اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 14 August 2023
سخنگوی وزارت امور خارجه:
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه دولت و دستگاه دیپلماسی در چارچوب وظایف خود از حقوق ملت دفاع کرده و خواهند کرد و برای احقاق حقوق ملت ایران جدی هستیم، گفت: در دولت سیزدهم پیگیری حقوق شهروندان ایرانی در سراسر جهان که با اتهامات واهی تحت پیگرد و بازداشت آمریکا بودند با جدیت مورد توجه قرار دادیم.
برای احقاق حقوق ملت ایران جدی هستیمبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با محکومیت حمله تروریستی به حرم شاهچراغ که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از خادمان و زائران این حرم شد اظهارداشت: به روح شهید این حادثه تروریستی درود میفرستم و برای مصدومان نیز شفای عاجل طلب می‌کنیم.

وی گفت: با تلاش نیروهای امنیتی، تروریست کوردل در لحظات اولیه دستگیر شد و مراجع ذی صلاح به موضوع رسیدگی خواهند کرد.

کنعانی ادامه داد: تروریست‌ها درصدد هستند انتقام ضربات سنگینی که نیروهای شجاع ایران به شجره خبیثه و پلید تروریست در سال‌های گذشته وارد کردند را از مردم بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: حمله به زائران بیگناه در حرم شاهچراغ اقدامی انتقامی از سوی ترویست‌ها هست.

وی در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده، بیان کرد: آزادسازی منابع مالی ایران که به دلیل تحریم های یکجانبه آمریکا بر موسسات مالی و بانکی کشورهای دیگر  مسدود شده بود، رفع محدودیت از این منابع مالی در سال‌های گدشته و به خصوص در دو سال اخیر در دستورکار جدی دولت‌ و دستگاه دیپلماسی ایران بوده است.

پیگیری حقوق شهروندان ایرانی در سراسر جهان در دولت سیزدهم

کنعانی تصریح کرد: همچنین در دولت سیزدهم پیگیری حقوق شهروندان ایرانی در سراسر جهان که با اتهامات واهی تحت پیگرد و بازداشت آمریکا بودند با جدیت مورد توجه قرار دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اتفاق اخیر نتیجه پیگیری و مقاومت ملت ایران در موضوعات فوق بود و توضیحاتی که نیاز بود را مراجع ذی صلاح در این خصوص ارائه کردند.

وی افزود: دولت و دستگاه دیپلماسی در چارچوب وظایف خود از حقوق ملت دفاع کرده و خواهند کرد و برای احقاق حقوق ملت ایران جدی هستیم.

کنعانی بیان کرد: روند مذاکرات نزدیک به دو سال به طول انجامید و روند آزادسازی زندانیان و منابع مالی متعلق به ایران در چارچوب توافق صورت گرفته، انجام خواهد شد و تضمین لازم را برای اجرای این تفاهم از سوی آمریکا دریافت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سکوت رسانه‌های غربی در قبال حادثه تروریستی شاهچراغ و نقش افرینی‌هایی که شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم داشت، گفت: وقوع این حادثه تلخ یکبار دیگر همگان را به نقش موثر و بی نظیر شهید قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم بیش از پیش متوجه کرد.

وی بیان کرد: اگر نبود مجاهدات خستگی ناپذیر و شبانه روزی آن قهرمان بزرگ معلوم نبود شجره خبیثه تکفیری که ابزار قدرت‌های جهانی برای مهندسی های سیاسی و امنیتی در منطقه هستند چه به روز کشورهای منطقه می‌آوردند.

کنعانی ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های ناامنی درمنطقه غرب آسیا در سال‌های اخیر داعش بود که انواع جنایت های فجیع را مرتکب شد و اگر نبود حمایت برخی دولت ها از آن گروه، این اتفاقات نمی‌افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: متاسفانه برخی برای مهندسی سیاسی و امنیتی در منطقه این گروه ها را به جان مردم منطقه انداختند.

وی ادامه داد: نقشی که شهید سلیمانی در مبارزه با تروریست‌ها داشت مورد اعتراف اکثر کارشناسان و تحلیل‌گران خارجی بود.

کنعانی گفت: ترور شهید سلیمانی با دستور مستقیم ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا به دلیل نقش بی‌بدیل ایشان در مبارزه با تکفیری‌ها و ناکام گذاشتن تروریست‌ها در منطقه بود که انتقام خود را در فرودگاه بغداد گرفتند.

کنعانی افزود: شهید سلیمانی نقش تعیین کننده در مبارزه با تروریست‌ها و به ویژه داعش داشت و تقویت مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در منطقه داشت، بنابران اقدام ناجوانمردانه آمریکا در ترور شهید سلیمانی انتقام از فردی بود که نقشی بی بدیل در تهدید رژیم صهیونسیتی در منطقه ایفا کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سابقه سیاه تروریستی داعش نیز اظهار داشت: داعش به عنوان یک موجودیت تروریستی که سابقه سیاهی علیه امینت مردم منطقه دارد این جنایت در شاهچراغ را هم بای در استمرار جنایت های سابق آم گروه شوم دید.

وی گفت: برخی دست‌های خارجی در استفاده از این جریان سیاه و شوم همچنان اصرار دارند، همه باید بدانند که این موضوع یک تهدید مشترک است و همگان باید مبارزه‌ای دسته جمعی را علیه داعش و تروریسم داشته باشیم.

جزئیات بازدید هیات ایرانی از ایستگاه آب سنجی دهراود در افعانستان

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه جزئیاتی از بازدید هیات ایرانی از ایستگاه آب سنجی دهراود در افعانستان به منطور حل و فصل اختلافات در موضوع آب هیرمند، اظهارداشت: در چارچوب معاهده سال ۱۳۵۱ میان ایران و افعانستان و باتوجه به پیگیری های مکرر ایران و دستگاه دیپلماسی برای استیفای حقابه ایران و اظهارات طرف افعانستانی که کمبود بارندگی را به عنوان دلیل خود مطرح کردند و گفتند در صورت رهاسازی آب هم به دلیل بُعد مسافت به ایران نخواهد رسید، طرف ایرانی درخواست بازدید از ایستگاه آب سنجی دهرواد را داشت.

وی گفت: در این مرحله درخواست ایران برای بازدید مورد موافقت هیات حاکمه افعانستان قرار گرفت و هیاتی متشکل از کارشناسان فنی وزارت نیرو و تعدادی از معتمدین و مسئولین سیستان و بلوچستان به افغانستان سفر کردند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آنها به اتفاق مسؤولان افعانستان بازدید را انجام داده و پس از بازدید در چند روز گذشته به ایران بازگشتند و گزارش‌های این هیات در حال رسیدگی است.

وی افزود: تنها یک درخواست از درخواست های ایران مبنی بر بازدید مورد موافقت افعانستان قرار گرفته و همانطور که آقای کاظمی قمی هم گفتند بازدید از ایستگاه آب سنجی دهراود برای نخستین مرتبه از سال ۱۳۵۱ اتفاق افتاده و طبیعی است که کماکان این موضوع مورد پیگیری‌های دیپلماتیک ایران قرار دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: