اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - 10 August 2023
وزیر نیرو در نشست شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در طول ۵۰ سال اخیر سرانه آب برای هر ایرانی از ۳۶۰۰ متر مکعب به ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده گفت: افتتاح طرح‌های آبی پای ثابت سفرهای استانی دولت است و در دو سال فعالیت دولت سیزدهم اجرای طرح‌ها و پروژه‌های آبی سرعت یافته است.
سرانه آب برای هر ایرانی به یک‌سوم‌ کاهش یافته استبه گزارش عصرپرس از وزارت نیرو (پاون)،"علی‌اکبر محرابیان" صبح امروز پنجشنبه با حضور در نشست شورای عالی استان‌ها گفت: شورای عالی استان‌ها و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها مظهر اراده مردم برای رفع مسائل و مشکلات در مسیر بالندگی کشور است و با اجرای این امر مهم از قانون اساسی شاهد حضور با نشاط و رقابت‌های خوب برای تعیین بیش از ۱۰۰ هزار عضو شوراها در هر چهارسال یک بار هستیم.

وزیر نیرو افزود: امیدواریم همانطور که موسسین جمهوری اسلامی در قانون اساسی این اصلی مترقی را پیش‌بینی کردند، این شوراها بتوانند وظیفه قانونی، شرعی و ملی خود را روز به روز بهتر از گذشته به ثمر برسانند.

وی ضمن تبیین مسائل عنوان شده در جلسه ادامه داد: در بسیاری از مسائلی که عنوان شد از جمله در توزیع آب، توزیع انرژی و بسیاری از مسائل دیگر تعارض منافع وجود دارد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم یک کمیته مشترک دائمی بین وزارت نیرو و شورای عالی استان‌ها فعال شود که این کمیته مشترک بتواند مسائل و موضوعات را در حدود تعیین شده در قوانین پیش ببرد و از این ظرفیت استفاده شود.

وی اظهار کرد: البته در همین راستا این امکان وجود دارد که به صورت مستمر و دائمی بین این دو بخش تبادل اطلاعات صورت گیرد.

محرابیان یادآور شد: دولت در زمینه بسیاری از مسائلی که در این جلسه عنوان شد، طرح و پروژه‌های مختلفی را در حال اجرا دارد و چه بسا اطلاعات کافی در این باره منتقل نشده به طوری‌که بسیاری از مسائل راه حل دارد و باید از طریق راه حل‌های قانونی این مسائل را مرتفع کنیم و در کنار آن بسیاری دیگر از مسائل عنوان شده توسط نمایندگان این شورا را باید مورد بررسی قرار داد و به پروژه و طرح و نیز روش‌های مدیریتی و اصلاح آن برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف در مسیر پیشرفت کشور  تبدیل کرد.

وزیر نیرو اضافه کرد: اگر پنجاه سال گذشته را به امروز مقایسه کنیم، می‌بینیم که سرانه هر ایرانی از آب‌های تجدیدپذیر بالغ بر  ۳۶۰۰ مترمکعب آب در طول یک سال بود است در طول این سال‌ها این سرانه به کمتر از ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است در صورتی که مصارف آب ما در طول این سنوات بسیار افزایش یافته است، در مصارف شرب، خانگی، بهداشتی، توسعه صنعت، توسعه کشاورزی و غیره روز به روز ما توسعه داده‌ایم و مصارف ما اضافه شده است.

محرابیان همچنین گفت: در ۵۰ سال گذشته ظرفیت تولید فولاد در کشور ۳۰۰ هزار تن بود اما امروز این ظرفیت به ۴۸ میلیون تن رسیده است؛ با در نظر گرفتن میزان آب مصرفی در تولید یک تن فولاد باید به این موضوع توجه کرد که در مورد سایر صنایع نیز صدق می‌کند. در کشاورزی نیز مجموع تولید کشور کمتر از ۳۰ میلیون تن بوده که امروز به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است، بی تردید مهم‌ترین عنصر کشاورزی آب است.

وزیر نیرو تصریح کرد: ما سال به سال شاهد کاهش سرانه، کاهش بارش‌ها و نیز خشکسالی‌های متوالی بودیم و سوی دیگر با پیشرفت کشور شاهد توسعه مصرف بودیم، به اعتقاد من در توسعه مصرف چنانچه رعایت مصرف و صرفه‌جویی شود خیلی موثر خواهد بود که معنای آن رشد و پیشرفت کشور ، اشتعال بیشتر و صادرات بیشتر است.

وی تاکید کرد که چنانچه ما با بکارگیری روش‌های نوین، مدیریت صحیح، توسعه طرح‌های منابع آب نتوانیم مصرف را مدیریت کنیم دچار مشکل در مسیر توسعه کشور خواهیم شد، به عبارتی نوع نگاه ما در مصرف آب باید تغییرات اصولی داشته باشد.

محرابیان در این باره ادامه داد: در این زمینه باید در اجرای طرح‌های توسعه منابع آب توجه داشته باشیم که این طر‌ح‌ها در میان طرح‌های عمرانی کشور در اولوبت اول قرار گیرد. در دولت سیزدهم این امر را به خوبی حس می‌کنیم که تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در دستور کار دولت قرار گرفته است و بسیاری از پروژ‌هایی که در سال‌های گذشته شروع شده بعضا متوقف شده یا به کندی پیش می‌روند در طول دو سال اخیر در مناطق، روستاها، شهرها و نقاط مختلف به خوبی مشاهده می‌کنید که اغلب این پروژه‌ها سرعت خوبی گرفته است، تقریبا در تمام سفرهای هیئت دولت مشاهده می‌شود که افتتاح طرح‌های آبی پای ثابت این سفرهاست معنای آن توجه ویژه دولت برای تمکیل این طرح‌هاست.

وزیر نیرو با بیان این ما صدها پروژه داریم، افزود: امروز در وزارت نیرو این پروژه‌ها به طور کامل بررسی، اولویت‌بندی و  منابع اعتباری آن پیش‌بینی شده و زمان‌بندی‌های دقیق و کنترل‌های دقیقی بر آن حاکم شده است.

محرابیان یادآور شد: در سالیان دور از آنجایی که منابع آبی در دسترس بود، اجرای پروژه‌های آبی بسیار گران نبود اما امروز اجرای آن بسیار هزینه‌بر شده چرا که نیاز به احداث خطوط آبی، تصفیه‌خانه‌ها، آب‌شیرین‌کن و مخازن متعدد دارد و پشتیبانی این پروژه‌ها از نظر تامین منابع بسیار کار سختی است، حمایت مجلس و دولت در این باره خوب است اما باید افزایش یابد.

وی بیان کرد: عده‌ای از نماینده‌های حاضر در این جلسه از صمیم قلب بابت اجرای پروژه‌ها از دولت قدردانی کردند، چرا که تاثیرگذاری این پروژه‌ها در شهرها و روستاها بسیار بالاست و جزو مطالبات اصلی مردم به شمار می‌رود و اجرای آن موجب امیدبخشی به هموطنان می‌شود که بسیاری منصفانه از سرعت اجرا و تکمیل این پروژه‌ها قدردانی کردند، در این بین بسیاری نیز عنوان کردند که پروژه‌هایی اجرا نشده و برخی از پروژه‌ها با سرعت در حال پیشروی است که بعضا اطلاع‌رسانی خوبی نمی‌شود و برخی نیز باید مورد توجه بیشتری برای اجرا قرار گیرد.

وی افزود: امروز خط انتقال سدکهیر اجرا شده و این خط انتقال در مسیر اقدامات پایانی است که ان شالله در هفته دولت تکمیل و به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. همچنین ما امروز در استان هرمزگان از محل طرح‌های جهاد آبرسانی پروژه‌های متعددی را در حال اجرا داریم. پروژه‌ها بعضا سال‌های طولانی متوقف شده و به کندی پیش رفته است. در این راستا باید توقعات خود را با واقعیت‌های میدان تنظیم کنیم.

محرابیان تاکید کرد: شما به عنوان نمایندگان مردم مطالبه‌گری کنید و ما نیز باید تلاش کنیم، منابع‌ها را تجهیز کنیم و پروژ‌ها را اجرا و سرعت می‌بخشیم. امید است با این حرکت دوجانبه انتظارات مردم را به ثمر برسانیم.

وی بیان کرد: در موضوع آب مهم‌ترین راه حل بسیاری از مشکلات این حوزه شامل تکمیل به موقع طرح‌ها و نیز مدیریت مصرف به عنوان مهم‌ترین عنصر است. مدیریت مصرف امر کاملا ملی است.

وزیر نیرو یادآور شد: سرانه مصرف آب در بخش کشاورزی نسبت به استانداردها و متوسط‌های بین‌المللی بسیار بالاست، ما می‌توانیم باَ همین میزان آب در بخش کشاورزی تولیدات بسیار فراوان‌تری داشته باشیم، می‌توانیم با مدیریت مصرف این اَمر را اصلاح کنیم. مقام معظم رهبری فرمودند که اگر ۱۰ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کنیم تقریبا معادل آب شرب کل کشور صرفه‌جویی می‌شود، البته ظرفیت صرفه‌جویی در بخش کشاورزی بسیار بیش از این‌هاست.​َ
نام:
ایمیل:
* نظر: