اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۳۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 14 August 2023
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد:
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در این مقطع زمانی در سازمان مبنا را بر استفاده از فرصت های بازار سرمایه گذاشتیم، گفت: همه زیرفصل‌های صنعت هسته ای دارای بازدهی و ارزش افزوده است.
فعالیت سازمان انرژی اتمی بر مبنای استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه استبه گزارش عصرپرس از بورس تهران، «محمد اسلامی» امروز (دوشنبه) در بازدید از بورس تهران و تالار معاملات به همراه هیاتی از معاونان، اظهار داشت: به‌منظور همکاری بیشتر بورس تهران و این سازمان و همچنین سهیم کردن مردم در اقتصاد هسته ای، کارگروه تخصصی بورس تهران و سازمان انرژی اتمی ایران تشکیل می‌شود.

وی به قابلیت‌های بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه باید بتواند در ابعاد واقعی خود ظهور کرده و اعتماد مردم را جلب کند، همچنین باید تلاش کرد با جلوگیری از هیجان زدگی و حفظ تعادل و ثبات، بازار سرمایه ای پویا داشته باشیم.

اسلامی، اقتصاد هسته‌ای را بسیار شکوفا دانست و تصریح‌کرد: در این مقطع زمانی در سازمان انرژی اتمی، مبنا را بر استفاده از فرصت های بازار سرمایه گذاشتیم، زیرا اقتصادهای شکوفا در جهان از فرصت های بازار سرمایه بهره می‌برند. ما قصد داریم در افق ۲۰ ساله ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم و همه زیر فصل های صنعت هسته ای دارای بازدهی و ارزش افزوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما به این موضوع به صورت تصمیم راهبردی معتقدیم و مقدمات آن را فراهم کردیم تا شرکت‌های زیر مجموعه سازمان انرژی هسته ای وارد بورس شوند.

وی ادامه‌داد: همچنین در بُعد دیگر برای ایجاد پروژه‌ها از تامین مالی بازار سرمایه استفاده می‌کنیم، این شرکت‌ها طراحی و تاسیس شده است و در قالب «شرکت پروژه» سازماندهی شده از بازار سرمایه تامین مالی می‌شوند.

اسلامی افزود: متقاضیان صنعت هسته‌ای هم تقاضای سرمایه‌گذاری مشترک در داخل و هم خارج را دارد و تولیدات و محصولات داریم که صادراتی هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان‌داشت: این شرکت‌ها از نظر اندازه و ظرفیت رشد کرده‌اند و کارهایی در تراز بین المللی انجام می‌دهند و با فعالیت خودشان قادر خواهند بود با ارزش آفرینی در بورس مطرح باشند و مردم بتوانند به آنها اعتماد کنند.

وی اظهار داشت: ما به بازار سرمایه معتقدیم و مقدمات را برای شروع فراهم کردیم، همچنین در حال تنظیم زمان آغاز فعالیت هستیم تا بتوانیم شروع خوبی داشته باشیم.

اسلامی به مردمی سازی اقتصاد هسته ای تاکید کرد و گفت: مهم این است که مردم بدانند که برنامه هسته ای جنبه های موفق اقتصادی دارد و سیاست «درهای باز» را برای مردم مبنا قرار دادیم تا حس نزدیکی بیشتری نسبت به برنامه هسته ای داشته باشند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: شبکه سازی شرکت ها و موسسات سرمایه گذار در صنعت هسته ای که به لحاظ فنی رتبه بندی می شوند با ایجاد اعتماد دو طرفه می توانند در بخش های مجاز هسته ای حضور داشته و از منافع و ارزش افزروده آن بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: ورود صنعت هسته ای در بازار سرمایه و شبکه سازی شرکت های سرمایه گذاری می تواند این صنعت را هر چه بیشتر مردمی کند.

بازار سرمایه مظلوم واقع شده است

در ادامه این جلسه، «مجید عشقی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه در کشور ما در سالیان اخیر مظلوم واقع شده است، اما با این وجود کارکرد آن حفظ شده و در بازه بلندمدت اتفاق های مهمی روی داده و حضور فعال بازار سرمایه به توسعه صنایع در ۲ دهه اخیر کمک کرده است.

وی، به انتفاع معادن و پتروشیمی از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از ایرادات، گاهی اوقات سیاست های کلان اقتصاد است که سبب هدایت ناهمگون سرمایه در کشور می شود.

عشقی، به سیاست های سازمان بورس اشاره کرد و افزود: آشنایی بخش های اقتصادی و صنعتی با ابزارهای مالی از سیاست های راهبردی سازمان بورس است.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان‌کرد: چالش‌های مختلفی در بازار شاهدیم، اما به‌طور قطع در بلندمدت بازار سرمایه می تواند در صنایع گوناگون وارد شود و صنعت هسته ای نیز می تواند از پتانسیل های بازار سرمایه بهره مند شده و به منظور تزریق منابع مالی و توسعه شرکت های زیر مجموعه انرژی اتمی نیز گام بردارد.

پذیرش شرکت‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای

در این بازدید «محمود گودرزی»، مدیرعامل بورس تهران، فرایندهای مالی و پذیرش شرکت ها در بورس تهران را توضیح داد و خاطرنشان‌کرد: بورس تهران رویکرد جدیدی را با حمایت سازمان بورس در پیش گرفته است و در یک سال گذشته دنبال ورود صنایع جدید مانند شرکت های اقتصاد دیجیتال محور بوده است.

وی تاکید کرد: بورس تهران قصد دارد پذیرش شرکت های مرتبط با صنعت هسته ای را آغاز کرده و در این راه گام بردارد.

گودرزی افزود: از آنجایی که این صنعت به دانشمندان داخلی متکی است و هنگامی که شرکت های مرتبط با اقتصاد هسته ای در بورس تهران آغاز به فعالیت کنند، می توانند به روند تعادلی و ثبات بازار سرمایه کمک کند.

مدیرعامل بورس تهران اظهار داشت: باید از تجربه کشورهای دیگر درس بگیریم ، چراکه توسعه برخی از این کشور ها از مسیر سرمایه گذاری گذشت.

وی خاطرنشان کرد: در بازار سرمایه زیرساخت‌های بسیار جذاب و مدرنی داریم ولی به نظر می رسد در سال های گذشته زیر ساخت ها و برخی ابزارهای مالی مانند صندوق خصوصی نادیده گرفته شده است این در حالی است که کشور آلمان رشد و توسعه خود را بر پایه صندوق های خصوصی بنا گذاشته است.

گودرزی به شروع فعالیت ابزار جدید «سهام عام پروژه» اشاره کرد و گفت: به زودی تامین مالی ۷۰ میلیون دلاری یعنی قریب به ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای یکی از شرکت های دانش بنیان استان کرمانشاه که در حوزه سوخت سبز فعالیت دارد، خواهیم داشت و به نظر می‌رسد این تامین مالی یک آغاز درست است.

مدیرعامل بورس تهران گفت: ما در بورس تهران با راهبری و سیاست گذاری که سازمان بورس انجام می دهد، آمادگی کامل و تمام قد داریم تا به صنعت هسته ای و پذیرش شرکت های این صنعت کمک کنیم تا ما هم مانند سایر بورس های دنیا که شرکت های صنعت هسته ای در آنها معامله می شوند شاهد این نوع معاملات باشیم.

شایان ذکر است در پایان این جلسه، مقرر شد کارگروه مشترک بورس تهران و سازمان انرژی اتمی تشکیل شود تا فرایندها و اقدامات لازم به منظور مردمی کردن هر چه بیشتر اقتصاد هسته ای با حضور کارشناسان مربوطه تداوم یابد
نام:
ایمیل:
* نظر: