اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 07 August 2023
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از پیش‌بینی ۴ میلیون زائر در ایام اربعین خبر داد و گفت: تلاش ما بر این است تا با توسعه پارکینگ‌ها و امکانات در پایانه‌های مرزی جابه‌جایی از طریق وسایل حمل‌ونقل شخصی افزایش یابد.
۹۰ درصد مسافران اربعین سال گذشته از طریق ناوگان جاده‌ای سفر کردندبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای سفرهای اربعین امروز دوشنبه ۱۶ مردادماه در ساختمان دادمان برگزار شد، اظهار کرد: ستاد مرکزی ۱۸ کمیته دارد که یکی از آن‌ها کمیته حمل‌ونقل و سوخت با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی است و از بهمن ۱۴۰۱ جلسات این کمیته شروع شد.

وی افزود: با توجه به آمار سال گذشته یعنی ۳.۵ میلیون زائر اربعین در حوزه حمل ونقل که با توجه به رفت برگشت ۲ برابر می‌شود، این رقم در سال جاری ۴ میلیون نفر پیش‌بینی شده است.

افندی‌زاده ادامه داد: ۹۰ درصد مسافران اربعین سال گذشته از طریق ناوگان جاده‌ای سفر کردند که بخش زیادی توسط وسیله حمل‌ونقل شخصی و باقی توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شدند.

وی گفت: امسال چند راهکار با توجه به نیازهای حمل‌ونقل عمومی در پیش گرفته شد که یکی از این راهکارها استفاده از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر برای تامین اتوبوس و سرویس‌های خدمات دهی به زائرین بود. 

افندی‌زاده ادامه داد: این موضوع از طریق وزیر کشور برای دریافت ۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه ناوگان ابلاغ شد اما تنها وزارت نفت و وزارت صمت با این موضوع موافقت کردند.

وی افزود: راهکار دوم استفاده از روش استیجاری اتوبوس از سایر کشورها مثل پاکستان و ترکیه بود و سومین روش نیز ورود حدود ۲ هزار دستگاه اتوبوس از سایر کشورها بود که قرار شد از طریق شرکت‌های دارای کارت بازرگانی انجام شود.

به گقته معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر امکان ثبت سفارش در وزارت صمت وجود دارد.

وی ادامه داد: به توسعه پارکینگ‌ها در همه پایانه‌ها اقدام کردیم تا ضریب استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی افزایش یابد و حتی هماهنگی برای استفاده از تاکسی‌های اینترنتی هم در حال انجام است.

افندی‌زاده تاکید کرد: تلاش شده تا از طریق ستاد مرکزی اربعین مجوزهای لازم برای سوخت و ... دریافت شود.

وی مهم‌ترین پایانه‌های مرزی را در استان‌های ایلام و خوزستان دانست و گفت: ۵۰ درصد مسافران سال گذشته از پایانه مرزی مهران و حدود ۴۰ درصد از پایانه‌های مرزی شلمچه و جذابه عبور کردند.

افندی‌زاده گفت: امسال ستاد اربعین تلاش می‌کند از مرزهای تمرچین، باشماق و خسروی زائران منتقل شوند چون امکانات بیشتری دارند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکانات خوبی امسال برای استان‌های شمال غربی فراهم شده افزود: خدمات برای سفرهای ایام اربعین امسال از ابتدای صفر تا ۲۵ صفر معادل ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور در نظر گرفته شده است و تلاش ما این است تقاضای سفرهای اربعین در این ایام توزیع شود تا امکانات بهتری به زائران داده شود.

وی با بیان اینکه ستاد مرکزی اربعین در همه زمینه‌ها اقدامات خوبی انجام داده، افزود: وزارت راه دو مسئولیت حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها را در ایام اربعین بر عهده دارد و در تمام استان‌های هدف یعنی ایلام، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان و استان سیستان و بلوچستان در چند ماه اخیر در توسعه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل انجام شده است.

افندی‌زاده گفت: از سازمان هواپیمایی درخواست کردیم پیش فروش بلیت را به صورت پلکانی و قبل از ایام اربعین آغاز کنند تا بتوانیم تقاضا را به خوبی مدیریت کنیم.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی حدود ۴ میلیون زائر اربعین( مجموعه ۸ میلیون) احتمال بروز مشکلات وجود دارد اما قرارگاه‌هایی در سازمان راهداری هواپیمایی و راه‌آهن تشکیل شده و با حضور مدیران در پایانه‌های مرزی این مشکلات مدیریت خواهد شد.

افندی‌زاده تاکید کرد: زمان سفرهای بازگشت را به ۵ روز بعد از اربعین افزایش می‌دهیم و تا ۲۰ شهریور خدمات حمل‌ونقلی در تمام حوزه‌ها ارائه می‌شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حوزه حمل‌ونقل دریایی مقرر شد خط کشتیرانی بین بندر خرمشهر یا آبادان تا بصره به عنوان نمونه و الگو برقرار شود که منتظر پاسخ طرف عراقی هستیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: