اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۱ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - 21 September 2023
رئیسی در بازگشت از سفر به نیویورک:
رئیس جمهور اظهار داشت: در دیدارها و نشست‌های انجام شده در جریان سفر به نیویورک، ضمن تبیین مواضع و تلاش برای تامین ارزش‌ها و منافع کشور، برای طرف‌های گفتگوی خود تشریح کردیم که جمهوری اسلامی با تکیه بر دستاوردها و تاکید بر ارزش‌های خود به دنبال گسترش همکاری با همه کشورهای دنیاست.
تبیین مواضع و تامین ارزش‌ها و منافع ایران دو موضوع محوری برنامه‌های سفر به نیویورک بودبه گزارش عصرپرس، سید ابراهیم رئیسی شامگاه امروز پنجشنبه در بدو ورود به کشورمان در بازگشت از سفر ۴ روزه پرکار به نیویورک، طی یک مصاحبه خبری در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر با بیان اینکه شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل زمینه‌ای برای گسترش ارتباطات و تبین مواضع جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در نشست‌ها و برنامه‌هایی که در این سفر داشتیم دو موضوع مهم و محوری تبیین مواضع و تامین ارزش‌ها و منافع ایران اسلامی مورد توجه قرار گرفت.

رئیس جمهور ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی را در عداد منافع نظام و انقلاب اسلامی دانست و افزود: کسانی که به ارزش‌ها توجه نمی‌کنند گاهی خود را در جهت حفظ منافع دیگران قرار می‌دهند، لذا حفظ ارزش‌ها برای ما مهم است. توجه به قرآن که هویت ماست و توجه به خانواده، از مسائل مهم و بشریت امروز است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

رئیسی با اشاره به برگزاری ۲۰ نشست و دیدار با رسانه‌ها، نخبگان و سیاسیون در این سفر اظهار داشت: در دیدارهایی که با سران کشورها و سیاسیون و نخبگان داشتیم یکی از مسائل مهم مورد توجه ما توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران با دیگر کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در این دیدارها با توجه به موفقیت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران توانسته در مدت اخیر در زمینه سیاست خارجی داشته باشد، نظیر گسترش ارتباطات با همسایگان و عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، آزادسازی پول‌های بلوکه شده کشور و موضوعات دیگری که در عداد موفقیت‌های جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی محسوب می‌شود، نکته مهم برای طرف‌های دیدارها و نشست‌های ما برنامه‌های آتی جمهوری اسلامی ایران بود.

رئیسی ادامه داد: توجه آنها به این بود که برنامه آتی ما در این رابطه چیست، لذا در این رابطه در نشست‌های مختلف، آمادگی جمهوری اسلامی را برای ارتباط و کار با کشورهای مختلف جهان و سازمان‌های بین‌المللی اعلام کردیم و بحمدالله زمینه آن هم در کشور کاملا فراهم است که بتوانیم این ارتباطات و تعاملات را با کشورهای مختلف جهان به ویژه در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی داشته باشیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با توجه به پیروزی‌های بزرگ ملت ایران در عرصه‌های مختلف، به ویژه در جریان‌های سال گذشته و فائق آمدن بر توطئه‌ها و خنثی کردن جنگ ترکیبی که دشمن علیه ملت ایران به راه انداخته بود، صدای ملت ایران این بار از همه مواقع رساتر بود.

رئیسی ادامه داد: این صدای رسا به گوش کشورهای مختلف و جهانیان رسید که امروز جمهوری اسلامی مصمم‌تر از همیشه با پافشاری بر مواضع به‌حق خود در حوزه‌های مختلف مطرح مثل موضوع هسته‌ای، مثل کارهای بزرگ در علم و فناوری که در ایران صورت گرفته، ارتباطاتی که در کشور شکل گرفته با پافشاری بر این مواضع بنا دارد با همه کشورها و حوزه‌های مختلف، زیرساخت‌های اقتصادی اعم از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و در دیگر کشورهایی که آمادگی همکاری با ایران را دارند، روابط خود را گسترش دهد و در نشست‌هایی که با سران داشتیم نسبت به این موضوع کاملا تاکید شد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: مسئله مهمی که باید در اینجا به آن اشاره کنم، این است که در نشستی که با نخبگان و اصحاب رسانه داشتیم، احساس کردیم تصویری که آنها از ایران ارائه می‌دهند تصویر واقعی نیست و این مشکلی است که باید تصویری که از ایران نشان داده می‌شود تصویر واقعی باشد. اینجا وظیفه رسانه‌ها و مسئولین این است که تصویر واقعی جمهوری اسلامی ایران را به دیگران ارائه دهند که آنها دچار اشتباه محاسباتی نشوند.

رئیسی افزود: ریشه تصمیم‌گیری‌های غلط در غرب نسبت به کشور این محاسبات نادرست و تصویرهای نادرستی است که آنها از جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌کنند. اقتدار و عزت و عظمتی که ملت بزرگ ایران دارند و پیروزی‌های بزرگی که کسب کردند و پیشرفت‌های بسیاری که کشور توانسته به آنها دست پیدا کند، اینها از نظر بسیاری نامشخص است و آنها به دنبال آن هستند که یک تصویر غیرواقعی و نادرستی از جمهوری اسلامی ایران ارائه کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز وظیفه ماست که با توجه به پیشرفت‌های بسیاری که به دست آمده بتوانیم این پیشرفت‌ها را تبیین و تصویر واقعی جمهوری اسلامی را به جهان عرضه کنیم.

رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گویا این سفر سوغاتی‌هایی نیز برای ملت ایران داشته است، اظهار داشت: در این سفر با پیگیری‌های خوبی که دوستان ما در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دفتر نمایندگی ایران در نیویورک و وزارت خارجه انجام دادند، بحمدالله بخشی از میراث‌های ارزشمند ملت ایران، یعنی تعدادی از الواح دوره هخامنشی که ۸۴ سال در دست آمریکایی‌ها و در مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو مانده بود، به کشور بازگشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه ۸۴ سال قبل قرار گذاشته شد که این الواح برای سه سال در اختیار این مرکز قرار گیرد، تصریح کرد: سوال اول این است که چرا این الواح باید در اختیار آنها قرار گیرد. البته دانشمندانی که روی این الواح کار کردند ایرانی بودند که بیش از ۱۰ سال روی آنها مطالعه کردند، اما بعد از سه سال مقرر این الواح به ایران بازنگشت و بحمدالله با پیگیری‌هایی که شد این الواح که تعداد آنها بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ لوح است، امروز به کشور بازگشت و تحویل موزه‌های جمهوری اسلامی خواهد شد.

رئیسی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها باید بیش از ۸۰ سال قبل به تعهدشان برای بازگرداندن این الواح عمل می‌کردند که امتناع کردند ولی در این سفر ۳ هزار و ۵۰۰ لوح بازگردانده شد و امیدوارم باقی این الواح نیز هر چه زودتر با پیگیری‌های مسئولان به کشور بازگردد.
نام:
ایمیل:
* نظر: