اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - 28 August 2023
وزیر صمت:
وزیر صمت تاکید کرد: کار بزرگی بر دوش سازمان زمین شناسی است چرا که معادن تا شناسایی نشوند به ثروت تبدیل نمی شوند، ۵ درصد اکتشافات کافی نیست بنابراین باید برنامه ریزی کنید تا پایان دولت این میزان به 30 درصد افزایش یابد.
تا پایان دولت بخش اکتشافات باید به 30 درصد افزایش یابدبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، عباس علی آبادی وزیر صمت در آیین اختتامیه طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخیره معدنی در استان خراسان جنوبی،  گفت: یک درصد جمعیت و ۷ درصد منابع دنیا در اختیار کشوراست بنابراین نیازمند شناسایی منابع بیشتری هستیم و سازمان زمین شناسی باید با  اتکا به ظرفیت بخش خصوصی اکتشافات خود را افزایش دهد.

وزیر صمت گفت:  بخش معدنی  از اهمیت فوق العاده ی برخوردار است و قانون منابعی را برای اکتشافات  بیشتر مشخص نموده است که باید فعال شود.

 وی ادامه داد: کار بزرگی بر دوش سازمان زمین شناسی است  چرا که معادن  تا شناسایی نشوند به ثروت تبدیل نمی شوند، ۵ درصد اکتشافات کافی نیست بنابراین باید برنامه ریزی کنید تا پایان دولت این میزان به 30 درصد افزایش یابد. 

علی آبادی با تاکید براینکه کشور نیازمند اکتشافات  بیشتر است، اظهار داشت: کشور نیازمند اراده جدی در زمینه زمین است و برای شناخت آن نیازمند مطالعه هستیم و تا پايان سال با توجه به ابزار ها و تجهیزات موجود در کشور و فضا های بین المللی  بخش اعظمی از منابع باید  بررسی و شناسایی کنید.

تا پایان دولت بخش اکتشافات باید به 30 درصد افزایش یابد

صنایع معدنی ۸ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهند  

علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ادامه این مراسم اظهار داشت: سازمان زمین شناسی از سال ۱۳۶۸ تاسیس و نسبت به تهیه  و تولید اطلاعات پایه و اطلس ، نقشه های زمین شناسی و اکتشافی اقدام نموده است .

 وی با تاکید براینکه  تمام تلاش خود را برای تولید ثروت از طریق اکتشاف معدنی و صیانت از ثروت کشور خواهیم داشت، گفت: صنایع معدنی ۸ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهند  و  سازمان زمین شناسی تخصصی ترین سازمان زیر مجموعه وزارت صمت است که در سالیان متمادی توانسته در بخش شاخص های اختصاصی جشنواره شهید رجایی رتبه برتر را کسب کند. 

شهیدی با بیان اینکه ما توانسته ایم دو بار کل کشور را رصد و کلیه پدیده های زمین شناسی را شناسایی کنیم، گفت: در این راستا اطلس حاوی اطلاعات بسیار نفیس تهیه شده و همچنین نقشه های ژئوشیمی  را نیز مورد  بررسی قرار داده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در چند سال آینده اکتشافات  کم می شود اقدام به کشف  ذخیره های  پنهان  نموده و علاوه برآن نیز بخش آزمایشگاهی  مدرن با بهترین دستگاه ها آنالیز مواد معدنی در کشور راه اندازی و در حال بهره برداری است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ادامه با اشاره به اینکه کلیه اطلاعات در پایگاه علوم زمین به ثبت می رسد، گفت: با توجه به اینکه زمان  برای مسائل زمین شناسی  بسیار مهم است، بنابراین نیازمند حمایت در اصلاح بودجه ای هستیم و توقع پشتیبانی مناسب از سوی وزارت  صمت را داریم.

وی با تاکید براینکه طرح تحول اکتشافی ذخایر معدنی از  سال ۱۴۰۰ آغاز شده، گفت: سازمان ایمیدرو حمایت های خوبی را از لحاظ مالی از سازمان زمین شناسی داشته ودر راستای تولید اطلاعات طرح خراسان جنوبی را در  اوج کرونا شروع کرده و با اکتشافات صورت گرفته این طرح به اتمام رسیده است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، اعلام کرد: 60پروژه در طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات  ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی اجرایی شده که در  ۲۰ پروژه در بخش زمین شناسی،۲۰ پروژه در بخش  ژئوشیمیایی و ۲۰ پروژه زمین شناسی اقتصادی می باشد .

شهیدی ادامه داد: با افزایش توان علمی سازمان مقیاس بررسی ها را ۴ برابر افزایش داده ایم و علاوه بر آن نیز ریسک و زمان اکتشافات را به حداقل رسانده ایم.

وی گفت: با توجه به این موضوع  رغبت بخش خصوصی برای ورود به بخش اطلاعات بیشتر شده و برای اولین بار طرح مشارکتی و حاکمیتی نیز اتفاق افتاده است.

شهیدی از اجرای طرح تحول دریایی در این سازمان خبر داد و گفت: ایران دارای ۵۹۰۰ کیلومتر ساحل است که علی‌رغم همه کشورها که بیشترین تمرکز جمعیت در سواحل است، در ایران از تنگه هرمز تا پاکستان تنها چابهار واقع شده و هیچ شهری دیگری نیست.

وی افزود: ما در این مطالعات اطلاعاتی را استخراج خواهیم کرد که می‌تواند برای جانمایی برای توسعه شهری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.




خبرنگار: محسن ولی زاده
نام:
ایمیل:
* نظر: