اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۵۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - 22 August 2023
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، راهکار مدیریت بحران آب را توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و نهایتاً هماهنگی فرادستگاهی دانست.
ذوالنوری: برای مدیریت بحران آب نیازمند هماهنگی فرادستگاهی هستیمبه گزارش عصرپرس ، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی امروز (سه شنبه 31 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه ای گفت: وزارت نیرو باید به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی دنیا توجه داشته باشد، زیرا اکنون همانند دوران گذشته نیست که بگوییم میانگین بارندگی در دنیا فلان میزان بوده و در کشور ما نیز این میزان است. در واقع فرمول های گذشته برهم خورده و ستاد حوادث غیرمترقبه جز در موارد وقوع سیل، زلزله و طوفان معنی ندارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه یا با وضعیت ترسالی مواجهیم که سبب سیل های ویران کننده می شود یا خشکسالی مخرب. لذا آنچه در این گزارش تحقیق و تفحص مورد اهمیت است، بحث هماهنگی فرادستگاهی بین وزارت نیرو، سازمان مراتع و جنگل ها، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و محیط زیست در عرصه های مختلف است. اینکه هر دستگاهی بخواهد کار خودش را انجام دهد، عوارض ویرانگر و مخربی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید شرایط زیست محیطی، اجتماعی و اقلیمی در تدوین طرح ها لحاظ شود، زیرا وضعیت اجرای آنها در درازمدت قابل تأمل است. به عنوان مثال خشکاندن دریاچه ارومیه یکسری آسیب در پی دارد و احیای آن هزینه های دیگری را برای کشور رقم می زند، لذا منابع و مصارف باید سنجیده شوند.

حجت الاسلام ذوالنوری اظهار کرد: نمی شود به موضوع صرفه جویی تاکید داشت، اما هماهنگی با جهاد کشاورزی در نوع استفاده از بذرها و گونه های کشت و آبیاری صورت نگیرد و انتظار داشته باشیم منابع آبی پاسخگو باشد، بنابراین باید آمایش سرزمین رعایت شود زیرا در استان هایی که بحران آب داریم شاهد استقرار صنایع آب بر هستیم.

نایب رئیس مجلس یازدهم گفت: وزارت نیرو باید در سیاستگذاری و اموری که نیازمند تصمیم گیری و هماهنگی با دستگاه ها می باشد، به نکات ذکر شده توجه کند، زیرا مردم در آینده با بحران آب مواجه می شوند. صنایع باید از پساب استفاده کنند و متاسفانه گاهی مشاهده می شود از آب شیرین برای صنایع یا فضای سبز استفاده می شود./ خانه ملت
نام:
ایمیل:
* نظر: