اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - 06 September 2023
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مطرح کرد؛
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه اختلال ایجاد شده در پرداخت کارمزد سامانه خرید کوچک و متوسط سامانه ستاد تا یک‌ماه دیگر برطرف می‌شود، گفت: برای اصلاح مشکل موجود، نیاز به زمان بوده و هدف‌مان این است که در این مدت مردم دچار مشکل نشوند.
مردم مواظب پیامک‌ها و شماره‌ حساب‌های جعلی باشندبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، «امین کلاهدوزان» رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا)، در نشست خبری در محل این مرکز برگزار شد، به پرسش‌های مطرح شده در خصوص اختلال ایجاد شده در درگاه پرداخت کارمزد سامانه خرید کوچک و متوسط پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست گفت: موضوع نخست، الحاق مزایده‌های قوه قضائیه (اجرای احکام) از سال گذشته به شکل رسمی آغاز و امسال پایلوت کار در 100 شعبه اجرای احکام شروع شده و پیگیری‌های لازم درحال انجام است تا اگر مشکلی باشد، برطرف ‌شود. این تکلیف براساس قانون بودجه سال 1402 بر عهده‌مان گذاشته شد تا جدا از مناقصات و مزایده‌های قوه قضائیه، در مزایده‌هایی که مرتبط با اجرای احکام بوده و دادگاه‌ها برای آن رای صادر می‌کنند، روی سامانه ستاد انجام شود.

وی اضافه کرد: بحث دیگر اتصال شهرداری‌ها به این سامانه بوده که بسیار مهم است، فراز و نشیب زیاد داشته و یک رای دیوان عدالت برای آن صادر شده است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا)، بحث سوم را اختلال ایجاد شده در چند روز اخیر دریکی از درگاه پرداخت یکی از زیرسامانه‌های، سامانه ستاد اظهار کرد: اختلال تنها در یکی از درگاه‌ها اتفاق افتاده و 4-5 درگاه دیگر کار خود را انجام می‌دهند. ضمن اینکه در عملیات مناقصه و عملیات رقابت اختلالی ایجاد نشده است؛ یعنی سامانه ستاد مانند گذشته فعالیت خود را انجام می‌دهد اما در مرحله آخر که برنده در سامانه مشخص شده، برنده باید کارمزدی واریز کند که درگاه آن به‌دلیل عدم رعایت چارچوب‌ها و مقررات قانونی از سوی مجری دچار اختلال شده که درحال پیگیری از مجری برای اصلاح و هماهنگی با بانک مرکزی برای رفع آن هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: دلیل اطلاع‌رسانی و نگرانی‌های موجود این است که در فاصله رفع اختلال درگاه، جلوی ارسال پیامک‌ها جعلی و ارائه شماره حساب‌های دیگر به تامین کنندگان و شرکت‌ها و در نهایت کلاهبرداری‌های آتی گرفته شود. حساب تنها مربوط به خزانه دولت بوده و صرفا به نام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است.

کلاهدوزان با اشاره به اینکه پس کسانی‌که در مناقصه‌های شرکت می‌کنند، باید به این موضوع مهم توجه کنند، یادآور شد: اطلاع‌رسانی‌ها هم تنها از طریق وب‌سایت انجام می‌شود و اگر پیامکی ارسال می‌شود، به احتمال بسیار زیاد سوء استفاده است. از مردم هم می‌خواهیم اگر تخلفی (ارسال پیامک یا اعلام شماره حساب جدید) در این زمینه صورت گرفت، از طریق ایمیل مرکز، آن را بلافاصله اعلام کنند.

وی با تاکید بر اینکه مراجع قضائی و بازرسی در خصوص تخلفات صورت گرفته در عدم استفاده سازمان‌ها از سامانه ورود می‌کنند، افزود: برای شفافیت سامانه ستاد، دو مکانیزم درنظر گرفته شده است، ابتدا اینکه هر مناقصه‌ای که در سامانه ستاد انجام می‌شود، علنی و قابل مشاهده و دسترس برای همه و در کل کشور است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا)، با بیان اینکه در سامانه ستاد و به‌خاطر مکانیزم فنی رمزگذاری، هیچکسی تا روز بازگشایی پاکت‌ها، دسترسی به اطلاعات عادی شرکت‌ها و قیمت‌ها ندارد، افزود: این بدان معناست که حتی پاکت «ب» که پاکتی عادی و غیر محرمانه بوده و اطلاعات را ارائه می‌کند، را هیچکس نمی‌تواند باز کند و باز شدن پاکت‌ها نیاز به حداقل دو کلید امضا (در برخی مجموعه‌ها بیشتر از دو کلید) دارد.

وی در این خصوص اضافه کرد: این دو مکانیزم اصلی، سامانه ستاد را شفاف کرده و مانع از آن می‌شود که افراد پیش از موعد بازگشایی پاکت‌ها، دسترسی به اطلاعات و دیتا‌های موجود داشته باشند، به‌همین دلیل، این سامانه برای همه سازمان‌ها و خصوصا شهرداری‌ها هم قابل استفاده است.

کلاهدوزان با تاکید بر اینکه اختلال ایجاد شده، خرابکاری نیست، تاکید کرد: نحوه واریز وجوه (کارمزدها) به خزانه، یک موضوع قانونی است و قانون صراحتا اعلام کرده که پول‌ها باید به خزانه واریز شود. البته در گذشته مکانیزم پیاده‌سازی فنی به‌گونه‌ای بوده که این اتفاق نمی‌افتاده و گردش مستقیم انجام نمی‌شد. در این راستا بانک مرکزی به‌درستی به این مساله ایراد گرفته و ما هم به‌مجری طرح این موضوع را اعلام و پیگیری لازم را انجام داده تا این تکلیف قانونی توسط مجری و در اسرع وقت اصلاح شود.

وی با بیان اینکه برای اصلاح مشکل موجود، نیاز به زمان بوده و هدف‌مان این است که در این مدت مردم دچار مشکل نشوند زیرا معاملات قانونی زمان خاصی دارند، خاطرنشان کرد: تخمین می‌زنیم که اصلاح این مشکل حدود یک‌ماه زمان ببرد زیرا مکاتبات با بانک مرکزی و دریافت مجوز‌ها از خزانه‌داری زمان‌بر است اما این مساله اثری روی فرآیند خرید ندارد و تنها در مرحله آخر و برای واریز کارمزدها، مشکل ایجاد می‌شود.

سامانه تدارکات، سامانه شفاف‌سازی معاملات است

در ادامه این نشست، «آرش عسگری» مدیر سامانه تدارک الکترونیکی دولت با بیان اینکه نزدیک به 2 سال است که پیگیر این موضوع بوده که شهرداری‌ها مطابق با قانون برگزاری مناقصات و منطبق بر قانون تجارت الکترونیک، معاملات خود را در داخل سامانه الکترونیک دولت انجام دهند، گفت: شهرداری‌ها در این مدت اعلام می‌کردند که براساس قانون آئین‌نامه معاملات داخلی شهرداری فعالیت می‌کنیم اما ذیل ماده 10 مصوبه سال 1399 موضوع فعالیت سامانه تدارکات الکترونیک دولت، این مساله را از معاونت حقوقی دولت استعلام کردیم.

وی با بیان اینکه معاونت حقوقی برای دقت بیشتر این مساله، خواستار استعلام از مجلس شورای اسلامی شد، افزود: در نشست‌های متوالی و مکاتبات انجام شده، هم نظر مجلس و هم نظر معاونت حقوقی دولت ابلاغ شد و در سامانه ستاد بارگزاری و اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفت. بر این اساس شهرداری‌ها باید منطبق با قانون برگزاری مناقصات، از وضع موجود سامانه استفاده کنند.

مدیر سامانه تدارک الکترونیکی دولت در مورد بحث اختلال در سامانه، برای واریز کارمزدها در سامانه خرید موچک و متوسط و پیگیری دستگاه‌های مختلف در خصوص آن، اظهار کرد: با پیگیری این مساله، به این جمع‌بندی رسیدیم که سه ابلاغیه برای دستگاه‌های مشمول، برای روسای ادارات کل صمت استان‌ها و برای خزانه‌داری کل کشور ارسال شود تا به‌صورت گسترده به دستگاه‌ها و واحدهای تابعه اطلاع‌رسانی شود تا برای انجام خریدها و واریز کارمزد توسط تامین‌کننده‌ها، مبالغ کارمزد به حساب‌های دولتی به نام مرکز توسعه تجارت نزد بانک مرکزی، واریز کنند.

وی با بیان اینکه در اطلاعیه‌های صادره از سوی مرکز تتا، شماره حساب، شماره شبا و شناسه واریز اطلاع‌رسانی شده است، یادآور شد: سامانه تدارکات، سامانه شفاف‌سازی معاملات است و با توجه به حجم بالای معاملات شهرداری‌ها، پیگیر پیوستن آنها به سامانه ستاد هستیم.

مدیر سامانه تدارک الکترونیکی دولت با بیان اینکه به شکل متوسط روزانه 1000 معامله در سامانه محقق می‌شد، اضافه کرد: تمام فرآیند‌ها همچنان به‌شکل سیستمی قابل انجام است اما در مرحله پذیرش برنده و واریز کارمزد، برای همه اختلال ایجاده شده است ولی باید گزارش دقیق گرفته شود که تا چه میزان از افراد دچار مشکل شده‌اند.

لازم به‌ذکر است مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اطلاعیه‌ای خطاب به تمامی کاربران سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به شرح زیر صادر کرد:

«مطابق قانون، وجوه کارمزد تعیین شده در سامانه باید صرفا به حساب خزانه دولت به شماره 4001062701029390 نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (قابل واریز در تمامی شعب بانک‌ها با شماره شبا IR330100004001662701029390 به‌نام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) با شناسه واریز/پرداخت 312062782140186000114000405500 واریز شود.

در این خصوص مقتضی است کارپرداز، مدیر تدارکات یا مقام اجرایی خرید در دستگاه‌های اجرایی، نسب به راهنمایی برنده برای واریز وجه کارمزد (مطابق مبلغ اعلامی در سامانه) به حساب اعلا شده و با شناسه مذکور در این بند اقدام و فیش واریزی را از وی (برنده معامله) دریافت کند. همچنین برنده معامله، ضمن ثبت تیکت در سامانه ستاد ایران، درخواست اعمال فیش و ادامه مراحل را درج کند.»

مردم مواظب پیامک‌ها و شماره‌ حساب‌های جعلی باشند
نام:
ایمیل:
* نظر: