اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - 18 September 2023
سرلشکر باقری:
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه تمامیت ارضی کشور ما در دفاع مقدس کاملا تثبیت شد، گفت: برای قرن‌ها کسی نمی‌تواند به راحتی درمورد جدا کردن حتی بخش کوچکی از ایران تصمیم‌گیری کند.
تمامیت ارضی ایران در دفاع مقدس تثبیت شدبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، سرلشکر پاسدار محمد باقری در همایش «دفاع مقدس و تاثیر آن بر امنیت ملی ایران و منطقه غرب آسیا» اظهار داشت: ملت ایران با رهبری امام راحل و به یاری خداوند متعال با جهاد، ایثار، ایستادگی، اتکا به خود، ابتکار و خلاقیت توانست ورق را برگرداند و دفاع مقدس شکلی درست برخلاف آن تصور پیدا کرد.

وی افزود: ۸ سال ملت ایران و نیروهای مسلح ما ایستادند، جنگیدند و نهایتاً پیروز از این میدان درآمدند. امروز که به گذشته نگاه می‌کنیم او که به ما حمله کرد چه سرنوشتی و چه وضعیتی پیدا کرد، حامیان او که امروز معترف به پشتیبانی‌ها از او هستند چه وضعیتی دارند و اینک ملت مظلوم ایران که ایستاد، به خداوند و توان خود اتکا کرد و جنگید، مقاومت و ایثار کرد چه وضعیتی دارد و چگونه با سربلندی و اقتدار مسیر خود را پیش می‌برد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: این تغییر روند و تاریخ‌سازی جدیدی که اتفاق افتاد تصویری را که از ایران در ذهن دنیا بود کاملاً تغییر داد شاید برای قرن‌ها یک ملت باید صبر کند تا چنین اتفاقی در آن سرزمین صورت بگیرد.

سرلشکر باقری عنوان کرد: شما یک روندی در منحنی ترسیم کنید و ببینید که یک ملت طی چند صد سال سیر قهقرایی طی می‌کند بیش از نیمی از سرزمینش را در جنگ‌ها از دست داده است همواره تصرف شده و مورد تجاوز قرار گرفته و ناگهان اتفاق جدیدی به نام انقلاب در آن صورت گرفته و جنگ بزرگی که بر او تحمیل شده برخلاف همه محاسبات ظاهری و دنیایی با پیروزی این ملت خاتمه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: خاکی از دست نرفته است و سربلندی بیشتر شده و این منحنی کاملاً برعکس شده است چندین قرن باید صبر کرد تا چنین اتفاقی در یک کشور صورت بگیرد. لذا دفاع مقدس یک مبدا تاریخ ساز برای ملت ایران است، تاریخ ملت ایران قبل از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی شکل دیگری دارد و بعد از آن شکل تحول یافته جدیدی پیدا کرده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: این وظیفه ما بازماندگان جنگ است که این واقعیت را در این گونه همایش‌های علمی و شکل‌های دیگر هنری برای جوانان و نسل‌های جدید تبیین کنیم تا بدانند چه اتفاقی افتاده و چه ذخیره‌ای در اختیار دارند تا بتوانند با مشکلات امروز و فردا که نسبت به مشکلات دهه اول انقلاب اسلامی مشکلات نسبتاً کوچکتری است بر مشکلاتشان غلبه کنند و امور کشور را با اقتدار پیش ببرند.

سرلشکر باقری عنوان کرد: در حوزه‌های علمیه‌ درخصوص تمام احکام فردی کار گسترده‌ای صورت گرفته بود اما در مورد مکتب دفاعی اسلام، جهاد در اسلام و احکام آن کار نشده بود. دفاع مقدس باعث شد با رهبری امام راحل و راهنمایی‌های ایشان و علمای بزرگوار، حوزه‌های علمیه وارد احکام جهاد در اسلام شوند.

وی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از علمای بزرگ و دروس خارج به مساله جهاد و دفاع پرداخته‌اند و ذخیره‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد که یک مسلمان اگر مورد تهاجم گرفت در دفاع چه احکامی دارد بخش بزرگی از احکام اسلامی در این ایام تدوین و تدریس شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: تمامیت ارضی کشور ما تثبیت شد، دیگر به این راحتی کسی هوس نمی‌کند که دست‌اندازی کند و بخواهد بخشی از این کشور را مورد تعرض قرار بدهد و یا تصرف کند. تمامیت ارضی کشور ما کاملاً در دفاع مقدس تثبیت شد و برای دهه‌ها و قرن‌ها کسی نمی تواند به راحتی درباره جدا کردن بخشی از ایران تصمیم‌گیری کند.

سرلشکر باقری تصریح کرد: ارتش ما آب دیده شد، تجربه کسب کرد، ارتش پایان جنگ با ارتش قبل از جنگ زمین تا آسمان تفاوت می‌کرد. ارتش ما در ابتدای جنگ آموزش دیده بود، سلاح را می‌شناخت و تاکتیک‌هایی بلد بود اما سطح عملیاتی و راهبردی جنگ را تجربه نکرده بود و اینها در جنگ تجربه شد، روش طرح‌ریزی و انجام عملیات و همه آنچه که در اصول جنگ خوانده بودیم و خوانده بودند در جنگ برایشان دقیقاً روشن شد و این تجربه، دستاوردی بود که برای ارتش حاصل شد.

وی ادامه داد: سپاه سازمان کوچکی بود، هیچ گونه جنبه نظامی و دفاعی نداشت سپاه هم رشد کمی ‌کرد و هم وارد صحنه نظامی شد و در پایان جنگ سپاه پاسداران دارای سازمان رزمی گسترده‌ای به همراه بسیجیان بود که تعیین‌کنندگی در جنگ داشت و نیروهای مسلح در همه ابعاد خوداتکا و خودکافی شدند.

سرلشکر باقری گفت: امروز این همه بلوا می کنند که از ایران سلاح فرستاده می شود، محور مقاومت، حزب‌الله و رزمندگان فلسطینی دیگر نیازی به ما ندارند، خودشان تسلیحات مورد نیاز خود را تولید می‌کنند. دریایی از توانمندی آنجا وجود دارد و کارشان پیش می‌رود، اینها از دستاوردهای دفاع مقدس است.

وی بیان کرد: در امروز و آینده با انواع نبردها مواجه هستیم و انواع تهدیدها را داریم اما در هیچ‌ یک از آنها، در طرح‌ریزی و اجرای عملیات ها و تدوین متون آموزشی و تربیت اساتید و دانشجویان و همرزمانمان نیازی به بیگانگان نداریم که این توانمندی و اعتماد به نفس از دفاع مقدس آغاز شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: در دنیا همه کشورها مقلد ۴ الی ۵ کشور هستند و جزوات را می‌آورند و حداکثر ترجمه می‌کنند و اساتید را می‌آورند و آموزش می‌دهند و همان حرف‌ها را برای دانشجویان بعدی تکرار می‌کنند. این در حالی است که در کلاس‌ها و دانشگاه‌های نظامی ما حرف بیگانگان تدریس نمی‌شود، تفکر و تدبیر خودمان است که تدریس می‌شود.





نام:
ایمیل:
* نظر: