اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - 27 August 2023
معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: رونمایی از پروژه تولید «رادیونو‌کلیید سزیم- 137» نتیجه اعتماد به نفس و خودباوری در سازمان انرژی اتمی ایران محسوب می‌شود.
اسلامی: پروژه «رادیونوکلیید سزیم- 137» نتیجه خودباوری استبه گزارش عصرپرس؛ مهندس محمد اسلامی در نشست خبری آیین رونمایی از پروژه تولید «رادیونو‌کلیید سزیم- 137» در مقیاس آزمایشگاهی که در نمایشگاه «روایت خدمت» برگزار شد؛ ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، یاد و خاطره شهدای دولت؛ شهیدان رجایی و باهنر را گرامی‌ داشت و از شهدای والامقام انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، مدافعان حرم، سلامت و شهدای هسته‌ای یاد کرد.

وی در جمع خبرنگاران بیان کرد: خداوند را شاکریم که توفیق خدمتگزاری به ملت عزیز و شریف ایران اسلامی در این سازمان که به فرمایش مقام معظم رهبری، آبروی ملی است را داریم.

وی افزود: امروز شاهد آیین رونمایی از یکی از دستاوردهایی بودیم که نتیجه اعتماد به نفس و خودباوری در سازمان انرژی اتمی ایران محسوب می‌شود و توانسته‌ایم آن‌ را به منصه ظهور برسانیم و تقدیم ملت عزیز ایران کنیم.

اسلامی بیان کرد: باید برای عزیزانی که با مسایل مختلف علمی و فناورانه مواجه هستند، این جمله را بیان کنم که نتیجه تحقیقات نامعین بوده و معلوم نیست تحقیقات چه زمانی به نتیجه می‌رسد؛ زیرا ممکن است سازوکار آن یا زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم نباشد. البته به لطف الهی اکنون سازوکار و زیرساخت‌هایی در سازمان انرژی اتمی ایران ایجاد شده که ما آن را مرهون تلاش‌های شهدا و همه کسانی هستیم که قبل از ما در این سازمان مسوولیت داشته‌اند و سال‌ها با تلاش و کوشش، ایجاد قابلیت کرده‌اند.

وی ادامه داد: این قابلیت‌ها با خودباوری و عشق پرشوری که در همکاران ما وجود دارد، باهم ترکیب و عجین شده و تحقیقات نتیجه‌گرا را در سازمان انرژی اتمی ایران به منصه ظهور رسانده است.

معاون رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: «رادیونوکلیید سزیم- 137» که امروز از آن رونمایی شد، حاصل کار و تحقیقات شش ماهه است و مراحلی نظیر فکر و ایده تا نتیجه را شامل می‌شود. هماهنگی‌ها، اخذ مجوزها، تنظیمات، ایجاد قابلیت و ... با خودباوری بی‌نظیر و نیز با حضور یک تیم جوان و سرشار از انگیزه ترکیب شده که در نهایت توانسته‌اند این مهم را محقق کنند.

اسلامی گفت: نکته حائز اهمیت این است که «ما متوقف نمی‌شویم»؛ ما در سال‌های گذشته برای گرفتن «سزیم» و «مولیبدن» با مشکلاتی مواجه شدیم و در فرآیندهای ما تاخیراتی ایجاد شد. با توجه به این موارد از همکاران خود در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای خواستیم که بر روی این موارد وقت بگذارند و به آن‌ها دست یابند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: این اراده با توکل بر خدای متعال و نیز بر پایه دانش، ظرفیت و خودباوری محققان داخلی محقق شد و امروز به این نتیجه رسیدیم و قادریم این محصول را تقدیم ملت عزیز ایران اسلامی کنیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون کل صنایع نفت و گاز و سایر صنایع مبتنی بر انرژی، حتی حوزه پزشکی و ... می‌توانند از این محصول بهره‌مند شوند. این ظرفیت مختصر می‌تواند کل نیاز سالانه کشور را تامین کند. البته اگر تقاضا بالا رود ما نیز قادریم ظرفیت تولید خود را متناسب با آن افزایش داده و به نیازها پاسخ دهیم.
 
وی عنوان کرد: موضوع مهم برای ما این است که بتوانیم با تکیه بر سیاست پابرجایی، ‌اراده مستحکم و توکل بر خداوند، همواره در ریل خدمت حرکت کنیم و به خدمت‌رسانی به هموطنان بپردازیم.
وی گفت: این شعار نیست که شرکت «پارس ایزوتوپ»، جمعه‌ها تعطیل نیست و بنده به عنوان رییس سازمان، جمعه‌ها از این شرکت بازدید می‌کنم زیرا دیدن متخصصان جوان در این روز بسیار گوارا بوده و حلاوت دارد و آن‌ها جمعه‌ها با عشق و شور فراوانی مشغول کار هستند. بنده از همه این جوانان عزیز، خانواده‌های آن‌ها و به‌ویژه محققان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و پژوهشکده چرخه سوخت هسته‌ای بسیار تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی اضافه کرد: سال گذشته محققان و کارکنان پژوهشکده چرخه سوخت هسته‌ای اقدامات بسیار بزرگی انجام دادند و توانستند از اسید فسفوریک و از منشاء فسفور، کیک زرد تولید کنند. همچنین سال گذشته این عزیزان توانستند پروژه‌هایی را انجام دهند که نتیجه فوری داشت و توانستند پروژه‌هایی که سال‌ها در مرحله ایده متوقف شده بود را به‌شکل شتابان دنبال کرده و به نتیجه برسانند. ما توانستیم از توریوم به سوخت برسیم و شرکت آن را پایه‌گذاری و ایجاد کنیم و اکنون شرکت توریوم نیرو مکلف است که از توریوم به عنوان یک مواد پرتوزا که قادر است حرارت ایجاد کرده و در نهایت تولید قدرت کند، برای تجهیز طرح راکتورهایی کوچک مقیاس استفاده کند و ما توانسته‌ایم نخستین پروژه راکتورهای یک مگاواتی را رقم بزنیم که در نتیجه اقدامات محققان جوان در این پژوهشکده بوده است.
 
وی تصریح کرد: موضوع احداث راکتورهای کوچک مقیاس مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و جزو یکی از خواسته‌های مهم ما در سازمان انرژی اتمی ایران نیز محسوب می‌شود؛ دوتریوم یکی از پاسخ‌های دقیق به راکتورهایی با توان کوچک است و ما احداث راکتور یک مگاواتی را در دستور اجرا قرار داده‌ایم و انشاالله همکاران ما به‌صورت شتابان برای طراحی، ساخت، ایجاد و بهره‌برداری آزمایشی از این نوع راکتورها اقدام خواهند کرد.

اسلامی تاکید کرد: سنگ بنا و سنگ پایه در انرژی اتمی، سوخت هسته‌ای بوده و مبنای آن غنی‌سازی است. هنگامی که شما معادنی در اختیار داشته باشید و مواد را استخراج و فرآوری کرده و به کیک زرد تبدیل کنید و آن‌ را در چرخه و فرآیند قرار دهید، می‌توانید مدعی باشید که صنعت هسته‌ای دارید. حالا کسانی که دشمن ما بوده و مخالف ما هستند و به شدت با چرخه سوخت ما و با صنعت هسته‌ای که برای پیشرفت ملت ایران نیاز مبرم محسوب می‌شود، مخالف هستند. آن‌‌ها با روایتگری ناصواب خود اذهان را مخدوش می‌کنند.

وی در ادامه این نشست خبری خطاب به نخبگان صنعت هسته‌ای و جامعه متذکر شد: نخبگان و اشخاصی که اهل علم و قلم هستند باید بدانند، صنعت هسته‌ای یک صنعت راهبردی و پیش‌برنده علوم و فناوری است و نقش مستقیم در زندگی مردم دارد. این ظرفیت‌هاست که می‌تواند آن را به سرانجام و به مرحله بهره‌برداری برساند و ما نیز در کنار چرخه سوخت هسته‌ای؛ قدرت طراحی، مهندسی، ساخت و بهره‌برداری و نیز نگهداری از راکتورها را داریم که آن‌ هم یک جریان مکمل و موازی محسوب می‌شود که به موازات ظرفیت‌های بزرگ در حال فعالیت است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: امید است این اقدامات مقبول درگاه خداوند متعال واقع شود و خداوند بر توفیقات همکاران ما برای خدمت هرچه بیشتر بیافزاید.
نام:
ایمیل:
* نظر: