اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۳۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - 29 August 2023
در سومین نشست خبری با اصحاب رسانه در دولت مردمی:
رئیس جمهور اظهار داشت: در ابتدای کار دولت خیلی‌ها باور نداشتند که دولت بتواند وضعیت کشور را مدیریت کند اما با تغییر گفتمانی که در این دولت مبتنی بر بازگشت به مردم و با مردم بودن و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی صورت گرفت، با مشارکت مردم توانستیم شرایط را در مدت کوتاهی تغییر دهیم.
با تغییر گفتمانی که صورت گرفت توانستیم بر مشکلات آغاز فعالیت دولت غلبه کنیمبه گزارش عصرپرس،سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه در نشستی خبری با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی به مناسبت هفته دولت، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اربعین حسینی (ع) و نیز آرزوی زیارتی دلنشین برای زائران اربعین، از همه اصحاب رسانه که همواره دولت را در اطلاع‌رسانی و انعکاس اخبار یاری کرده، با نقدهای منصفانه به دولت کمک و ارتباطی دوسویه میان مردم و دولت ایجاد کرده‌اند، قدردانی کرد.

رئیس جمهور با اشاره به وضعیت خاص کشور در مقطع آغاز فعالیت دولت سیزدهم گفت: شیوع گسترده کرونا، کاهش ذخایر کالاهای اساسی و مشکلات متعدد دیگر این تردید را برای بسیاری ایجاد کرده بود که دولت چگونه می‌خواهد این وضعیت را مدیریت کرده و کشور را به پیش ببرد.

رئیسی با بیان اینکه در دولت مردمی با توکل بر خدا، اعتماد به داشته‌های داخلی و تکیه بر مشارکت و توانمندی‌های مردم و نیروهای جوان و کارآمد کشور کار را اغاز کردیم، افزود: خیلی‌ها باور نداشتند که دولت بتواند وضعیت را مدیریت کند اما با تغییر گفتمانی که در این دولت مبتنی بر بازگشت به مردم و با مردم بودن و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی صورت گرفت، با مشارکت مردم توانستیم شرایط را در مدت کوتاهی تغییر دهیم و به عنوان مثال محدودیت‌های کرونایی کسب و کارها و اشتغال و تحصیل مردم خیلی زود برطرف شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وجود کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی می‌توانست مشکلات جدی برای کشور ایجاد کند، اما دولت مردمی توانست با تعریف و تحقق منابع درآمدی جدید این کسری بودجه را رفع کند، اظهار داشت: امروز تورم قریب به 60 درصدی به 40 درصد رسیده، وضعیت ذخایر کالاهای اساسی به شرایط اطمینان‌بخشی رسیده، رشد اقتصادی حدود صفر درصدی به 4 درصد رسیده و امید در کشور ایجاد شده است.

احیای واحدهای راکد به بیش از 5 هزار واحد رسیده که گواه رونق تولید و ایجاد اشتعال است

رئیسی با اشاره به برخی آمارها از جمله کاهش آمار تورم تولید از 103 درصد به 30 درصد، نرخ رشد ماشین‌آلات تولید به 19 درصد، نرخ رشد تولید به 6 درصد و کاهش نرخ بیکاری که مایه نگرانی خیلی‌ها بود به 8.2 درصد تصریح کرد: در 2 سال گذشته تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل احیا شده وارد کانال 5 هزار شده و این یعنی تولید و اشتغال در کشور فعال شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه این شاخص‌ها نشان می‌دهد که توجه به ظرفیت‌های داخلی و اقداماتی که بر اساس آن صورت گرفته جواب داده است، خاطرنشان کرد: دشمن نیز در این مدت 2 راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی در جهان و مایوس کردن مردم در داخل کشور را دنبال کرد، اما در هر دو زمینه شکست خورد.

رئیسی در توضیح این مسئله گفت: در بعد منزوی کردن ایران اسلامی ما از ابتدا اعلام کردیم که پرونده هسته‌ای تنها موضوع تعاملات بین‌المللی جمهوری اسلامی نیست و ما به آن صرفا به عنوان یکی از زمینه‌های تعاملات خارجی نگاه می‌کنیم. در همین راستا گسترش و ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه، همسو و دوست را دنبال کردیم و موفقیت‌های چشمگیری نیز به دست آوردیم که در نتیجه حجم مبادلات و روابط تجاری ما نسبت به دولت قبل 14 درصد افزایش یافته است.

در گسترش ارتباطات و مبادلات تجاری با همسایگان رکوردشکنی کرده‌ایم

رئیس جمهور با بیان اینکه در گسترش ارتباطات تجاری منطقه‌ای رکوردشکنی کرده‌ایم، افزود: گسترش ارتباطات دوجانبه، منطقه‌ای و نیز همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اوراسیا، شانگهای و اخیرا نیز بریکس نشان داد که ایران اسلامی ظرفیت‌ها و جایگاه قابل توجهی دارد و دشمن در پیشبرد راهبرد خود برای منزوی کردن ایران موفق نشده است.

رئیسی در تشریح نتایج راهبرد مایوس کردن مردم از سوی دشمن در داخل کشور نیز اظهار داشت: دشمن در همان روزهای آغاز فعالیت دولت مردمی تلاش کرد با یک حمله گسترده سایبری و از کار انداختن جایگاه‌های سوختگیری مردم را عصبانی کرده و برای کشور مشکل ایجاد کند، اما با اقدام فوری دولت و هوشیاری و همراهی مثال‌زدنی مردم ناکام ماند.

رئیس جمهور تصریح کرد: وقتی دشمن همراهی مردم با دولت و تکیه دولت به ظرفیت‌های داخلی و باور «ما می‌توانیم» را دید و احساس کرد کشور در حال پیشرفت است، تلاش کرد با ایجاد اغتشاش روند رشد ایران اسلامی را متوقف کند، لذا حتی میز مذاکره را ترک کرد تا بلکه از مسیر اغتشاش‌آفرینی به اهداف خود برسد.

رئیسی اضافه کرد: وقتی دشمن دید که اغتشاشات با کمک و حضور مردم در صحنه که در همه عرصه‌ها هم شاهد این حضور بوده و هستیم، ناکام ماند، بلافاصله به ما پیام دادند که می‌خواهیم به میز مذاکره بازگردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن در پیشبرد هر دو راهبرد خود ناکام ماند و امروز با تلاش و مجاهدت جاری در کشور امید در دل‌های مردم روز به روز افزون‌تر شده و شاخص‌ها گویای پیشرفت‌هایی چشمگیری است که به برکت حضور و تلاش خود مردم حاصل می‌شود، خاطرنشان کرد: در گذشته در سفرهای خارجی برای تبلیغ توانمندی‌های کشور عمدتا صنایع دستی ایران را با خود می‌بردند، اما امروز ما محصولات دانش‌بنیان را با خود به کشورهای خارجی می‌بریم تا همگان به سطح توانمندی‌های جوانان ایران اسلامی پی ببرند و ببینند که امروز ایران کشوری پیشرفته و فناور است.

رئیسی با بیان اینکه دشمن همچنان تلاش می‌کند در عرصه‌های مختلف به نحوی اطلاع‌رسانی کند که ناامیدی در جامعه القا شود، گفت: ایران اسلامی امروز با سرعت در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند. به عنوان مثال طرحی که دیروز پس از 20 سال وقفه به بهره‌برداری رسیده بود، پیش از این چندین بار از سوی شرکت‌های خارجی در شرایط تحریمی نیمه‌کاره رها شده بود، اما در این دولت با تلاش جهادی در مدت 20 ماه راه‌اندازی شد و از این قبیل کارها بسیار زیاد در کشور در حال انجام است.

 برای رفع ناترازی‌ها ارائه برنامه و اقدام را توامان انجام دادیم

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد خود برای راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت افزود: امروز دولت برای بسیاری از مشکلات باقی مانده از گذشته که در برنامه‌های توسعه قبلی نیز برای رفع آنها برنامه‌ریزی شده بود، اما موفق به رفع آنها نشده بودند، برنامه دارد و این برنامه نیز صرفا نوشته روی کاغذ نیست و دولت اقدامات لازم را نیز آغاز کرده و به عنوان مثال در حالی که در ابتدای این دولت 22 هزار مگاوات ناترازی در عرصه تولید برق داشتیم، امروز این ناترازی به 15 هزار مگاوات کاهش یافته است.

رئیسی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در رفع ناترازی‌ها در بخش‌های آب، زیرساخت‌ها، گاز، مسکن و نظام بانکی، اظهار داشت: یکی از مواردی که دولت بر روی آن تمرکز جدی داشته، توجه به اقشار نیازمند بوده که تلاش‌هایی برای تامین مسکن، رایگان کردن آب، برق و گاز و نیز بیمه سلامت رایگان برای آنها انجام شده و این اقدامات ادامه دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مردمی یقین دارد با ارتقای مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد، تصریح کرد: آمارها حاکی از ارتقای مشارکت و نشاط اجتماعی مردم دارد. بر اساس گزارش‌ها مشارکت مردم در رویدادهای فرهنگی در بهار امسال به 25 میلیون نفر رسیده و در نوروز امسال 5 میلیون سفر انجام شده که نشان می‌دهد مردم اگر چه ممکن است گلایه‌هایی هم داشته باشند، اما با نشاط و مشارکت اجتماعی خود به دولت برای باز کردن گره‌ها کمک می‌کنند.

رئیسی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همراهی مردم و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، ادامه مسیر را همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرموند که نزدیک قله هستیم و هرگز نباید خسته شویم، بدون خستگی و ناامیدی و با نشاط تا رسیدن به هدف بپیماییم.

در ادامه این نشست خبری رئیس‌جمهور به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

 
باید آنچه را که دولت تحویل گرفته و آنچه در طی این مدت انجام داده را در کنار یکدیگر دید

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جوان مبنی بر اینکه به‌رغم عملکرد قابل قبول دولت در 2 سال گذشته از جمله رشد اقتصادی و مهار تورم، برخی رسانه‌ها علاوه بر سانسور این اقدامات به تخریب، توهین و تمسخر دولت می‌پردازند با تاکید بر ضرورت رعایت انصاف به ویژه در میان اصحاب قلم و رسانه، گفت: نقد اگر همراه با رعایت انصاف باشد بسیار خوب است. ممکن است دولت در بخش‌هایی هم دچار مشکل باشد اما باید آنچه را که دولت تحویل گرفته و آنچه در طی این مدت انجام داده را در کنار یکدیگر دید.

رئیسی با بیان اینکه اختلاف دیدگاه در کشور امری طبیعی است، اما نباید نسبت به منافع ملی بی‌توجه بود، تصریح کرد: نقطه اشتراک همه مردم و گروه‌هایی که دل در گرو نظام و کشور دارند منافع ملی است. باید به خاطر اقدامات انجام شده با کمک مردم شکرگذار بود و در عین حال به بیان نقص‌ها نیز پرداخت.

رئیس جمهور  با اشاره به اینکه دولت با اتکا به شعار «ما می‌توانیم» به دنبال حل مشکلات است، اظهار داشت: ما هرگز دنبال آن نبودیم که مشکلات را به درون جامعه انتقال دهیم، بلکه آمده‌ایم تا مشکلات جامعه را به گردن بگیریم و بارها به مدیران دولتی نیز تاکید کرده‌ام در عین بیان حقایق و واقعیت‌ها به هیچ‌وجه حق نگران کردن مردم را ندارند.

رئیسی اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و حذف رانت ارز 4200 تومانی را از جمله چالش‌های پیش روی دولت در ابتدای کار دانست و گفت: ما بدون حل مسائل از کنار آن عبور نمی‌کنیم، ولو اینکه حل مشکلات با چالش‌ها و سختی‌هایی نیز همراه باشد. اگر چه ممکن است رویه برخی مسئولان گذشتن از کنار مسائل باشد، اما ما چنین رویه‌ای نداریم و در حل مشکلات نیز از نخبگان کمک می‌گیریم.

رئیس جمهور افزود: از همه دغدغه‌مندان کشور، نظام و مردم به ویژه اصحاب قلم و رسانه می‌خواهم با رعایت انصاف به بررسی عملکردها بپردازند.

 از آغاز کار دولت رویکرد بنده 6 روز کار ملی و یک روز کار استانی بوده است

رئیسی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اهتمام دولت به انجام سفرهای استانی و احتمال استمرار آن برخلاف رویکرد گذشته که قائل به مدیریت کارتابلی و نظرسنجی چشمی از مرکز و ستاد بود، افزود: به‌رغم برخی انتقادها رویکرد بنده از ابتدای آغاز به کار دولت 6 روز کار ملی و یک روز کار استانی بوده است. به باور من حضور در استان‌ها، دیدن مسائل از نزدیک و شنیدن سخنان مردم کمک شایانی به حل مسائل خواهد کرد.

رئیسی اضافه کرد: می‌شود در تهران نشست و به صرف مشاهده گزارش دستوراتی صادر کرد، اما حضور در استان و دیدن نقص‌ها موجب برانگیختن انگیزه برای رفع آن خواهد شد. از این جهت سفرهای استانی برای دولت در رفع مشکلات استان‌های کشور بسیار مفید بوده است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه همواره به وزرا و استانداران نیز توصیه کرده‌ام از سفر به نقاط مختلف کشور و استان‌ها غفلت نکنند، اظهار داشت: گاهی در برخی سفرها به نقاط مختلف کشور، به بنده گفته می‌شود که تاکنون به جز بخشدار مقام بالاتری به این منطقه سفر نکرده است، لذا توصیه اکید بنده به مدیران دستگاه‌های اجرایی مشاهده مسائل از نزدیک و پیگیری مجدانه مصوبات سفرهای استانی است چرا که هدف ما صرفا سفر کردن نیست بلکه پیگیری حل مسائل و اجرای مصوبات با اقدام و عمل است.

 ائتلاف‌هایی نظیر بریکس و شانگهای فرصت خوبی برای شکوفایی اقتصادی و مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب است

 رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار راشاتودی مبنی بر اینکه به عقیده برخی نقش ائتلاف‌هایی نظیر بریکس و شانگهای در کمک به اقتصاد ایران بسیار کمرنگ است و تنها راه گشایش در اقتصاد ایران رابطه با کشورهای غربی است، با بیان اینکه ما هیچ‌گاه میز مذاکره برای رفع تحریم را ترک نکردیم، تصریح کرد: طرف‌های غربی که میز مذاکره را ترک کردند امروز پشیمان‌اند و برای بازگشت به میز مذاکره پیغام می‌فرستند. در عین حال ما در کنار این پرونده، پرونده‌های متعدد دیگری از جمله عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را دنبال کرده‌ایم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش‌آفرینی مهم سازمان همکاری شانگهای به ویژه در مسائل اقتصادی و امنیتی، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بسیار بالای جمهوری اسلامی ایران، ارتباط با زیرساخت‌های کشورهای عضو شانگهای و قاره آسیا برای ما بسیار حائز اهمیت است.

رئیسی با بیان اینکه برخی می‌گویند راهکار برون‌رفت مشکلات بسته به لبخند غربی‌هاست، اما ما هرگز منتظر لبخند آنها نخواهیم ماند، اظهار داشت: ائتلاف‌هایی نظیر بریکس و شانگهای فرصت بسیار خوبی برای شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی کشور و همچنین مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب است. حتما اقتصاد ایران با داشتن ظرفیت‌های کم‌نظیر در کنار اقتصادهای بزرگ در تبادل دوطرفه با این ائتلاف‌ها به رشد خواهد رسید، ضمن اینکه مسئله رفع تحریم‌ها نیز از دستور کار ما خارج نشده است.

در مواجهه با منتقدان از جمله در عرصه اقتصاد هرگز نگفتم که آنها اقتصاد نمی‌دانند، چرا که چنین ادبیاتی را نمی‌پسندم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق درباره رویکرد دولت نسبت به فضای ملتهب جامعه، موضوع کارآمدی برخی مدیران و وعده‌های داده شده در انتخابات نظیر پل ساختن به جای دیوار کشیدن در جامعه گفت: ما معتقد به وجود التهاب در جامعه نیستیم، بلکه وضعیت دشمنان را بسیار ملتهب می‌بینیم. در جامعه ما اختلاف نظر وجود دارد اما معنای این اختلاف نظر التهاب نیست و وجود دوقطبی‌ها از القائات دشمنان است.

رئیسی در ادامه وجود اشتراکات فراوان در جامعه به‌رغم برخی اختلاف نظر و دیدگاه‌ها را از جمله ویژگی‌های جامعه سرزنده ایران اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: همه کسانی که دغدغه کشور را دارند و عموم جریاناتی که در درون نظام تعریف می‌شوند بر تقویت اشتراکات موجود در جامعه تاکید دارند.

رئیس جمهور با یادآوری نامه 61 اقتصاددان مخالف دولت که نسبت به تورم سه رقمی هشدار داده بودند، اما نقطه مقابل نظر آنها محقق شد، افزود: بنده هرگز نگفتم که این افراد اقتصاد نمی‌دانند یا دغدغه کشور را نداشتند، چون چنین ادبیاتی را نمی‌پسندم، بلکه معتقد بودم که این مسئله یک تفاوت نگاه اقتصادی است که در نقطه مقابل آن کاهش تورم با اقدام و عمل و اتکا به ظرفیت‌های داخلی محقق شد. این به معنای وجود دوقطبی در جامعه نیست بلکه به منزله تفاوت نگاه و عقیده است که در دیگر مسائل از جمله مسائل اجتماعی نیز صدق می‌کند.

رئیسی اظهار داشت: در جریان اغتشاشات پاییز سال گذشته بنده هم در دانشگاه‌ها و هم در سطح شهر حضور داشتم که هم با استقبال مردم مواجه می‌شدم و هم برخی اعتراضاتی را مطرح می‌کردند که این نشانه التهاب در جامعه نیست، ممکن است افرادی در جامعه خواسته‌هایی داشته باشند که حتما مورد توجه خواهد بود. در عین حال بنده وعده‌های انتخاباتی داده شده را به یاد دارم و به آن وفادار خواهم بود، گرچه ممکن است تفسیرها در این زمینه متفاوت باشد، اما پایبندی به وعده‌های انتخاباتی قطعی است.

 گزارش‌هایی از برخی سوءرفتارها در دانشگاه‌ها به بنده رسیده که حتما پیگیری خواهد شد

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره برخی رفتارهای مجرمانه در دانشگاه‌ها از سوی برخی اساتید و برنامه دولت برای حفظ محیط علمی دانشگاه‌ها گفت: حفظ آرامش در محیط علمی دانشگاه‌ها در گرو رفتار مسئولین، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌هاست. نشاط علمی دانشگاه‌ها نباید دچار مشکل شود، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی همواره مورد تاکید دولت بوده و دولتمردان به تأسی از مقام معظم رهبری ارتباط با دانشجویان و محیط‌های دانشگاهی را مورد توجه قرار می‌دهند و این روش را دنبال خواهند کرد.

رئیسی افزود: در عین حال باید مراقبت کرد که محیط علم‌افزایی و معرفت‌افزایی دانشگاه‌ها به محیط‌های دیگری تبدیل نشود و برخی افرادی که دچار غفلت شده‌اند نیز باید حتما آگاه شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت متعاقب عفو تعدادی از محکومان و متهمان اغتشاشات سال گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تعدادی از متخلفین در دانشگاه‌ها را نیز مورد بخشش قرار داد، تصریح کرد: اگر افرادی بخواهند در محیط‌های علمی قانون‌شکنی کنند خودِ دانشگاه‌ها باید با آنها برخورد کند.

رئیسی با تاکید بر ضرورت قانون‌محوری و پایبندی اساتید و دانشجویان به رعایت انضباط در دانشگاه‌ها، ادامه داد: طی روزهای گذشته گزارش‌هایی در ارتباط با برخی سوء رفتارها در دانشگاه‌ها به بنده رسیده که حتما پیگیری خواهد شد ضمن اینکه تاکید دولت حفظ نشاط، جایگاه علمی و قانون‌مندی در دانشگاه‌هاست.

میزان افزایش یارانه‌ها نشان می‌دهد دنبال توزیع عادلانه یارانه‌ها بودیم و نه درآمدزایی

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره برنامه دولت برای نحوه توزیع یارانه‌ها و حمایت از دهک‌های پایین جامعه، با اشاره به اقدامات دولت در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها گفت: امروز به غیر از یک دهک مابقی افراد جامعه یارانه 300 و 400 هزار تومانی دریافت می‌کنند که با اضافه شدن کالابرگ به سبد معیشت این رقم افزایش یافته است.

رئیسی با بیان اینکه علت تاخیر در ارائه کالابرگ، آماده نبودن زیرساخت‌های آن بوده است، افزود: از زمان تعیین شده ارائه کالابرگ به صورت آزمایشی در چند استان آغاز شده است، هدف دولت از این اقدام جلوگیری از ایجاد تلاطم در سفره مردم با تغییر احتمالی قیمت ارز بوده است و در حال حاضر به 5 دهک کالابرگ تخصیص یافته که امکان توسعه آن وجود دارد.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش یارانه در دولت از 45 هزار تومان به 300 ، 400 و 520 هزار تومان اظهار داشت: آنچه در موضوع پرداخت یارانه‌ها مورد توجه دولت بوده است، کم کردن فاصله طبقاتی، ثبات در قیمت‌ها و کاهش نرخ کالاهاست که تحقق این اهداف در گرو موفقیت دولت در رشد تولید است.

رئیسی افزایش ارزش پول ملی به‌رغم توطئه و حربه‌های دشمنان با دست‌کاری در قیمت‌ها و عددسازی در فضای مجازی را از جمله برنامه‌های مهم دولت عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال سه دستگاه اقتصادی دولت یعنی وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برنامه‌ای برای تحقق شعار سال (مهار تورم، رشد تولید) ارائه کرده‌اند که به صورت مستمر رصد و تحقق آن در حال پیگیری است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی ادعا کردند هدف دولت از اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها جبران کسری بودجه بوده است، افزود: محاسبه میزان افزایش یارانه‌ها به دهک‌های مختلف جامعه نشان می‌دهد که تلاش دولت توزیع عادلانه یارانه و حذف رانت‌خواری بوده است نه درآمدزایی برای دولت.

 امیدواریم همکاری ایران و عراق اربعینی به‌یاد ماندنی که جلوه‌ای از مقاومت اسلامی و اتحاد ملت‌های مسلمان است، رقم بزند

رئیسی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه العراقیه مبنی بر هماهنگی دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت عراق برای برگزاری راهپیمایی باشکوه اربعین با توجه به استقبال گسترده دو ملت ایران و عراق در این همایش بزرگ ضمن تشکر صمیمانه از دولت و ملت عراق برای به‌کارگیری تمام امکانات خود برای برگزاری این رویداد مهم و پذیرایی از زائرین حسینی، اظهار داشت: دولت ایران ضمن تلاش برای آماده‌سازی زیرساخت‌های برگزاری این مراسم در استان‌های مرزی به دنبال برگزاری زیارت ارزان، آسان و دلنشین برای زائرین بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت نقش مردم در برگزاری این مراسم باشکوه افزود: حضور پررنگ و بانشاط مردم با برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و همچنین حسینیه‌ها، مساجد و موسسات خیریه بسیار معنادار است و ضمن تشکر از همه همکاران‌مان در بخش‌های مختلف دولت و همچنین ملت ایران برای برگزاری باشکوه این مراسم امیدواریم همکاری دو دولت و دو ملت رویدادی بی‌نظیر و به‌ یاد ماندنی که جلوه‌ای از مقاومت اسلامی و اتحاد ملت‌های مسلمان است، رقم بزند.

 هنر ملت ایران تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست و این کار را به خوب انجام داده است

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کیهان درباره پیشرفت‌های ملت ایران گفت: مهم ترین نکته همواره امید به آینده است، دشمن می‌خواهد ملت را ناامید کند، اما ما باید امیدوارنه حرکت کنیم تا دشمن از تحرکات خود پشیمان و مجبور به عقب نشینی شود که این کار را ملت ایران انجام داده است.

رئیس جمهور با طرح این موضوع که بسیاری از سران کشورهای خارجی از ما می‌پرسند با وجود تحریم و تهدید چگونه پیشرفت دارید! ادامه داد: هنر ملت ایران تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها است و این کار را تاکنون خیلی خوب انجام داده و اصلا به همین خاطر دشمن عصبانی شده است. ما بیشترین تهدید و تحریم را در صنایع نظامی، هسته‌ای و علم و فناوری داشتیم اما امروز حرف اول و برتر را در این عرصه‌ها می‌زنیم.

رئیسی تصریح کرد: دشمنان تصور می‌کنند با تحریم و تهدید ملت ما متوقف می‌شود، غافل از اینکه ملت ایران برای موفقیت تلاش می‌کند و این رمز موفقیت کشور است. آنها می‌خواستند کشور رشد اقتصادی و تولیدی نداشته باشد، اما تمام نقشه‌هایشان شکست خورد، البته مشکلاتی مثل تورم در کشور وجود دارد که با تلاش و پیگیری این مسائل حل خواهد شد.

رئیس جمهور توجه و اجرای سیاست‌های اساسی نظام که توسط امام راحل و رهبر معظم انقلاب تبیین شده را عامل سعادت کشور و مردم دانست و افزود: ما در حوزه‌های مختلفی سیاست‌های مصوب داریم که ابلاغ شده و هر دولت و مجلسی باید بر اساس سیاست‌های ابلاغی و اسناد بالادستی فعالیت کند. بنای دولت سیزدهم توجه به سیاست‌ها، قوانین و قانون‌مداری و ظرفیت‌های ملت است.

خودکفایی در تولید کاغذ به زودی اعلام خواهد شد

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر درباره برنامه دولت در زمینه افزایش سرانه مطالعه و توسعه سبد فرهنگی خانواده‌ها گفت: این دغدغه فرهنگی مهم و قابل توجهی است، بیشتر موضوع قیمت کتاب به قیمت کاغذ ربط دارد که ما در زمینه تولید کاغذ می‌توانیم خودکفا شویم، چرا که زمینه‌های آن در کشور موجود است.

رئیسی تصریح کرد: میزان تولید کاغذ کشور قابل قبول نبود که در این دو سال به موضوع کاغذ توجه ویژه‌ای شده و افزایش چشمگیری در تولید کاغذ حاصل شده است. برای نمونه در حال حاضر کتب درسی با کاغذ ایرانی تولید می‌شود. مرز ما در حوزه چاپ و نشر کتاب همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب در نمایشگاه کتاب دستور فرمودند خودکفایی در تولید کاغذ است که با همکاری وزارتخانه‌های مرتبط در حال تحقق است و به زودی اعلام می‌کنیم که در حوزه تولید کاغذ خودکفا شده‌ایم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار آساهی ژاپن درباره منابع مالی ایران در ژاپن و سفر به این کشور گفت: ارتباط جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهایی که خواهان برقراری ارتباط دوستانه باشند، خوب خواهد بود و تعامل اساس ارتباطات است. ما با ژاپن همکاری و ارتباط داریم و به دنبال توسعه این روابط هستیم. در خصوص منابع پولی ایران در این کشور نیز این یکی از پرونده‌های دولت در زمینه آزادسازی منابع ارزی در سایر کشورها است.

رئیس جمهور ادامه داد: توصیه ما به همه کشورها این است که مستقل زندگی کنند و به آمریکا وابسته نباشد و تحت تاثیر کشورهای دیگر نباشد. ما ارتباط خوبی با ژاپن داشته و خواهیم داشت و تاکید داریم که تمام پول ایران در سایر کشورها باید در قالب داد و ستد به کشور باز گردد. البته ایران فقط در کشور کره جنوبی پول بلوکه شده داشت و سایر دارایی ما در تمام نقاط جهان تحت نظر بانک مرکزی است.

رئیس جمهور در خصوص سفر به ژاپن هم گفت: من در زمان مناسب به ژاپن سفر خواهم کرد و از مقامات ژاپنی هم دعوت کردیم تا به تهران سفر کنند.

اگر در زمان انعقاد برجام این دولت سر کار بود توافق را دقیق‌تر تنظیم می‌کرد تا گرفتاری‌های امروز ایجاد نشود

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین در خصوص احیای برجام گفت: دولت از ابتدا برجام را به عنوان یک پرونده در حوزه سیاست خارجی دنبال کرده، اما موضوع سیاست خارجی ما مانند گذشته تک گزینه‌ای نیست. سوال این است که آیا رویکرد دولت سیزدهم به موضوع مذاکرات صحیح بود، پاسخ این است که بله.

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی تصریح کرد: از ابتدای دولت، به دنبال اقداماتی که از قبل صورت گرفته بود، گروهی را تعیین کردیم تا کار دنبال شود و مذاکرات جدی بر روی یک متن که اروپایی‌ها هم رسما آن را قبول داشتند و می‌گفتند خواسته‌های ایران در آن دقیق است، صورت گرفت. مذاکرات ما در راستای همان توافق اصلی هم بود چرا که ما در زمان آن قرارداد نبودیم که البته اگر بودیم این توافق دقیق‌تر تنظیم می‌شد تا امروز این گرفتاری‌ها به وجود نمی‌آمد.

رئیسی با اشاره به این موضوع که در متن ارائه شده خواسته‌های به حق ملت مطرح شد، بیان کرد: این آمریکا و اروپا بودند که به تعهدات خود عمل نکردند، اما ایران به طور کامل به تعهدات خود پای‌بند بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 بار اعلام کرده که برنامه هسته‌ای ایران انحرافی ندارد، اما کشورهای غربی می‌خواهند از موضوع هسته‌ای استفاده سیاسی کنند تا به کشور مستقلی مانند ایران فشار بیاورند. در هر صورت ما میز مذاکره را ترک نکردیم که بهانه دست دشمن ندهیم، اما آنها به تصور اینکه در اغتشاشات می‌توانند دستاوردی داشته باشند، میز مذاکره را ترک کردند و اکنون برگشتند.

رئیس جمهور افزود: دولت در مذاکرات و طرح حقوق ملت برای احقاق حق و رفع تحریم‌های ظالمانه کوتاهی نکرده و در جبهه دیگر یعنی خنثی کردن تحریم‌ها نیز فعال هستیم.

 پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال به 80 درصد خواهد رسید

رئیسی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا در تشریح اقدامات دولت در حوزه اینترنت و پیام رسان‌ها گفت: نقش و جایگاه اینترنت در زندگی مردم به سرعت رشد کرده و این مسئله بسیار مهمی است. از همان ابتدا هم تاکید داشتم که فضای اینترنت باید به گونه‌ای باشد تا همه دسترسی آسانی به آن داشته باشند. گام‌هایی که امروز وزارت ارتباطات برداشته مانند گسترش فیبر نوری نیز در همین راستا است. در مورد شبکه ملی اطلاعات هم رشد آن از 24 درصد به حدود 65 درصد رسیده است و تا پایان سال به بیش از 80 درصد می‌رسیم که توسعه و گسترش زیرساخت‌ها عین دستور رهبری است.

رئیس جمهور در خصوص پلتفرم‌های پیام‌رسان اظهار داشت: فضای کشور کاملا آماده فعالیت همه سکوهای پیام‌رسانی است، فقط ما به پلتفرم‌های خارجی اعلام کردیم، مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی و دیگر کشورها باید در ایران هم پاسخگوی فعالیت‌های خود باشید، چرا که ایران با سایر کشورها فرقی ندارد.

 تلاش برای دلارزدایی از سفره و معیشت مردم

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه هشمهری درباره زمان اثرگذاری اقدامات دولت در سفره مردم گفت: معیشت دغدغه همه بوده و اقدامات دولت در جهت بهبود معیشت مردم است. افزایش تولید، رشد تجارت خارجی و صادرات در زندگی مردم موثر است و وقتی ما بتوانیم اقداماتی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده کشور انجام دهیم، قطعا بر دسترسی مردم به کالا و قیمت آن اثرگذار است. اساس تحریم‌ها ایجاد مشکل در سفره مردم بود و دولت به دنبال تسهیل زندگی ملت است.

رئیس جمهور افزود: افزایش تولید، رشد اقتصادی و رشد ذخایر بانک مرکزی در جهت بهبود معیشت مردم است اما دولت برخلاف گذشته که سفره مردم به دلار وابسته بود، برنامه دلازدایی از معیشت مردم را دارد تا نوسانات مرتبط با دلار در زندگی مردم تاثیری نداشته باشد.

 تلاش دولت تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آرمان امروز درباره مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس گفت: از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که برخلاف کشورهایی که ادعای مردمسالاری دارند، در ایران همه نهادها با انتخاب مردم شکل می‌گیرند. اگر امام راحل فرمودند میزان رای مردم است، برای این بود که حقیقتا به رای ملت اعتقاد داشتند و اینکه می‌گوییم انتخابات باید مشارکتی، رقابتی، همراه با سلامت و امنیت باشد، نه شعار و ادعا بلکه کاملا واقعی است.

رئیسی درباره اهمیت افزایش مشارکت مردم در انتخابات اظهار داشت: قطعا سطح مشارکت مردم تاثیرگذار است و این حضور باید حداکثری باشد. هر چه عدد رای دهندگان بالاتر باشد، پشتوانه مجلس قوی‌تر خواهد بود و مجلس قوی دولت قوی‌تری را شکل می‌دهد که در نتیجه ایران قوی ساخته می‌شود، لذا طبق تاکید رهبر معظم انقلاب تمام تلاش‌ها برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره گام‌های دولت در زمینه حق‌آبه ایران از افغانستان گفت: دولت به تنش‌های آبی در مناطق مختلف کشور توجه و برای مدیریت آنها برنامه‌هایی در دست اقدام دارد و بنا داریم این تنش‌ها به حداقل برسد.

رئیس جمهور در خصوص ارتباط با همسایگان گفت: ارتباط ما با همسایگان خوب است. قراردادهایی از گذشته بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد و تاکید ما هم پایبندی به این قراردادها است و پیگیر اجرای آنها هستیم.

 راه‌اندازی سامانه‌های متعدد در دستگاه‌های اجرایی با هدف پیشگیری از فساد

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میزان درباره اقدامات دولت در زمینه شناسایی و رفع بسترها و گلوگاه‌های فساد گفت: اولین نشست کاری بنده به عنوان رئیس جمهور منتخب و قبل از آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم نشستی با مسئولان دستگاه‌های نظارتی بود که از آنان خواستم نظرات خود درباره ساختارها و بسترهای فسادزا در دولت را به بنده اعلام کنند.

رئیسی راه‌اندازی سامانه‌های متعدد در بخش‌های مختلف دستگاه اجرایی را در کنار برخوردهای مصداقی با فساد از جمله اقدامات در راستای شفاف‌سازی و پیشگیری از بروز فساد دانست و افزود: در حالی که در گذشته صرف ارائه یک گزارش از بدهکاران بزرگ بانکی جنبه محرمانگی داشت، امروز وزارت اقتصاد و بانک مرکزی رسما اسامی آنها را منتشر می‌کند و خود این مسئله جنبه بازدارندگی در زمینه فساد دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: همانگونه که از ابتدای دولت اعلام کردم، در این دولت اولین مدعی برخورد با هر گونه فساد خود مسئولان دولتی هستند که در کشف، پیگیری و به نتیجه رساندن پرونده‌های فساد پیش‌قدم هستند. اخیرا نیز بخشی در بازرسی ریاست جمهوری فعال شده که گزارش‌های فساد را سریع‌تر دریافت و دنبال کند. البته در همه دستگاه‌های اجرایی علاوه بر دستگاه‌های بازرسی بیرونی، بخش‌های بازرسی و نظارت درونی را نیز فعال کرده‌ایم چرا که دولت عزم قاطع در برخورد با هرگونه فساد، رشوه و روابط ناسالم دارد و قدم‌های خوبی نیز در این زمینه برداشته شده است. امیدوارم با رویکردی که امروز همه بخش‌های نظام به مبارزه با فساد دارند، مصادیق فساد هر چه بیشتر کاهش یافته و اعتماد عمومی به نظام افزایش یابد.

تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی نشانه افول این رژیم است

رئیسی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المیادین درباره تحرکات رژیم صهیونیستی و احتمال وقوع یک درگیری جدی در منطقه تصریح کرد: امروز وضعیت جریان مقاومت و لبنان، سوریه و فلسطین کاملا با گذشته متفاوت است. این تفاوت نیز با نگاهی به وضعیت جنگ 6 روزه رژیم صهیونیستی با 6 کشور عربی تا نبردهایی که با نیروهای جریان مقاومت داشت و به نبردهای 33 روزه، 22 روزه، 8 و 2 روزه معروف شده‌اند، قابل مشاهده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در منطقه ابتکار عمل به دست باکفایت مجاهدین فلسطینی و لبنانی است، خاطرنشان کرد: امروز جریان مقاومت از همیشه قدرتمندتر و رژیم صهیونیستی از همه زمان‌ها آسیب‌پذیرتر است و اساسا این تحرکات ره به جایی نبرده و بیشتر نشان از افول توان این رژیم دارد.

رئیسی در پاسخ به آخرین سوال مطرح شده در این نشست خبری که از سوی خبرنگار خبرگزاری ایکنا و درباره اهانت‌های صورت گرفته به قرآن و مقدسات مسلمانان بود، گفت: قرآن کریم نه تنها مورد احترام 2 میلیارد مسلمان، بلکه مورد احترام همه معتقدین همه ادیان ابراهیمی و اهانت به آن اهانت به همه مقدسات و ارزش‌ها از جمله انسان و آزادی است.

رئیس جمهور اظهار داشت: دشمنان به خوبی دریافتند که تنها عاملی که می‌تواند در برابر سلطه‌جویی آنها مقاومت کند، اسلام است، لذا تلاش کردند با به کار گیری امپراطوری رسانه‌ای و خبری خود و نیز به راه انداختن گروه‌های تکفیری و جنایتکار میان مسلمانان اختلاف‌افکنی کنند تا از رشد اسلام جلوگیری کنند، اما این اقدامات مایه انسجام و وحدت بیشتر مسلمانان و توجه عمومی به قرآن کریم خواهد شد و این توطئه ناکام خواهد ماند.
نام:
ایمیل:
* نظر: