بر اراده ملی و مردمی است/اولویت قطعی سیاست خارجی ایران تقویت رابطه با همه کشورهای اسلامی به ویژه در منطقه خلیج فارس است

رئیس قوه مقننه یادآور شد: در سال گذشته نیز گفته شد و امسال مجددا تأکید می‌کنم که ما اینجا در کنار همسایگان و در این منطقه اسلامی تأکید داریم که خوشبختی مردم خود را در قطع اعتماد و اتکا به چشم و دست بیگانه و تکیه بر اراده ملی و مردمی می‌بینیم و تقویت رابطه با همه کشورهای اسلامی اولویت قطعی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که امروز نیز شاهد این همکاری و هماهنگی میان کشورهای اسلامی به ویژه در منطقه خلیج فارس هستیم که امیدوارم این همدلی و  همراهی در صلح پایدار و رشد و توسعه منطقه به سرانجام و نتیجه نهایی برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود از همه فرماندهان، افسران، درجه دارا، اُمرا و سربازان حاضر در این مراسم و همچنین از مردم عزیز، خونگرم و ولایتمدار استان همیشه موفق و پیروز هرمزگان تشکر و قدردانی کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: