اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۳ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - 12 September 2023
رئیس پژوهشگاه نیرو
رئیس پژوهشگاه نیرو ارایه طرح‌های فناورانه در صنعت آب و برق را از مسائل جدی پژوهشگاه خواند و گفت: به دنبال ایجاد یک شرکت "سوپر اسکو" هستیم که شرکت‌های خدمات آب و برق زیر چتر حمايتي آن قرار گیرند و پروژه‌های بزرگ به این شرکت‌ها واگذار شود.
طرح‌های فناورانه صنعت آب و برق از مسائل جدی پژوهشگاه نیرو استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،"مجید عمیدپور" امروز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران حوزه نیرو، شدت مصرف انرژی را در ازای تولید ناخالص ملی بالاتر دانست و افزود: باید روی بهره‌وری سیستم کار شود و وزارت نیرو و نفت نیاز دارند دیگر دستگاه‌ها به این دو وزارتخانه کمک کنند تا بهره‌وری ارتقا پیدا کند.

عمیدپور اظهار کرد: وزارتخانه‌های نیرو و نفت در حال تلاشند، اما دیگر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها اعم از صمت و جهاد کشاورزی هم باید کمک کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی جهان و کشور روی بحث تجدیدپذیرها تاکید داریم و چند هزار مگاوات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دستور کار است.

 وی در عین حال گفت: در پژوهشگاه نیرو به عنوان نهاد علم و فناوری وزارت نیرو، موضوع برق جزو مسائل جدی است.

عمیدپور خاطرنشان کرد: در تابستانی که گذشت افزایش دمایی که تجربه کردیم بی‌سابقه بوده است‌ که‌ در کنار مسئله آب بار مضاعفی را روی دوش همکاران ما گذاشت.

‌وی تاکید کرد: پژوهشگاه در تعامل با وزارت نیرو و با توجه به تاکیدهای وزیر نیرو، تلاش دارد از این شرایط نسبتا بحرانی با راه‌حل‌های علمی و طرح‌های فناورانه عبور موفق داشته و ضمن ارتقای بهره‌وری در سیستم آن را کارآمدتر کند.

رئیس پژوهشگاه نیرو افزود: بحث توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار شورای عالی انرژی بوده و مصوباتی هم اعم از افزایش ۳۰ مگاواتی در دو برنامه هفتم و هشتم توسعه داشته است.

عمیدپور در رابطه با اهمیت پساب در صنعت نیز گفت: پساب می‌تواند علاوه بر تولید برق، آب را دوباره به چرخه مصرف برگرداند و منبع انرژی ایجاد کند

وی با اشاره به اینکه این موضوع نیازمند فناوری‌های بروز است، بر اعلام آمادگی پژوهشگاه نیرو برای فعالیت در بروز رسانی فناوری‌های این مقوله تاکید کرد.

عمیدپور در پاسخ به سوالی درباره منویات مقام معظم رهبری در خصوص بهره‌وری آب و این‌که آیا پژوهشی در این باره صورت گرفته، اظهار داشت: این مسئله نشان از اهمیت بالایی دارد که دغدغه رهبری هم است. وزارت نیرو در حوزه آب و برق مسئولیت مدیریت منابع و انتقال و توزیع را دارد و در زمانی که به کارخانه و مزرعه می‌رسد از عهده وزارت نیرو خارج می‌شود. این در کنترل ما نیست و با دو وزارت جهاد کشاورزی و صمت در این ارتباط بیشترین گفت‌و‌گوها را داریم.

وی گفت: اقدام‌های خوبی در وزارت جهاد کشاورزی در اصلاح الگوی کشت صورت گرفته، اما امید است در کاهش مصرف آب جدی‌تر عمل شود و وزارت صمت نیز نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع و تولید محصولات انرژی بر اقدام کند.

رئیس پژوهشگاه نیرو افزود: مصرف ما در حوزه آب و انرژی به شدت بی‌رویه شده و این پیامدهای خیلی بدی دارد. به دنبال جلوگیری از تداوم این روند هستیم. نیاز است سرمایه‌گذاری شود و از سوی دیگر با توجه به هزینه‌های میلیارد دلاری، شرایط کشور برای این سرمایه‌گذاری مناسب نیست. از این حیث، بهره‌وری حائز اهمیت است.

رئیس پژوهشگاه نیرو همچنین درباره طرح برقی‌سازی تاکید کرد: هیچ راهی برای رهایی از آلودگی هوای تهران جز الکتریکی کردن و برقی سازی نداریم که کارها در این زمینه در حال پیشرفت است.

عمیدپور درباره شرکت‌های دانش‌بنیان و مقوله بهره‌وری اظهار داشت: ما از سال‌های گذشته درخصوص بهره‌وری کارهایی انجام داده‌ایم و لازم است ظرفیت‌های صنعتی ما ارتقا یابد. به دنبال ایجاد یک شرکت سوپراسکو هستیم که شرکت‌های خدمات آب و برق زیر چتر حمايتي آن قرار گیرند و پروژه‌های بزرگ به اینها داده شود.

رئیس پژوهشگاه نیرو همچنین گفت: پارک علم و فناوری نیرو به صورت یک پلتفرم دانشی برای کمک به توسعه فعالیت‌های دانش بنیان در صنعت آب و برق فعالیت خود را آغاز کرده تا شرایط این صنعت بهتر شود.

عمیدپور با اشاره به فعالیت حدود یک هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در صنعت آب و برق گفت: تلاش می‌شود فعالیت آنها در قالب پلتفرم پارک علم و فناوری ضابطه‌مند شود.

عمیدپور اظهار داشت: پارک علم و فناوری نیرو قرار است حمایت‌های پژوهشی، مالی از این شرکت‌ها داشته و برای محصولات آنها بازارسازی کند تا بتوانند شرایط صنعت آب و برق را بهتر کنند.

رئیس پژوهشگاه نیرو این مرکز را نهاد دانشی وزارت نیرو توصیف کرد که تلاش می‌کند با کمک فناوری‌های روز مشکلات آب و برق را کاهش دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: