اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - 21 June 2017
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی خبرداد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در سه سال اخیر سالانه در بخش کشاورزی استان حدود 140 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.
صرفه‌جویی سالانه 140 میلیون مترمکعب آب در کشاورزیبه‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، حسین امامی در نهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان با اعلام این خبر، اظهار داشت: با وجود اینکه امسال در وضعیت خشکسالی هستیم اما در زمینه صرفه‌جویی اقدامات خوبی انجام شده است و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی دقیق برداشت‌های مازادی که در سال‌های گذشته داشته‌ایم جبران و تعادل و پایداری در سطح آب‌های زیرزمینی استان ایجاد شود.

وی افزود: در این راستا، با ترویج و انتخاب الگوی کشت گیاهان کم آبخواه و مدیریت صحیح مصرف آب در بخش کشاورزی استان صرفه جویی مناسبی انجام شده است.

امامی گفت: همکاری خوبی بین شرکت آب منطقه ای، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت توزیع برق و سایر دستگاه‌های اجرایی مربوط وجود دارد که بدون همکاری و مشارکت آن‌ها این موفقیت قابل دسترسی نبود.

وی در ادامه به برداشت بی رویه آب در برخی مناطق روستایی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این برداشت‌ها سبب قطعی آب در بعضی‌ها روستا و حاشیه شهرها شده است که برای ساماندهی این مهم، مقرر شد به صورت تفاهم نامه ای، مالکان این واحدها برداشت آب در پیک مصرف را به حداقل برسانند.

وی گفت: همواره شرکت آب فاضلاب روستایی استان برای تأمین آب مورد نیاز این مناطق تلاش می‌کند اما به علت مصرف بی رویه برخی مشترکان، برنامه ریزی‌ها مختل و سبب ناپایداری شبکه‌های تأمین آب روستایی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گفت: سالانه حدود 44 میلیون متر مکعب آب توسط شرکت آب فاضلاب شهری و 22 میلیون متر مکعب توسط آب و فاضلاب روستایی در استان مصرف می‌شود.
امامی در خصوص وضعیت استفاده از آب شرب شهری برای مصارف فضای سبز، یادآور شد: در بیشترها شهرها از جمله شهر فردوس بخش عمده ای از آب مورد نیاز فضای سبز از آب شرب شهری جداسازی شده است.

وی با اشاره به مصرف آب شرب در واحدهای صنعتی استان افزود: واحدهای صنعتی باید موظف شوند برای مصرف صنعتی خود ظرفیت ذخیره سازی در غیر پیک مصرف ایجاد کنند.
وی در پایان با اشاره به هفته صرفه جویی آب در اول تیرماه گفت: در زمستان سال گذشته بارندگی مناسبی در استان ثبت شد که در سال جاری بارندگی‌ها کاهش یافت، کماکان بخش عمده استان در شرایط خشکسالی شدید به سر می‌برد لذا می‌توان با صرفه جویی در مصرف آب منابع آبی استان را حفظ کرد.

در ادامه سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، با بیان اینکه در خراسان جنوبی آب و خصوصاً آب شرب ارزش بالایی دارد، دغدغه اصلی مردم استان در مناطق شهری و روستایی را تأمین آب مورد نیاز در زمینه شرب و کشاورزی دانست.

محمد فرهادی با اشاره به اهمیت موضوع آموزش آبیاری در مجموعه جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: با تغییرات مثبت درالگوی کشت به سمت و سویی خواهیم رفت که ضمن کاهش بهره برداری از منابع آب، برداشت بیشتری در حوزه محصولات کشاورزی داشته باشیم.

وی، در ادمه مصرف نامناسب آب در دستگاه‌های اداری و بخش عمومی را از معضلات اصلی مصرف بی رویه آب در استان ذکر کرد و افزود: سیستم اداری و عمومی استان، باید توجه بیشتری به مصرف نامناسب آب داشته باشند، از این رو لازم است فهرست دستگاه‌های عمومی و اداری پر مصرف در جلسه آینده جهت بررسی و اتخاذ تصمیم ارائه شود.

فرهادی، با تاکید بر لزوم تأمین مطالبات شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان از دستگاه‌های اداری و اجرایی استان، تصریح کرد: به منظور دریافت مطالبات از این دستگاه‌ها، ضروری است هزینه‌ها در سامانه دارایی ثبت شده تا امکان اخذ مطالبات فراهم شود.

وی درادامه ، با اشاره به تفاوت قیمت تمام شده برای تهیه هر لیتر آب توسط دولت و قیمت پرداختی توسط برخی مصرف کننده‌های صنعتی در مناطق روستایی، استفاده از اهرم‌های قانونی جهت قانونمندشدن نوع مصارف را خواستار شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در این جلسه، اظهار داشت: سال 95 یک میلیون و 340 هزار متر مکعب آب شرب شبکه شهری صرف آبیاری فضای سبز استان شد در حالی که به جز سه شهر، منابع تأمین آب در اختیار شهرداری‌ها گذاشته شد.

مهدی هاشمی مقدم افزود: این مساله بی توجهی به شبکه آب شهری توسط شهرداری‌ها را نشان داد، و در مواردی برداشت‌های غیر مجاز از شبکه‌های آب شهری نیز مشاهده می‌شود.

وی گفت: با توجه به دستورالعملی که سال گذشته مبنی بر قطع انشعاب فضای سبز شهری ابلاغ شد، برای اینکه فرصتی به شهرداران داده شود موضوع منعکس شد، لازم است در این زمینه جلسات ویژه ای برگزار و مباحث مورد بررسی قرار بگیرد.

وی، با بیان اینکه 50 درصد مشترکان آب شهری زیر 10 متر مکعب آب مصرف می‌کنند، گفت: خراسان جنوبی در رعایت اصلاح مصارف و استانداردهای مصرف در سطح شهری دارای رتبه نخست کشور است.

هاشمی مقدم گفت: مردم به ویژه مشترکان خانگی به صرفه جویی در مصرف آب شرب توجه ویژه می‌کنند، در حالی که تقریباً پایین‌ترین ضریب آب بها را داریم و ضریب 58 صدم پاسخگو نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یادآور شد: برای ارائه خدمات مطلوب به مردم، باید جلسه ویژه ای با وزارت نیرو مبنی بر بازنگری ضریب قیمت آب بها در استان برگزار شود.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، با بیان این مطلب که به علت مصرف بی رویه برخی مصرف کنندگان شاهد ناپایداری شبکه‌های آب روستایی هستیم، خاطر نشان کرد: از 907 آبادی بالای 20 خانوار، 550 روستا بدون تنش آبی، 174 روستا دارای تنش آبی و 183 روستا با بحران آبی مواجه هستند.

علی اکبر بسکابادی گفت: 3 درصد مشترکان آب روستایی عمومی، 92 درصد مسکونی و 4 درصد صنعتی هستند.

وی افزود: متوسط مصرف آب بخش تجاری 154 متر مکعب، صنعتی 120 مترمکعب، عمومی و دولتی 123 متر مکعب، مکان‌های عمومی و مذهبی 403 متر مکعب، آزاد 228 متر مکعب و سایر 61 متر مکعب است.

وی بیشترین آب مصرفی را 113 میلیون متر مکعب در حوزه مشترکان مسکونی دانست و یادآور شد: همچنین میزان مصرفی آب در حوزه تجاری- صنعتی 774 هزار متر مکعب و آب آزاد 328 هزار متر مکعب است.

نام:
ایمیل:
* نظر: