اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۳۵۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - 02 September 2023
وزیر صمت در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی:
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از دلایل عضویت ایران در بریکس قدرت و توانمندی‌های صنعتی کشور است.
قدرت صنعتی؛ یکی از دلایل عضویت ایران در بریکس استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «عباس علی آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح شنبه و در دومین روز از سفر به استان مرکزی در دیدار با آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی دارد، گفت: روزی که این صنایع در استان شکل گرفته، جمعیت اراک حدود ۲۵۰ هزار نفر بوده است، اما امروز این جمعیت به حدود ۶۰۰ هزار نفر رسیده ولی جمعیت شاغل در صنایع کمتر شده و متاسفانه اهداف اصلی تحقق نیافته است.

علی آبادی تصریح کرد: استان مرکزی با کمبود آب مواجه است و باید چرخشی از اقتصاد مبتنی بر کشاورزی به سمت اقتصاد با محوریت صنعت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در تامین آب اراک در آینده ممکن است با چالش جدی روبرو باشیم، افزود: در حال حاضر استفاده بهینه و بازچرخانی آب صورت می گیرد، اما برای جمعیت کنونی کفایت نمی کند، سیاست های توسعه جمعیت مدنظر است و باید برای آب و بهره وری بیشتر در آب و انرژی تدبیری جدی داشت.

علی آبادی تصریح کرد: باید توسعه صنایع با نیاز کمتر به انرژی، صنایع کم آب بر و کشاورزی کم آب بر در کشور برنامه ریزی شود و اگر بتوانیم شرکت های بزرگ استان را فعال کرد، دیگر صنایع را نیز می توان فعال کرد

اگر بتوان برای صنایع استان کار و پروژه های بزرگ تعریف کرد می توان توسعه را رقم زد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی اقدامات خوبی انجام شده و اهداف بزرگی محقق شده است، گفت: امروز ابر قدرت روسیه توربین گاز را از ایران وارد می کند و یکی از دلایل عضویت ایران در بریکس قدرت صنعتی است و استعدادهای بالایی وجود دارد، اما در بسیاری از عرصه ها با قدرت وارد نشده ایم. در ابتدای حضور در وزارتخانه سندی مبتنی با اسناد بالادستی تدوین شده است، البته اسناد راهبردی در زمان تدوین بدون نقص نیست و باید بازنگری شود، اما می توان راهبردهایی تدوین کرد و کشور را بر روی ریل درست قرار داد.مسئله اینجاست که آیا بخش خصوصی را باور داریم یا خیر؟ آیا دولت می خواهد متصدی باشد یا خیر، آیا سیاست خارجی اقتصاد محور است یا خیر؟آیا اقتصاد کشور صادرات محور است یا خیر؟ اگر صادرات محور است، چگونه با موازین صادرات برخورد می کنیم و بحث ارز چگونه باید حل شود؟

علی آبادی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تجارت باید پشتوانه صادرات و تولید باشد و مهار تورم از مسیر تولید صورت می گیرد نه از مسیر واردات، گفت: کشور در ابعاد صادرات سیاست هایی دارد که باید منطبق با سیاست های خارجی باشد، دیپلماسی اقتصادی بحث بسیار مهمی است. برنامه ای تدوین شده است، اما تحولات بنیادین نیازمند زمان است، ولی پروژه های پیشگام برای تحول طراحی شده است.

وی تصریح کرد: باید فکر کنیم که آیا ارز ارزان قیمت داده شود بهتر است یا قیمت را دستوری کنیم و یا هیچ رانتی به کسی نمی دهیم اما از اقتصاد صادرات محور پشتیبانی می‌کنیم و عملا با دو پارادایم مختلف روبرو هستیم. امروز تعداد زیادی هواپیمای زمینگیر با مشکل موتور در کشور وجود دارد. استفاده از پتانسیل های لجستیکی سرزمین در تعاملات اقتصادی بسیار اهمیت دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: