اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - 15 August 2023
سخنگوی دولت خبرداد:
بهادری جهرمی اعلام کرد: عملیات بهره‌برداری از فاز ۱۱ با ابتکار مهندسان ایرانی به نتیجه رسید، پس از بیست سال این پروژه از بلاتکلیفی رها شد.
افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در آینده نزدیکبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری با تسلیت به مناسبت حادثه ترویستی حرم شاهچراغ تصریح کرد: عاملان این جنایت از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی شناسایی و دستگیر می شوند و پس از رسیدگی قضایی به سزای اعمال خود می رسند.

وی افزود: دولت‌های حامی تروریست که حامی و میزبان گروهک های تروریستی هستند حتما با این جنایتکاران شریک هستند و از مراجع حقوقی و قضایی بین المللی پیگیری خواهد شد تا آنها به سزای اعمال خود برسند.

ضریب جینی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۰.۲ واحد درصد کاهش یافته است

سخنگوی دولت در ابتدای این نشست با ارایه آماری از آخرین وضعیت اقتصادی کشور، از کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۷.۵ در تیرماه ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: طبق آمارهای مرکز آمار ایران، روند سرمایه گذاری طی دهه ۱۳۹۰ مناسب نبود و متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری در این دهه و طول اجرای برنامه ششم توسعه به ترتیب منفی ۵.۲ و منفی ۴.۵ درصد رسیده بود.

بهادری جهرمی افزود: تغییرات سرمایه‌گذاری در کشور از سال ۱۴۰۰ مثبت بوده و رشدی ۴.۱ درصدی داشته است؛ این روند رو به رشد در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته و ۲.۱ درصد بوده است به طوری که در حوزه رشد تولید در تیرماه امسال اغلب شاخص های بخش تولید و صنعت رشد مثبت ثبت کردند.

وی از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان خبر داد و ادامه داد: تولید گندم داخلی از ۴.۵ به بیش از ۹.۵ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه در بین ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان قرار دارد، افزود: در حوزه فولاد نیز با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد خام در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه بودیم به طوری که تولید ۲۲ میلیون تن محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه بوده است و اکنون در بین ده کشور برتر تولید کننده فولاد جهان قرار داریم.

سخنگوی دولت در ادامه با یادآوری اینکه ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه تولید سیمان است، گفت: در حوزه سیمان حدود ۶۳.۲ میلیون تن سیمان در سال ۱۴۰۱ تولید شد.

بهادری جهرمی افزود: در حوزه خودرو هم با تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو در سال گذشته رشد ۳۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ را شاهد بودیم که بیشترین رشد تولید خودرو در ۱۲ سال اخیر بوده است.

محموله جدید دارویی بیماران اس ام ای وارد کشور شد

بهادری جهرمی به مشکلات حدود دو سال پیش بیماران اس ام ای (SMA ) اشاره کرد و افزود: در آن زمان رئیس جمهور در جمع این بیماران حاضر شد و مدتی بعد با نمایندگان آنها نیز دیدار کرد و دستورات لازم را صادر نمود.

وی با بیان اینکه پیش از این نیز داروی این بیماران وارد کشور شده بود، ادامه داد: از تلاش و همت وزارت بهداشت و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای کاهش رنج بیماران و درمان آنها تشکر می‌کنم که منجر به ورود محموله جدید دارویی بیماران اس ام ای به کشور شد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی به زودی افتتاح می شود

بهادری جهرمی اعلام کرد: عملیات بهره‌برداری از فاز ۱۱ با ابتکار مهندسان ایرانی به نتیجه رسید، پس از بیست سال این پروژه از بلاتکلیفی رها شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه صادرات شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است، رقم فروش محصولات این شرکت ها را ۴۳۵ هزار میلیارد تومان و میزان ایجاد اشتغال ناشی از آن را ۲۶۶ هزار نفر برآورد کرد که در سال ۱۴۰۰ مطابق آمار رسمی ۶۵۰ میلیون دلار بود.

وی، حوزه‌های برتر صادرات دانش بنیان را به ترتیب شامل «فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی»، «دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان»، «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی»، «ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته»، «وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی»، «برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستمهای خودکار»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای» و «خدمات تجاری‌سازی» اعلام کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره این شبهه که منتقدان آزادسازی منابع ایران در خارج از کشور را به معنی نفت در برابر غذا قلمداد می کنند، اظهار داشت: ایران کشوری بزرگ با ظرفیت‌های بی شمار است و با بیش از صد کشور مراودات تجاری و بازرگانی دارد؛ اساساً طرح موضوعاتی مثل نفت در برابر غذا در قبال کشور ما موضوعیت ندارد. عده ای از افتخارات و موفقیت‌های مردم و دولت ناراحت شدند اما نباید این دستاوردهای ملی را سیاسی تحلیل کرد.

بهادری جهرمی با یادآوری اینکه «معادل منابع ارزی مسدود شده ایران در خارج از کشور در دولت قبل در داخل کشور خلق پول صورت گرفته بود»، گفت: این اعتراف بزرگی است و خوب است که نهادهای قضایی و امنیتی ابعاد این اعترافات را مورد بررسی قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه «بازگرداندن همه پول‌های ملی بدون هیچگونه عقب‌نشینی از مواضع اصولی دولت یک موفقیت است» افزود: آیا رکورد تجارت خارجی ۱۱۲ میلیارد دلاری کشور نتیجه نفت در برابر غذاست؟ آیا رشد صنعت و ماشین آلات، نفت در برابر غذاست؟ آیا جذب سرمایه‌گذاری خارجی با رشد دو برابری میزان سرمایه‌گذاری در دوره زمانی دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه قبل از آن، نفت در برابر غذا است؟

بهادری جهرمی این نکته را یادآور شد که براساس آمار در زمینه سرمایه‌گذاری ماشین‌آلات و بخش ساختمان روند دهه ۹۰ تغییر یافت و در سال ۱۴۰۱ با حدود ۶.۷ رشد سرمایه‌گذاری مواجه بودیم که از این عدد ۱۵.۳ افزایش رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین‌آلات و ۱.۲ درصد در حوزه ساختمان بوده است؛ اینها نفت در برابر غذا است؟برخی از این اظهارات و سیاه‌نمایی‌ها خنده‌دار است.

دبیر هیات دولت خاطر نشان کرد: البته در دوره ای با سازوکار اینستکس توافق شده بود که نفت در برابر غذا معامله شود که همان هم نتوانستند انجام دهند اما منابع ارزی گسترده امروز کشور قابلیت مصرف این گونه معاملات (نفت در برابر غذا) را ندارد؛ چرا که میزان مصرف کالاهای اساسی کشور حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال است.
نام:
ایمیل:
* نظر: