اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - 11 August 2023
سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مطرح کرد:
سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد: هم‌زمان با 22 مردادماه و به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک، 30 پروژه زیرساختی، طرح و واحد راکد احیاء شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با حضور وزیر صمت افتتاح می‌شود.
افتتاح همزمان 30 پروژه زیرساختی، طرح و واحد راکد احیاء شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، «فرشاد مقیمی» سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عصر پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در استان سمنان، اظهار کرد: تأمین آب واحدهای صنعتی یک چالش مهم و ملی در کشور است که از ۲ منظر می‌توانیم به آن نگاه کنیم؛ یکی افزایش بهره‌وری واحدهای صنعتی است که بتوانند محصولات خود را با مصرف کمتر آب تولید کنند؛ دوم اینکه بازچرخانی آب را در واحدهای صنعتی دنبال کنیم.

وی، اضافه کرد: ما می‌توانیم در شهرک‌های صنعتی از طریق استفاده از سیستم بازچرخانی فاضلاب شهرک، آب را برای واحدهای صنعتی تأمین کنیم و در محدوده خارج از شهرک صنعتی نیز آب باید یا از طریق ذخایر آبی منطقه تأمین شود و یا از فاضلاب شهرهای نزدیک واحد صنعتی آب موردنیاز تأمین شود.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: این کارها در برخی شهرک‌های صنعتی کشور انجام شده است و توانستیم فاضلاب‌ها را برای صنایع خریداری کنیم.

مقیمی عنوان کرد: چالشی که در حال حاضر با آن مواجه شده‌ایم این است که وزارت نیرو این فاضلاب‌ها را از طریق مزایده واگذار می‌کند و ما به‌عنوان یک شرکت دولتی امکان حضور در این مزایده‌ها را نداریم.

وی تصریح کرد: در حال رایزنی هستیم که این چالش را حل و فصل کنیم و درخواستمان این است که از طریق بهای تمام‌شده فاضلاب این منابع آبی از طریق وزارت نیرو برای تأمین آب واحدهای صنعتی داخل شهرک‌های صنعتی خریداری شود.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در مناطقی که با بحران‌های آبی مواجه شده‌ایم، سعی کرده‌ایم اقدامات مختلفی را برای رفع مشکل انجام دهیم؛ ازجمله در همین استان سمنان توانستیم توافقاتی را انجام دهیم و بخشی از آب مورد نیاز را تأمین کنیم و بخشی از نیاز ما هم مربوط به داخل شهر سمنان است که این موضوع امروز با استاندار سمنان مطرح شد و امیدواریم در آینده نزدیک این موضوع حل و فصل شود.

راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد؛ در دستور کار

مقیمی ادامه داد: با توجه به تأکید ریاست جمهور و دولت، یکی از سیاست‌هایی که ما دنبال می‌کنیم، راه‌اندازی واحدهای راکد تولیدی و صنعتی است که در این زمینه مجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی هم برنامه‌هایی تنظیم کرده و تعدادی از واحدهای صنعتی داخل همین شهرک صنعتی سمنان راه‌اندازی شدند.

وی افزود: برخی از واحدهای بزرگ پیشران در استان سمنان برای احیای واحدهای صنعتی وارد میدان شدند و توانستند واحدهای راکد را به چرخه تولید برگردانند و ۶ واحد صنعتی به چرخه تولید برگشت.

استفاده از خطوط ریلی در شهرک‌های صنعتی کشور

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: اگر در شهرک‌های صنعتی این زیرساخت وجود داشته باشد که بتوانیم از خطوط ریلی استفاده کنیم، طبیعتاً برای واحدهایی که مواد اولیه وارداتی و محصولات صادراتی دارند، دسترسی به ورودی و خروجی کشور راحت‌تر شده و با قیمت‌های پایین‌تر این کار انجام می‌شود.

مقیمی ادامه داد: در این منطقه هم این شرایط وجود دارد و ایستگاه ریلی در شهرک صنعتی سمنان وجود دارد و چند واحد صنعتی هم علاقه‌مندند از این شرایط بهره‌مند شوند؛ مجموعه مدیریتی استان سمنان هم این شرایط را فراهم کردند تا واحدهای صنعتی هم از خطوط ریلی استفاده کنند و به‌زودی این عملیات در مجموعه شهرک صنعتی اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: هم‌زمان با ۲۲ مردادماه امسال و به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک، ۳۰ پروژه زیرساختی، طرح و واحدهایی که مجدداً به چرخه تولید برگشتند و احیا شدند، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کشور افتتاح می‌شود.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: یک‌سری از این پروژه‌های قابل افتتاح زیرساختی است که به زیرساخت شهرک‌ها، تصفیه‌خانه‌ها، خطوط انتقال، دسترسی‌ها، جدول‌گذاری‌ها و ... مربوط می‌شود و بخش دیگر راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی است که در مجموع برای یک‌هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کنند.

بازچرخانی آب در شهرک‌های صنعتی

مقیمی اظهار کرد: با توجه به اینکه با چالش‌های تأمین منابع آبی مواجه هستیم، استفاده از مدل‌های تصفیه‌خانه‌ها در اولویت برنامه‌هایمان است که بتوانیم سطح آب خروجی را به آب صنعتی تبدیل کرده و این بازچرخانی را در شبکه آب صنعتی هم استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در برخی شهرک‌های صنعتی که این تصفیه‌خانه‌ها اجرا شده است، آب برای فضای سبز مورداستفاده قرار می‌گیرد و طبیعتاً با توجه به نیازهای کشور و مجموعه صنعتی مدل‌های بعدی برای این است که سطح آب و کیفیت آب را به آب صنعتی برسانیم و و در دستور کار است که آن را اجرا کنیم.

همچنین «فرشاد مقیمی» سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امروز پنجشنبه در حاشیه سفر به استان سمنان، به همراه «عباس علی‌آبادی» در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار حضور یافت و ضمن بازدید از امکانات این مجموعه بازدید و با مدیران این مجموعه گفتگو کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: