اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - 22 August 2023
زارع پور در صحن مجلس:
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: تا پایان دولت دسترسی مردم و کسب وکارها به فیبر نوری با هزینه معقولی فراهم می شود.
دسترسی مردم و کسب وکارها به فیبر نوری تا پایان دولت فراهم می شودبه گزارش عصرپرس از خانه ملت، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست علنی امروز (سه شنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش کمیسیون در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی، اظهار داشت: پیش از آغاز صحبت ها این خبر خوش را به زائران اربعین اعلام می کنم که با همکاری وزیر محترم عراقی امسال سیمکارت های عراقی و رومینگ با قیمت کمتری نسبت به سال گذشته در اختیار زوار قرار می گیرد.

وی در خصوص گزارش کمیسیون آخرین وضعیت کیفیت شبکه اینترنت همراه و ثابت نیز ضمن قدردانی از ابتکار مجلس شورای اسلامی برای ایجاد فرصت گفت وگوی مستقیم با مردم و نمایندگان در سه شنبه های نظارتی، گفت: در 2 سال گذشته اقدامات زیرساختی خوبی در جهت نوسازی شبکه در 4 لایه دسترسی، تجمیع، شبکه زیرساخت و دروازه های اینترنتی انجام شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در لایحه ورودی اینترنت بین الملل در 2 سال گذشته ورودی های اینترنت متنوع شد و بیش از 2 برابر نیاز ظرفیت تامین شد. همچنین در لایه زیرساخت نیز با بهره گیری از تجهیزات صدرصد ایرانی بیش از 50 درصد رشد داشتیم که تا پایان سال به 2 برابر می رسد  و میزان قطعی ها و لینک های اشباع کاهش یافته و ترافیک داخلی تقویت شد، همچنین برای ترافیک داخلی بیش از 3 برابر نقاط تبادل ترافیک افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در لایه تجمیع که در اختیار شرکت مخابرات است با وجود همکاری های انجام شده کار با کندی پیش می رود و لینک های اشباع بعضا رو به افزایش است و در برخی استان ها دچار مشکل هستیم اما در لایه دسترسی و فاصله دسترسی گوشی به BTS و دسترسی به مودم کارهای خوبی انجام شده است. همچنین حرکت جهشی برای توسعه نسل پنجم و پوشش نسل چهارم صورت گرفت و پوشش نسل چهارم به 92 درصد رسیده است.

زارع پور در خصوص توسعه پروژه فیبر نوری در کشور نیز، گفت: پروژه فیبر نوری منازل و کسب وکارها آغاز شده و در بیش از هزار و صد شهر اپراتور دوم مشخص شده و در بیش از 20 شهر بهره برداری مردم آغاز شده است و تا پایان دولت قول می دهیم با یک هزینه معقول امکان استفاده برای همه فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: شاخص های کیفی روبه بهبود است و سرعت افزایش یافته و نوسان تاخیر کاهشی است و این آمارها در مراجع بین المللی قابل دسترسی است و شاخص PQI هم در بیشتر موارد بهبود یافته است اما با وجود رشد اکثر شاخص ها این که چرا رضایتمندی از سوی مردم تامین نشده است باید در بخش دیگری به آن پرداخت.

زارع پور  گفت: مردم ما شایسته بهترین ها هستند و می پذیریم کار نشده فراوان است، اما چالش های پیش روی ما زیاد است و یکی از آنها تعدد مراکز تصمیم گیر است که باعث بار در شبکه شده است و ما در تلاشیم به شکل متوازن رشد داشته باشیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: بعضاً انتظار می رود با ابزارهای فنی انتظارات را برآورده کنیم، به عنوان مثال در همین بحث قطعی اینترنت در جریان کنکور سراسری انتظاراتی وجود دارد که با مقاومتی که انجام شد، این اتفاق انجام نشد، اما در سال های گذشته این اتفاق افتاد. باید موضوعات مشخصی در حوزه فنی تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه مصادیق مجرمانه گفت: ما مجری تصمیمات این کارگروه هستیم، اما پاسخگویی و تبعات تصمیمات این کارگروه با ماست و ما معتقدیم تا جایی که ممکن است باید از ابزارهای غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده کرد. موضوع ساماندهی فیلترشکن ها و مواجه به سوداگری فیلترینگ نیز از جمله همین موضوعات است که معتقدیم راهکار جمع آوری آن صرفاً فنی نیست.

وزیر ارتباطات افزود: مدیریت این موضوع نیازمند یک قانون مشخص است که من آن را به هیات رئیسه مجلس تقدیم خواهم کرد و معتقدم می توانیم بساط فیلترشکن فروشی را جمع کنیم. البته آرزو می کنم هیچ ایرانی برای هیچ نیازی سراغ فیلترشکن نرود و برنامه خود را برای این موضوع عرض خواهم کرد. همچنین دفاع از حقوق ایران در مقابل تحریم ها موضوع دیگری است که باید به آن بپردازیم. ما در مدت اخیر با تحریم بیش از 300 هزار دامنه پرکاربرد توسط کسانی که مدعی دفاع از حقوق مردم هستند، مواجهیم و حل این موضوع نیازمند رایزنی در سطح مراجع بین المللی است.

زارع پور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به گسترش حملات سایبری در سال های اخیر گفت: حملات هدفمند به زیرساخت ها بیش از 20 برابر شده، البته همکاران مجاهد من بخش زیادی از این حملات را دفع کرده اند، اما حتی بخش کوچکی از این موضوعات مشکلات زیادی برای ما ایجاد می کند و ما بخش توسعه ابزارهای مقابله با آن را در دستور کار قرار داده ایم. همچنین مسئله بعدی که ما با آن روبرو هستیم که با کلیدواژه اختلال و جنگ روانی مطرح می شود، جلوه دادن قطعی های فراگیر است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: هفته گذشته تیتر یک روزنامه بود که ایران در صدر قطعی های اینترنت قرار دارد، در حالی که فقط اشاره کرده به قطعی اینترنت در یکی از شهرهای جنوب شرقی کشور در چند روز محدود که با تصمیمات مراجع امنیتی بوده و این را به کل کشور بسط داده بود و اینگونه القا کرده بود که ما بدترین اینترنت را در کل جهان  داریم. موضوع پیشرفت شبکه ملی اطلاعات نیز موضوع مهم ما است و در این دولت بیش از 62 درصد پیشرفت داشته است و در همین دولت ان شالله کار به سرانجام می رسد که یکی از زیرساخت های اصلی آن توسعه فیبر نوری است.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش نیاز مردم به فیلترشکن گفت: چند اقدام برای این موضوع باید انجام دهیم، اولین کار این است که ما باید در لیست مصادیق فیلترینگ یک بازنگری جدی انجام دهیم که در گذشته به دلایل غیرامنیتی انجام شده است. ما در سال گذشته پس از دستوری که ریاست جمهوری دادند، لیستی متشکل از چند هزار دامنه را در 15 گذشته که کارگروه تعیین مصادیق راه افتاده است، مورد بازنگری قرار دادیم و معتقدیم هنوز جای تجدیدنظر وجود دارد و آمادگی داریم با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کنیم و لیستی را از سرویس هایی که حاکمیت ملی را دچار خدشه نمی کنند، تهیه کنیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: افزایش کیفیت خدمات عمومی نیز یکی از راهبردهاست که امروزه بحمدالله سکوهای بومی پذیرای میلیون ها کاربر است، اما نیازمند توسعه خدمات و ظرفیت ها هستند که ما این موضوع را نیز دنبال خواهیم کرد.

زارع پور در پایان موضوع پیگیری حقوقی برای رفع تحریم های سرویس ها و سایت های مورد نیاز دانشگاهیان را نیز یکی از اولویت های وزارت ارتباطات دانست و گفت: یک مرکز رسیدگی سریع به شکایات مردمی از طریق شماره 195 راه اندازی و توسعه داده خواهد شد تا شکایات مردمی به سرعت رسیدگی شود. ضمن اینکه یکی از بحث های جدی ما که مورد تاکید نمایندگان نیز بود، بحث عدم سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات است که با شرایط فعلی تعرفه گذاری ها امکانپذیر نیست و حتما ما باید کاری کنیم که سرمایه گذاری در این حوزه توجیه داشته باشد، در حالی که به قیمت اینترنت اشکال وارد می شود، شاهدیم در عراق اینترنت 100 هزار تومان است و در ایران 3 هزار و 500 تومان در هر گیگ قیمت گذاری می شود، در حالی که میانگین درآمد سرانه در عراق از ما پایین تر است و در نهایت من تمام قد حامی کسب و کارهای دیجیتال بومی هستم و اعلام می کنم دولت در کنار اینهاست.
نام:
ایمیل:
* نظر: