اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - 22 August 2023
در مراسم روز پزشک و داروساز:
رئیس جمهور جامعه پزشکی کشور را در ابتلائات خود سربلند توصیف و تصریح کرد: بخش‌های مختلف جامعه پزشکی چه در دوران دفاع مقدس و چه در مواقع لازم دیگر نظیر بلایای طبیعی و چه در دوران کرونا که عملکرد درخشانی داشته و همواره در مواقع ضرورت در کنار مردم حضور داشته‌اند و بنده به آنان و شهدای نظام سلامت ادای احترام می‌کنم.
رئیسی: زمینه برای مهاجرت معکوس پزشکان ایرانی فراهم شده استبه گزارش عصرپرس: سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت «روز پزشک و داروساز» با بیان اینکه جامعه پزشکی از آنجا که در زمینه صیانت از جانی و حیاتی که خداوند قدوس به انسان‌ها عطا کرده فعالیت می‌کند، قدسیت می‌یابد، گفت: پزشکان با دست توانای خود و دانشی که خداوند به آنها مرحمت کرده در زمینه صیانت از حیات انسان‌ها تلاش می‌کنند.

رئیس جمهور اولین رمز قدسیت این حرفه را آن دانست که پزشک بداند توانایی وی برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به حیات انسان‌ها متعلق به ذات مقدس ربوبی است و افزود: پزشکان باید بدانند سلامتی در دست خداوند است و او این قدرت فکر، اندیشه، دانش و بینش را به آنها مرحمت کرده تا در جهت صیانت از این سلامتی و حیات فعالیت کنند.

رئیسی با بیان اینکه این نگاه توحیدی خیلی ارزشمند است، اظهار داشت: چه عالمی که در حوزه علمیه قول‌الله می‌بیند و چه پزشکی که در اتاق عمل جراحی فعل‌الله می‌بیند، هر دو در یک جهت حرکت کرده و تلاش می‌کنند و این نگاه توحیدی است که می‌تواند باعث ارتقای روزافزون علم پزشکی شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تلاش برای ارتقای علم پزشکی در ایران اسلامی تصریح کرد: تلاش‌های قابل تقدیری در جهت ارتقای علم و دانش پزشکی در کشور صورت گرفته، اما همه دانش پزشکی منحصر در آنچه تاکنون تولید شده، نیست. لذا دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی در جهت ارتقای علم و مرجعیت یافتن کشور در این عرصه تلاش بیشتری داشته باشند چرا که جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد.

رئیسی با بیان اینکه متولی اصلی اجرای سیاست‌های مصوب و ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه سلامت وزارت بهداشت است، اما این وزارتخانه تنها متولی اجرای این بسته سیاستی نیست، خاطرنشان کرد: این یک بسته جامع از سیاست‌های حوزه سلامت، بهداشت، درمان، آموزش و ارتقای بهره‌وری است که باید با همت همه دست‌اندرکاران جامعه پزشکی و نظام درمانی کشور اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس جمهور در بخش بعدی سخنانش جامعه پزشکی کشور را در امتحانات و ابتلائات پیروز و سربلند توصیف و تصریح کرد: بخش‌های مختلف جامعه پزشکی کشور چه در دوران دفاع مقدس و چه در مواقع لازم دیگر نظیر بلایای طبیعی و چه در دوران کرونا که عملکرد درخشانی داشته، همواره در مواقع ضرورت در کنار مردم حضور داشته‌اند و بنده به همه تلاش‌گران این عرصه و به‌ویژه شهدای نظام سلامت و خانواده‌های محترم آنها ادای احترام می‌کنم.

رئیسی تولید 90 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل را از افتخارات جامعه پزشکی دانست و افزود: امروز بسیاری از کشورهای منطقه و حتی کشورهای پیشرو در زمینه تولید دارو به کیفیت داروهای ساخت ایران اذعان دارند و مشتری محصولات دارویی متخصصان و پزشکان ما هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز با توسعه شرکت‌های دانش بنیان در کشور زمینه برای مهاجرت معکوس پزشکان ایرانی فراهم شده است، به بازدید خود از پارک‌های علم و فناوری و پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه پزشکی و ساخت تجهیزات و دارو اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های داروسازی امروز پذیرای پزشکان مهاجر ایرانی هستند و زمینه شغل مناسب و با عزت برای آنها در داخل کشور فراهم شده است.

رئیسی افزود: تا پیش از این محصولاتی نظیر فرش یا صنایع دستی به عنوان نماد فرهنگ و هنر ایرانی شناخته می‌شد اما امروز تجهیزات پزشکی ساخته شده به دست جوانان ایرانی و صادرات آن به کشورهای مختلف بر افتخارات کشورمان افزوده است.

رئیس جمهور در ادامه نیروی انسانی کارآمد و مجرب را مهم‌ترین سرمایه نظام سلامت کشور دانست و با تاکید بر ضرورت تعریف نظام‌مسائل بخش سلامت کشور با هدف حل مشکلات این بخش، تصریح کرد: امروز توجه ویژه به مناطق محروم از دغدغه‌ها و اولویت‌های دولت است و وزیر محترم بهداشت برای برقراری عدالت در توزیع نیروی انسانی میان مناطق برخوردار و محروم ماموریت دارد.

رئیسی در ادامه تاسیس صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و همچنین تامین مالی مناسب آن را از اقدامات بسیار خوب دولت در حمایت و رفع دغدغه خانواده‌های این بیماران دانست و کشف دارو و راه درمان بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به دست توانمند پزشکان و متخصصان ایرانی را قابل تحقق دانست.

رئیس جمهور توجه به کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در حوزه علوم پزشکی را از جمله راه‌های موثر در کشف راه‌های درمان این بیماری‌ها دانست و بر ضرورت شنیدن حرف‌های نو در علوم پزشکی و بررسی آنها تاکید کرد.

رئیسی ضمن پاسداشت خدمات و زحمات شایسته و در خور تحسین نظام سلامت به ویژه در ایام شیوع بیماری کرونا بر ضرورت حفظ احترام و جایگاه رفیع جامعه پزشکی به ویژه در رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: در همه رسانه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها نباید جایگاه رفیع جامعه پزشکی مورد آسیب قرار بگیرد چرا که این قشر نه فقط در نزد ملت ما بلکه در میان همه ملت‌ها دارای جایگاه و منزلتی مقدس است، احترام به یک پزشک احترام به علم و فرهیختگی یک ملت است و نباید تخلف تعداد اندکی از پزشکان را به کل جامعه پزشکی تعمیم داد و در برخورد با تخلفات صورت گرفته در این زمینه اولین مدعی جامعه پزشکی خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: