اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - 27 August 2023
در دومین روز از نمایشگاه «روایت خدمت» انجام شد:
همزمان با چهارمین روز از هفته دولت، از پروژه تولید «رادیونو کلیید سزیم- 137» در مقیاس آزمایشگاهی که به همت دانشمندان و محققان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای انجام شده؛ به عنوان یکی از دستاوردهای صنعت هسته‌ای در نمایشگاه «روایت خدمت» رونمایی شد.
آیین رونمایی از پروژه تولید «رادیونو کلیید سزیم- 137» در مقیاس آزمایشگاهیبه گزارش عصرپرس، همزمان با چهارمین روز از هفته دولت و با حضور مهندس اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و نیز جمعی از مسوولان ارشد صنعت هسته‌ای، ‌آیین رونمایی از پروژه تولید «رادیونو کلیید سزیم- 137» در مقیاس آزمایشگاهی در نمایشگاه «روایت خدمت 1402» برگزار شد.

سزیم 137 با نیمه عمر 30/17 سال به صورت طبیعی وجود ندارد و در اثر فعالیت‌های راکتورهای هسته‌ای عمدتا در سوخت هسته‌ای مصرف شده و پسماندهای پرتوزا یافت می‌شود.

با توجه به نیاز کشور به تولید سزیم-137 و دشوار بودن واردات این رادیونوکلیید، یک طرح تحقیقاتی برای دستیابی به دانش فنی جداسازی و تخلیص سزیم-137 از محصولات شکافت اورانیوم در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد و با موفقیت در تیر ماه 1402 به پایان رسید.
 
با اجرای موفق این طرح تحقیقاتی، دانش فنی لازم برای جداسازی و تخلیص سزیم-137 از محصولات شکافت اورانیوم برای نخستین‌بار در کشور بومی‌سازی شده است.

 آیین رونمایی از پروژه تولید «رادیونو کلیید سزیم- 137» در مقیاس آزمایشگاهی
گفتنی است نمایشگاه «روایت خدمت» با شعار «وعده؛وفا» از چهارم تا هفتم شهریور ماه، در سالن‌های 8 و 9 نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شده است و عموم علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 9 صبح تا 16 عصر به غرفه سازمان انرژی اتمی در این نمایشگاه مراجعه کنند و در جریان آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای قرار گیرند.
نام:
ایمیل:
* نظر: