اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۳۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۱ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 07 August 2023
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور اعلام کرد:
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور با بیان اینکه پالایشگاه های کشور که زمانی زیان ده بودند هم اکنون تحت مدیریت بخش خصوصی به یکی از سود ده ترین صنایع کشور تبدیل شده اند، گفت: بر اساس بند (ر) تبصره یک قانون بودجه،۴۰ درصد سود بدست آمده را در حساب های اندوخته واریز کنیم تا در طرح های کیفی سازی و دیگر طرح های تصویب شده مانند افزایش تولید فرآورده های ویژه هزینه شود.
ذخیره ۴۰ درصدی سود پالایشگاه های کشور در اجرای طرح کیفی سازی و افزایش تولیدبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس،ناصر عاشوری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ایران در  نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹ پالایشگاه کشور عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت هستند، تاکید کرد: این نهاد در حقیقت بطور مستقیم حافظ منافع بخش خصوصی و  اقتصاد ملی کشور است.

 ۱۵۷هزار میلیارد تومان بدهی دولت به  پالایشگاهی کشور

وی افزود: مجموع مطالبات شرکت های پالایشی ازدولت به ۱۵۷  هزار میلیارد تومان رسیده است و این در حالیست که پالایشگاه ها در سال گذشته سود خالصی برابر با ۱۹۵ هزار میلیارد تومان کسب کرده اند که ۷۸ هزار میلیارد تومان آن برای طرح های توسعه ای صنایع پالایشیمورد استفاده قرار می گیرد.

پالایشگاه های کشور از سود ده ترین صنایع کشور 

دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور در ادامه با بیان اینکه پالایشگاه های کشور که زمانی زیان ده بودند هم اکنون تحت مدیریت بخش خصوصی به یکی از سود ده ترین صنایع کشور تبدیل شده اند، گفت: بنابر تکلیفی که به عهده ما گذاشته اندو بر اساس بند (ر) تبصره یک قانون بودجه،۴۰ درصد سود بدست آمده را در حساب های اندوخته واریز کنیم تا در طرح های کیفی سازی و دیگر طرح های تصویب شده مانند افزایش تولید فرآورده های ویژه هزینه شود.

ذخیره ۴۰ درصدی سود پالایشگاه های کشور در اجرای طرح کیفی سازی و افزایش تولید 

وی ادامه داد: در راستای اجرای این مصوبه مجموعه پالایشگاه های عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ۴۰ درصد سود خالص خود را طی سال گذشته در حساب های اندوخته ذخیره کرده که این مبلغ به ۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

عاشوری ۸۳ هزار میلیارد تومان را رقم تسهیم سود برای سهامداران عنوان کرد و گفت:  این میزان شامل بازنشستگان ، تامین اجتماعی،سهام عدالت، صنوف نفت می شود.

دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت اضافه کرد:برای اجرای کامل بند (ر) تبصره ۱ قانون بودجه ما باید مطالبات خود را از دولت دریافت کنیم چرا که در غیر اینصورت برای پرداخت نکردن سود سهام  می بایست به مراجع قانونی پاسخ بدهیم و این در شرایطی است که شرکت های پالایشی هم اکنون جزو بزرگترین مودیان مالیاتی کشور هستند که همواره مالیات خود را که برای سال گذشته به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسید پرداخت کرده اند.

اجرای طرح های پالایشگاهی نیازمند ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری 

عاشوری، گفت:چنانچه  بخواهیم طرح‌های بند (ر) تبصره ۱ (۱۳ پروژه) را به بهره‌برداری برسانیم، به بیش از ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمندیم  واین در حالیست که پالایشگاه ها همواره به تعمیرات دوره ای و اساسی نیازمندند که دریافت نکردن مطالباتشان می تواند این اقدامات را با مشکل مواجه سازد.

 سه پیشنهاد در راستای حل مشکلات پالایشگاهی به دولت اعلام شد

وی در ادامه اعلام کرد: در راستای حل مشکلات ۳ پیشنهاد از سوی انجمن، به دولت داده شده که شامل اعطای مجوز فروش برخی محصولات از جمله نفت کوره، گاز مایع و نفت سفید به پالایشگاه‌ها به منظور وصول بدهی ظرف ۶ ماه تا ۱ سال بعد،دریافت مجوز دریافت و فروش نفت خام و میعانات گازی برای صادرات یا فروش به دیگر واحدهای پالایشی و تهاتر با بدهی‌های مالیاتی (از قبیل مالیات عملکرد، مالیات ارزش افزوده و بهای گاز مصرفی) است.

عاشوری با تاکید براینکه انجمن باید حامی اعضای پالایشگر خود باشد، اظهار داشت: حمایت از پالایشگاه ها در حقیقت به معنای حمایت از تولید محصولات پالایشی اعضا است.

وی ادامه داد: پروژه های کاهش نفت کوره و طرح ارتقا کیفی سازی بنزین در پالایشگاه شیراز،احداث واحد کاهش سولفور در پالایشگاه تهران،مطالعه و اجرایی کردن واحد پترولیوم و واحد تقطیر در خلاء پالایشگاه لاوان،احداث واحد ۸۱ هزار بشکه ای پالایشگاه اصفهان،احداث واحد کک اسفنجی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند از جمله طرح های در حال اجرای این صنعت هستند.





خبرنگار: پروین مرادی 




نام:
ایمیل:
* نظر: